دانشمند، عارف و مجاهد از ویژگی های شهید چمران

روز شهادت مردی که وقتی نامش را می شنویم سه مفهوم دانشمند،عارف و مجاهد را به یاد می آوریم

دانشمند، عارف و مجاهد از ویژگی های شهید چمران

به گزارش سرویس یادداشت ۸دی نیوز، محمد مهدی نیازمند جانشین سازمان بسیج اساتید استان گیلان به بهانه سالگرد شهادت شهید چمران و روز بسیج اساتید مطلبی نوشت که در ادامه به آن می پردازیم:

امروز روز شهادت مردی است که وقتی نامش را می شنویم سه مفهوم دانشمند ، عارف و مجاهد را کنار هم می بینیم . این استاد شهید الگوی شاخصی است برای همه اساتید دانشگاه ها و چه زیبا سالروز شهادت این مرد مجاهد و مبارز به روز بسیج اساتید نام گذاری شده است. حال باید به این نکته پرداخت که شاخص های یک استاد بسیجی چیست و چگونه باید به آن رسید و دکتر چمران چگونه خود را در سطح یک استاد طراز انقلاب اسلامی مطرح نمود .

این شاخص ها عبارتند از :

۱-     اعتقاد به مبانی اصیل اسلامی

آشنا بودن و شناخت اسلام و توجه به ابعاد آن و اعتقاد راسخ به کامل و خاتم بودن و نگاه عمیق به آن و همچنین ورود متفکرانه به حوزه اسلام از مهم ترین این شاخص هاست.

یعنی ضمن توجه به طریقت ، شریعت محوری نیز سرلوحه یک استاد قرار بگیرد و این همراهی به استاد کمک خواهد کرد که با پیوست توحیدی و دینی به علم و دانش نگریسته و ساحت علم و دین را بدون تعارض بلکه همگام باهم ببیند. و در همین راستا توجه ویژه ای به تزکیه و اخلاق -که طبق تعالیم قرآنی مقدم بر تعلیم است – داشته باشد.

این امر در شهید چمران به زیبایی تبلور داشته چنانکه رعایت حدود شرعی و توجه به واجبات در دوره تحصیل در آمریکا و سیر و سلوک او  در مسیر خودسازی در آثار و فرازهای پایانی نوشته هایش قبل از شهادت کاملا  مشهود است.

۲-     جهاد علمی

با دقت ، اندیشه و تفکر انقلابی و مجاهدانه بر دانش خویش افزوده و تحقیق و پژوهش را با جهت دهی مناسب پیش برده و خستگی ناپذیر در این عرصه تلاش نماید که به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری: « یک دانشمندی تا صبح تلاش می کند که به نتیجه علمی برسد در مسیر جهاد علمی گام بر میدارد.»  البته در جهاد علمی باور  اعتقاد و عزت نفس ملی و توجه به شعار «ما می توانیم» بسیاری از مشکلات را برطرف کرده و یک مجاهد علمی را رهبری می کند که نمونه این باور را در شهید شهریاری ها و علی محمدی ها می توان یافت .

شهید چمران نیز که مجاهد علمی بوده که جزء  نفرات برتر علمی در رشته فیزیک در جهان در زمان خویش بوده که تلاش و کوشش بسیاری در جهت علم آموزی و دانش افزایی و تدریس در دانشگاه داشته است.

۳-      آگاهی از رسانه و داشتن بصیرت عملی

آگاهی داشتن نسبت به اتفاقات و تحولات اجتماعی و رصد اوضاع و احوال داخلی و خارجی و همچنین بصیرت در مسیر عمل مناسب و به هنگام وایضا موضع گیری به جا و به موقع از شاخص های اساسی اساتید است که وقتی لقب فرماندهی جنگ نرم توسط مقام معظم رهبری به اساتید داده می شود باید این شاخصه ها  در آنان تقویت شده و به خوبی عمل شود.

در مورد شهید چمران نیز باید گفت او که با آشنا بودن به مبانی اصیل اسلامی که استبداد ستیزی واستعمارستیزی را به خوبی درک می کرد این موضوع را در وقایع ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در دوران دانشجویی اش می توان دید تا در زمانی که کرسی های تدریس را در آمریکا رها کرده و به نجات ملت مظلوم لبنان علیه رژیم صهیونیستی می شتابد و بعد خط مقدم خویش را در عصه مجاهده برای دفاع از ملت مسلمان ایران می یابد و به دفاع مقدس وارد شده و مجاهدانه به شهادت می رسد.

پس اساتید باید مسائل جهان ، منطقه و داخل کشور را به خوبی رصد کرده و با آموزه های متعالی اسلام عزیز و اندیشه های ناب و راهبردی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(حفظه الله) به تحلیل اوضاع پرداخته و نقش تبیین گری ، روشنگری و گفتمان سازی در فضای دانشگاه و همچنین جامعه را به خوبی ایفا نماید.

۴-     گام برداشتن در مسیر تمدن سازی     

احیای تمدن اسلامی وظیفه اساسی اساتید می باشد. وقتی به گذشته پر افتخار تمدن اسلامی بنگریم غرور ملی و اسلامی ، انگیزه بسیار بالایی در حرکت علمی و مدنی رقم خواهد زد.

نگاه سیستمی به دین و کاربردی بودن علوم و تعریف درست از انسان بر مبنای اسلام و تولید علم دینی و گاه فلسفی به علم گام هایی است که زمینه تحقق تمدن اسلامی را فراهم خواهد کرد.

در آخر اینکه فرمانده جنگ نرم باید متناسب با ابعاد و پیچیدگی این جنگ ، آن ا به خوبی بشناسد ، راهکار های مبارزه را شناسایی و افسران جنگ نرم که همان دانشجویانند را برای عملیات آماده کند تا  ضمن مقابله با دشمن در دانشگاه ها ، فضای جامعه را هم برای مقابله آماده  نمایند.

نگارنده: محمد مهدی نیازمند جانشین‌ بسیج‌ اساتید گیلان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه