تولید سالانه ۷۵ هزار تن برنج سفید در صومعه‌سرا

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا با بیان اینکه در سطح شهرستان ۲۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارند، گفت: از این شالیزارها، در سال ۱۲۵ هزار تن شلتوک و ۷۵ هزار تن برنج سفید تولید می‌شود.

تولید سالانه ۷۵ هزار تن برنج سفید در صومعه‌سرا

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از تسنیم، احمد پادیاب ظهر امروز در همایش تجلیل از کشاورزان نمونه این شهرستان، اظهار کرد: جهاد ثمره انقلاب اسلامی است که توسط امام خمینی(ره) در ۲۷ خرداد سال ۵۸ تاسیس شد.

وی با بیان اینکه در آن زمان جوانان تحصیل‌کرده، مومن و متعهد پیرامون جهاد سازندگی به منظور عمران و آبادانی و مستضعف‌زدایی روستاییان دور هم جمع شدند، افزود: در هشت سال دفاع مقدس جهادگران ایثارگری‌های فراوانی انجام دادند.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا با بیان اینکه، بخش کشاورزی از مهمترین و اقتصادی‌ترین بخش کشور است، گفت: ۲۶ درصد تولید ناخالص ملی، ۲۵ درصد اشتغال و ۲۶ درصد صادرات غیر نفتی کشور را بر عهده دارد.

پادیاب با بیان اینکه در بیست و پنج سال میانگین نرخ رشد تولید در بخش کشاورزی چهار درصد است که یکی از ویژگی‌های این بخش به شمار می‌رود، تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های بخش کشاورزی، سرمایه‌گذاری در این بخش تاثیرپذیر است.

وی خاطرنشان کرد:با توجه به مزایایی که بخش کشاورزی دارد، بخش‌های خصوصی به دلیل ریسک پذیری در این بخش سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا با بیان اینکه بخش کشاورزی در معرض بیماری‌ها و آفت‌های گیاهی قرار می‌گیرد، تاکید کرد: برای اینکه کشاورزان در این بخش ضرر مالی نبینند اراضی آنها را بیمه می‌کنند تا بتوانند پرداخت غرامت بگیرند.

پادیاب با اشاره به اینکه کشاورزی سنتی در حال گذر به سوی کشاورزی مکانیزه و مدرن است، اظهار کرد: این شهرستان به دلیل استعداد بالقوه‌ای که دارد از قطب‌های کشاورزی استان و کشور است.

وی با بیان اینکه در سطح شهرستان ۲۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارند، افزود: از این شالیزارها، در سال ۱۲۵ هزار تن شلتوک و ۷۵ هزار تن برنج سفید تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا با بیان اینکه در بخش صنوبرکاری مقام نخست کشوری را کسب کرده‌اند، گفت: در بخش مرغداری با وجود ۱۵۲ واحد مرغداری گوشتی که در هر دوره سه میلیون و ۵۰۰ قطعه مرغ به جامعه تزریق می‌شود، جزو استان‌های بزرگ در تولید مرغ هستند.

پادیاب با بیان اینکه در سال ۹۱ و۹۲ از محل طرح توسعه کشاورزی حدود ۱۰ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان به کشاورزان تسهیلات داده‌اند، تصریح کرد: در یکسال گذشته تا هفته دولت امسال، ۱۲ واحد مرغداری گوشتی افتتاح می‌شود، که با این وجود مقام نخست استان در بخش تولید مرغ را کسب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر پرورش زنبور عسل، دامپروری و تنوع محصولات کشاورزی مانند نیشکر و صیفی‌کاری رشد بسیار خوبی داشته‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا تاکید کرد: یکی از اهداف جهاد کشاورزی، طرح تجهیز و نوسازی اراضی سنتی است که تا کنون از ۲۸ هزار هکتار، ۱۱ هزار هکتار را تجهیز  و یک هزار و ۵۰۰ هکتار را نقشه‌برداری کرده‌اند.

پادیاب با اشاره به اینکه، طرح تجهیز و نوسازی اراضی سنتی، یکی از طرح‌های زیربنایی است که ساختار سنتی زمین‌های کشاورزی را تغییر می‌دهد، اظهار کرد: برای اجرای طرح تجهیز امکان کاشت و برداشت مکانیزه برنج برای کشاورزان فراهم می‌شود.

وی افزود: کاهش آفات بیماری‌های گیاهی و مدیریت مزرعه برای کشاورزان با وجود طرح تجهیز و نوسازی اراضی فراهم می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا گفت: اجرای تامین آب زراعی از دیگر اهداف بخش کشاورزی است و بیست و پنج هزار هکتار از شالیزارها از سد سفیدرود تامین آب زراعی می‌شوند.

پادیاب تصریح کرد: قبل از باز شدن آب سدسفید رود، کشاورزان ۹۰ درصد شالیزارها را شخم زدند و این یک کار جهادی توسط آنها بود.

وی خاطرنشان کرد: با بیل مکانیکی  حدود ۷۰ کیلومتر از انهار و زه‌ش‌های شالیزاری لایروبی شده است تا کشاورزان از نعمت آب بهره‌برداری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا با بیان اینکه توانسته‌اند ۷۵ کیلومتر از پوشش انهار را نقشه‌کشی و طراحی کنند، تاکید کرد: حدود سه و نیم میلیارد تومان به کشاورزان تسهلات اهدا کرده‌اند تا بتوانند ماشین‌های کاشت و برداشت را خریداری نمایند.

پادیاب با بیان اینکه در زمینه کشت نشا ۵۰ درصد رشد داشته‌اند، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با ۵۰ دستگاه‌کمباین برنجی که با اهدای تسهیلات به کشاورزان خریداری شده است، شاهد حضور کمباین از دیگر استان‌ها در شهرستان نباشیم.

در پایان این همایش از ۲۵ کشاورز نمونه شهرستان تقدیر به عمل آمد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
حسن
سلام و درود بر رئیس متعهد و دلسوز و بروز و آگاه موفق باشی مهندس جان ای کاش همه ی مدعیان مجموعه استانی شما مثل شما بودند
در حاشیه