عراقچی:مذاکرات مثبت و مفید بود/ طرف آمریکایی: مذاکرات سازنده نبود

دیپلماسی لبخند تا کجا و چه زمانی می خواهد منافع و عزت ملی را دستخوش توهمات خود از دل بستن به وعده های آمریکایی ها قرار دهد؟

عراقچی:مذاکرات مثبت و مفید بود/ طرف آمریکایی: مذاکرات سازنده نبود

به گزارش ۸دی نیوز، سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم ایرانی در این مذاکرات، در پایان دیدارهای دوجانبه اش با طرف آمریکایی که با حضور هلگا اشمیت معاون اتحادیه اروپا برگزار شد، به یک خبرگزاری دولتی گفت: “گفت‌وگوها با هیات آمریکایی فشرده و سخت بود ولی در فضای مثبتی صورت گرفت“. (اینجا) وی همچنین افزود: “تبادل نظرهای خوبی انجام شد که در آستانه دور بعدی مذاکرات در وین مفید بود“.

سخنان عراقچی در شرایطی مطرح شد که در آن سوی میز مذاکرات، آمریکایی ها نظرات دیگری دارند و جمع میان این دو دیدگاه از یک مذاکره به خوبی نشان می دهد که فاصله های پرنشدنی میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده حاکم است.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره مذاکرات دوجانبه با ایران در ژنو می گوید: “این جریانی طولانی است که ما  با شرکای خود در گروه ۵+۱ درباره آن در تعاملی نزدیک هستیم. ما هرگز ارزیابی پله به پله از آنچه در مذاکرات دو جانبه (ژنو) روی داده است ارائه نکرده ایم زیرا به نظر نمی‌رسد که سازنده باشد.” (اینجا)

همین دو جمله عراقچی و هارف به تنهایی بیانگر اوج اختلافات میان دوطرف یک میز است و البته سوال مهم و اساسی که در افکار عمومی شکل گرفته، این است که که ظریف و عراقچی و دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم براساس کدام پالس مثبت، همچنان به طرف عهدشکن و غیرقابل اعتماد آمریکایی خوشبین هستند؟ آیا دو دیدگاه کاملا متفاوت از یک مذاکره دوجانبه، بیانگر آن نیست که راهی که حضرت پرمدعا درپیش گرفته اند، به بن بست ختم شده و تنها هزینه های گزافی مادی و معنوی را به ملت ایران تحمیل خواهد کرد؟

دیپلماسی لبخند تا کجا و چه زمانی می خواهد منافع و عزت ملی را دستخوش توهمات خود از دل بستن به وعده های آمریکایی ها قرار دهد؟

درباره مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو نکات مهم دیگری وجود دارد که متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد./ خیبرآنلاین

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه