آدرس غلط دولت درباره آلوده بودن بنزین داخلی

واردات ۱۰ میلیون لیتر بنزین از خارج از کشور خط مشی وزارت نفت دولت وقت در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری نیست.

آدرس غلط دولت درباره آلوده بودن بنزین داخلی

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، هر ساله با شدت گرفتن آلودگی هوا آنچه بیشتر مورد سوال قرار می‌گیرد میزان استاندارد بنزین‌هایی است که در حال حاضر در جایگاه‌های سوخت توزیع می‌شود.

با روی کار آمدن دولت روحانی اما ماجرای آلودگی هوای پایتخت رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت و دولت یازدهمی ها که با گزارش ۱۰۰ روزه نشان دادند با انداختن تقصیرها به گردن دولت قبلی، قصد دارند از خود رفع مسئولیت کنند در خصوص بنزین نیز این کار را انجام دادند و در آلودگی هوای تهران، مقصر اصلی را بنزین های آلوده تولید داخل نامیدند، که پالایشگاه های آنها در زمان حیات محمود احمدی نژاد شروع به کار کرد.

این در حالی بود که در سال ۱۳۸۹ که تحریم‌ها حالت جدی‌تری به خود گرفت نگرانی از بابت کمبود بنزین به سبب ناکافی بودن تولید داخلی آن هم رفته رفته پررنگ‌تر شد. این نگرانی بیشتر از آنجا ناشی می‌شد که مبادا با کارشکنی در فروش بنزین به ایران و در نتیجه اختلال در واردات آن، کشور در این زمینه با مشکل مواجه شود.

همین شرایط سبب شد که مسوولان وقت وزارت نفت به تکاپو افتاده و در نهایت اعلام کنند که کشور تحت هیچ شرایطی با کمبود بنزین مواجه نخواهد شد.

این در حالی بود که در آن زمان  روزانه بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد و همین مساله باعث تعجب مردم شده بود که وزارت نفت چگونه می‌خواهد در صورت تحریم این کمبود را جبران کند.

سرانجام پس از چند روز مسوولان این وزارتخانه نفت پرده از طرح جدید برداشتند. “تولید بنزین از پتروشیمی‌ها” راهکاری بود که آنان برای پر کردن خلاء بنزین وارداتی اندیشیده بودند.

البته در آن موقع اعلام شد که این طرح صرفا آزمایشی بوده و افزایش تولید بنزین از این طریق فقط برای آمادگی با شرایط اضطراری ناشی از توقف احتمالی واردات بنزین صورت گرفته است اما کم کم اعلام شد که ایران در تولید بنزین خودکفا شده و دیگر نیازی به واردات این محصول به صورت انبوه ندارد.

این خبر اما به جای اینکه باعث خوشحالی منتقدین شود، گلایه ها در خصوص  آلودگی بنزین های تولید داخل را بلند کرد و کار به جایی رسید که حتی اعلام شده مدیران نفتی دولت دهم باید به دلیل تولید بنزین در پالایشگاه ها و به خطر انداختن جان مردم محاکمه شوند!

در جواب این گروه از منتقدان، موافقان پاسخ داد که  این بنزین آلوده نیست و حتی باید به خاطر تولید چنین بنزینی از دولت احمدی‌نژاد تشکر شود.

اما در حالی که کشمکش ها در این خصوص بین طرفداران و منتقدین دولت ادامه داشت،  نشست علمی و تخصصی «آدرس غلط» با هدف اعلام دلواپسی از گره زدن چرخ زندگی مردم با مذاکرات هسته ای برگزار شد که در آن جلیل سالاری (مدیر عامل سابق شرکت پخش فراورده های نفتی ایران و از مسئولین طرح خودکفایی کشور در بنزین) اظهارت جالبی در خصوص بنزین های تولید داخل داشت.

او گفت: متاسفانه به صورت غیرکارشناسی و بعضا به دروغ مسائلی را رسانه‌ای می‌کنند. یعنی کسانی صحبت می‌کنند که حتی یک واحد پالایشگاهی را ندیده‌اند و حتی الفبای پالایشگاه‌ها را نیز نمی‌دانند.

او ادامه داد: به برکت همین تحریم بعضی چیزها را بومی‌سازی کردیم. این صنعتی است که می‌تواند اشتغال ایجاد کند. اگر یک همت اندکی بشود می‌توان این ۶-۷ میلیون را در داخل کشور تولید کرد اما امروز تا کسی حرف می‌زند ارعاب می‌شود و مورد بازخواست قرار می گیرد و برایش مشکل ایجاد می کنند.

این انتقادات و انتقادات مشابه دیگر انجام شد تا از مواضع دولت یازدهمی ها که حاضرند برای سلب مسئولیت از خود و بزرگنمایی اقدامات خود حتی تولید ملی را نیز به خطر بیاندازند، انتقاد کند.

این درحالی است که واردات ۱۰ میلیون لیتر بنزین از خارج از کشور خط مشی وزارت نفت دولت وقت در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری نیست و در واقع به نظر می رسد دولتی ها درباره درباره آلوده بودن بنزین داخل آدرس غلط می دهند.

ولی سوال مهم این است که از واردات روزانه این مقدار بنزین، چه فرد یا افرادی سود کلان به دست خواهند آورد؟!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه