۱۰ وعده مهم رئیس جمهور منتخب مردم که تا نیمه هم پیش نرفت!

بررسی قول های مهم روحانی در طول تبلیغات ریاست جمهوری او، نکته مهمی بوده که در طول سه سال آینده نقشه راه دولت را مشخص می کند.

۱۰ وعده مهم رئیس جمهور منتخب مردم که تا نیمه هم پیش نرفت!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، در روزهای آخر خرداد ماه بهتر است به وعده های داده شده حسن روحانی در فیلم های تبلیغاتی، میتینگ انتخاباتی و همچنین کارزار انتخابات پرداخته شود. مرور قول های عمده ای که شخص رئیس جمهور با تکیه بر آن رای مردم را جلب نمود، بسیار کلیدی خواهد بود چرا که مهمترین نکته این مطلب، ادامه راه دولت تدبیر و امید در طی سه سال آینده است.
در زیر برخی از مهمترین وعده ها مورد بررسی قرار می گیرد و مثال های نقض آن نیز بررسی می شود.

۱-برگرداندن اعتبار به پاسپورت ایرانی و بالابردن منزلت ایرانی ها؛
الف-  در سفر حسن روحانی به کشور چین نه رئیس جمهور این کشور و نه وزیر خارجه و نه حتی شهردار چین به استقبال او نیامد، بلکه معاون شهردار شانگهای به استقبال رئیس جمهور کشورمان آمد که در نوع خود بی نظیر بوده و حکایت از به نتیجه نرسیدن این وعده پر طمطراق آقای پرزیدنت دارد.

بحمید ابوطالبی که به عنوان نماینده کشورمان در سازمان ملل از سوی دولت تدبیر و امید انتخاب گردید، از سوی آمریکا ویزا براییش صادر نشد، و حتی عقب نشینی در قضیه هسته ای حتی باعث نشد آمریکا برای نماینده منتخب دولت اعتدال برای سازمان ملل، ویزا صادر کند.

۲-پرهیز از حاکم شدن فرهنگ اشرافی و مبارزه با فساد؛
 الف-تنها بررسی دارایی های وزرای روحانی نشان از آن دارد که دو وزیر او یعنی وزیر صنعت معدن و تجارت و بهداشت دولت اعتدال از ثروت بسیار بالایی برخوردار هستند . برخی منابع خبری ثروت آنها را تا ۱۰۰۰میلیارد تومان تخمین زده اند. نعمت زاده که در نزدیک به ۲۰ شرکت عضو هیئت مدیره بوده و هاشمی وزیر بهداشت نیز صاحب بیمارستان مجلل نور تهران بوده که به تازگی میلیارد ها تومان خرج خرید دستگاه های پیشرفته چشم پزشکی کرده است.

ببرگزاری جشن زنانه در کاخ سعد آباد و همچنین مجهز نمودن نهاد ریاست جمهوری به استخر و سونا نیز از دیگر اقدامات دولت بوده است که با این قول آن در تناقض بوده است.

۳-  حذف رکود از چرخه اقتصاد کشور
این قول روحانی در گرماگرم برنامه انتخاباتی به مردم داده شد که نه تنها از شدت آن کاهش نیافته، بلکه رکود در صنعت خودرو بنا بر نقل قول خودروسازان و شورای رقابت هنوز گریبان این صنعت را گرفته است. مسکن نیز بنا بر اظهار نظر اتحادیه املاک کشور هنوز از رکود بسیار بالایی رنج می برد و مقدار خانه های خالی در سطح شهر موید این نکته است.

۴-حذف بیکاری از مشکلات جوانان کشور؛

مشکل بیکاری به قوت خود در بین جوانان کشور وجود دارد، و آمارهای مرکز آمار و همچنین دستگاه های مسئول حکایت از آن دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوت زیادی نکرده است.

۵-طرح  تحول ۱۰۰روزه اقتصاد کشور؛ 

قرار بود حسن روحانی در ۱۰۰ روز اول دولت خود، اقتصاد کشور را دگرگون کند، که متاسفانه تحول ۱۰۰ روزه به گزارش ۱۰۰روزه تغییر پیدا کرد. برنامه تلویزیونی که قرار بود حسن روحانی گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت را برای مردم توضیح دهد، متاسفانه صرفا به نقد یک طرفه دولت قبل گذشت که به هیچ عنوان برای مردم قابل تحمل نبود.

۶-هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ کارخانه ها کشور؛

یکی از کلیدی ترین جمله های حسن روحانی که در فیلم تبلیغاتی اش، جنجال به پا کرد این بود: “هم باید چرخ کارخانه ها بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژ ها”

بنا بر اظهار نظر مسئولین سازمان انرژی اتمی بخشی از سانتریفیوژهای کشور از کار افتاده و همچنین چرخ کارخانه ها نیز آن طور که مد نظر بود به حرکت ادامه نمی دهد.

103780_523

۷-به سرانجام رساندن پرونده هسته ای در کمتر از یک سال

روحانی یکبار در برنامه های انتخاباتی خود خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه ای که در مدیریت پرونده هسته ای دارم، می شود این پرونده را زیر یک سال جمع نمود. ظریف این جمله روحانی را بارها در جلسات با حضور خبرنگاران اعلام نمود ولی با گذشت نزدیک به یک سال از عمر دولت هنوز اتفاق خاصی در پرونده هسته ای ایران رخ نداده است.

۸-رئیس جمهور کلید دار، نه رئیس جمهور داس به دست؛

رکورد تغییرات مدیریتی در این دولت زده شده است و اکثر مدیران ارشد و میانی دولت از لب تیغ تغییر گذشته اند. این نوع از تغییرات مدیریتی در نوع خود در مدیریت کشور بی نظیر بوده است.

۹-استفاده از تمام طیف های سیاسی بدون نگاه به حزب آنها؛

وعده روحانی مبنی بر استفاده از تمام طیف های سیاسی به شرط تخصص بود ولی کابینه او به طور تقریبا کامل در اختیار حزب کارگزاران با رویکرد اصلاح طلبانه منهای دو وزیر قرار گرفت. کابینه روحانی تقریبا به طور یکدست تحت اختیار جناح نزدیک به هاشمی قرار گرفته است.

۱۰-استقلال بانک مرکزی؛

این وعده بنا بر گفته رئیس بانک مرکزی هنوز جامه عمل نپوشیده است و حتی رئیس دیوان محاسبات از برداشت غیر قانونی چند میلیارد دلاری دولت طی چند روز گذشته گلایه کرده است. این قول روحانی که در کوران انتخابات بارها از سوی او مطرح گشت و فساد های دولت احمدی نژاد را ناشی از عدم استقلال بانک مرکزی دانست، ولی هنوز از استقلال این نهاد مهم خبری نیست.
بررسی قول های مهم روحانی در طول تبلیغات ریاست جمهوری او، نکته مهمی بوده که در طول سه سال آینده نقشه راه دولت را مشخص می کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه