ظریف: نگارش پیش نویس توافق جامع آغاز شده/ اختلافات همچنان وجود دارد

پنجمین دور مذاکرات جامع ایران و گروه ۱+۵ در حالی وارد روز دوم خود می‌شود که معاون وزیر خارجه ایران اولین روز از گفت‌وگوها را «مثبت» ارزیابی کرد، اما گفت طرفین هنوز تا دست‌یابی به توافق نهایی فاصله دارند.

ظریف: نگارش پیش نویس توافق جامع آغاز شده/ اختلافات همچنان وجود دارد

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فارس، مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ روز چهارشنبه در حالی پیگیری می‌شود که طرفین فضای روز اول گفت‌وگوها را «مثبت» ارزیابی کرده و گفتند که همه طرف‌ها با جدیت در حال مذاکره هستند.

این پنجمین دور از سری مذاکراتی است که بعد از توافق موقت ژنو با هدف دستیابی به راهکاری جامع و بلندمدت، در شهر وین اتریش برگزار می‌شود. بر اساس برنامه اقدام مشترک، طرفین باید تا روز ۲۹ تیر (۲۰ جولای) بر راهکار جامع به توافق برسند. با این حال وجود اختلافات زیاد میان مواضع مذاکره‌کنندگان موجب شده تا تردید‌هایی نسبت به حصول توافق تا آن تاریخ ایجاد شود. مهلت مذاکرات برای یک دوره ۶ ماهه دیگر نیز قابل تمدید است، اما از آنجا که این تمدید می‌تواند موجب پیچیدگی اوضاع شود، همه طرف‌ها در تلاشند تا در فرجه ۶ ماهه کنونی به توافق دست یابند.

خبرگزاری فارس به صورت لحظه به لحظه اخبار دومین روز مذاکرات وین-۵ را که به گفته یک مقام آمریکا از حساسیت بالایی برخوردار است، گزارش می‌کند. در ادامه سرخط مهمترین خبرهای هسته‌ای روز چهارشنبه آمده است (برای مشاهده متن کامل هر خبر بر روی ساعت درج شده، کلیک کنید):

۲۱:۴۸ وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که تقریبا نگارش متن توافقنامه هسته‌ای با مقداری کندی آغاز شده است. وی در عین حال گفت اختلافات اساسی هنوز وجود دارد.

۱۸:۴۸  رایزنی‌های فشرده معاونان ظریف و اشتون هنوز در جریان است/احتمال برگزاری نشست‌های سه جانبه معاونان ظریف و اشتون و برخی اعضای ۱+۵

۱۷:۵۵ خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه زمان گریز را از اصلی‌ترین موارد اختلاف میان ایران و ۱+۵ عنوان کرده است.

۱۶:۵۴ خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی و غربی مدعی شد که ایران کاهش قابل توجه سانتریفیوژهای خود را رد کرده است، بنابراین بعید است مذاکرات ایران و ۱+۵ در هفته جاری به نتیجه برسد.

۱۶:۰۶ نماینده چین در ۱+۵ گفت که فضای مذاکرات کنونی در وین خوب است و افزود: همه طرف‌ها در ۱+۵ به دنبال دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تا پایان تیرماه هستند.

۱۵:۴۰ خبرگزاری فارس روز دوم مذاکرات را در گزارشی مختصر برای مخاطبان خود تصویر کرده است. برای دسترسی به این گزارش، بر روی ساعت این بند کلیک کنید.

۱۵:۰۱  رایزنی معاونان وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین پایان یافت و اکنون نمایندگان ۱+۵ در حال رایزنی‌های داخلی هستند

۱۳:۲۵ گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ امروز در حالی وارد دومین روز خود شد که از صبح امروز تاکنون گفت‌وگوهای فشرده در سطح معاونان آغاز شده و هنوز نیز در جریان است.

۰۹:۱۸ نماینده چین در مذاکرات ایران و ۱+۵ بر اهمیت حصول توافق جامع هسته‌ای تا ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئیه تأکید کرد و گفت که ظرفیت اورانیوم ایران یک موضوع کلیدی در مذاکرات است.

۰۰:۵۸ «عباس عراقچی» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایرانی پس از پایان روز اول گفت‌وگوها در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: نشست‌های روز سه‌شنبه «در فضایی مثبت» برگزار شده است. وی افزود: ادامه غنی‌سازی و لغو تحریم‌های ایران دو مورد اصلی است که بر سر آن‌ها اجماع وجود دارد.

۰۰:۱۷ «مایکل مان» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه پس از پایان نشست نوبت عصر مذاکره‌کنندگان ایران و گروه ۱+۵، گفت بحث‌ها از صبح چهارشنبه در «قالب‌های مختلف» ادامه پیدا می‌کند.

۰۰:۰۲ دور تازه مذاکرات هسته‌ای در حالی آغاز شده که یکی از تغییرات رخ داده که هیئت فرانسوی با تغییر مذاکره‌کننده ارشد خود به وین آمده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه