تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
کد خبر : 36179
نسخه چاپی نسخه چاپی

تبلیغ دین از خانه ها/ ۲

habibpur

پیام حقیقت اسلام را می توان از همه ی آن نقاط به جهان انتشار داد و با این توصیف خانه های ما هم می توانند در نقش زمین کربلا ،بازیگری کند.

یکی از حضرات معصوم فرمودند :کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا

ارض در اینجا منظور کل کره ی زمین است یعنی هر جایی که انسان زندگی می کند به عبارتی هر جایی که انسان زندگی می کند کربلا است یعنی امام حسین ع در آن نقطه کشته شده است این عبارت بسیار عجیب و رمز آلود است .

اگر کمی دقیق به جریانی که در کربلا اتفاق افتاد بنگریم ، متوجه می شویم که اسلام از این نقطه جانی دوباره گرفت .

امام حسین ع باشهادت خود پیام حقیقت زندگی را به همه جای عالم رساندند به طوری که شما می بینید در دل آمریکا ،در کوچه پس کوچه ها و خیابان های لس آنجلس مردم برای امام حسین ع به سر و سینه می زنند و تبلیغ پیام آن حضرت را می کنند .

معنای کربلا بودن همه ی نقاط کره زمین یعنی اینکه پیام حقیقت اسلام را می توان از همه ی آن نقاط به جهان انتشار داد و با این توصیف خانه های ما هم می توانند در نقش زمین کربلا ،بازیگری کند .

از ظرفیت خانه های خود باید در راه انتشار معارف دین ، پیام مظلومیت اهل بیت ،روشنگری های سیاسی و در انتها مظلومیت و غربت امام عصرعج را برای دیگران تشریح کنیم و برای آن حضرت وظیفه ی تبلیغی خود را انجام دهیم .

اما در ادامه حدیث می فرماید کل یوم عاشورا ، هر روز هم عاشورا است یعنی عید نوروز ،تمام فصول ،تمام اعیاد و حتی تمام روزهای غمناک و حزن آلود هم عاشورا است نه به معنای اینکه مثل روز عاشورا، روز را با نان خشک سپری کنیم تا با اهل بیت بر این مصیبت وارده همدرد باشیم ،بلکه روزهای سال ظرفیت این را دارد که ما در آن تبلیغ پیام دین را بکنیم .

هیچ روزی را نباید از دست داد از لحظه لحظه عمر خود باید در راه تبلیغ دین استفاده کنیم ،بلکه بتوانیم کمی از شرمندگی اهل بیت عصمت و رسالت در بیاییم ما تمام نعمت هایی را که در زندگی خود داریم مدیون اهل بیت هستیم منشا تمام نعمت ها به آنها بر می گرددباید گونه ای زندگی کرد تا در روز قیامت بتوان به صورت اهل بیت ع نگاه کنیم و احساس شرمندگی نکنیم .

نویسنده: سجاد حبیب پور

۵ ديدگاه

  1. s-irani می‌گه:

    سلام
    چرا یادداشتا تون محدود شده
    الان فقط از چند چهره ی شاخص استفاده می کنید
    قبلا از جوونای بهتری مطلب میدیدیم
    بو میاد هشت دی

    • طلبه حبیب پور می‌گه:

      البته بنده خودم از ۸ دی نیوز خواستم که هفته ای یکی از مقالاتم رو وارد سایت کنه تا تنوع بیشتری در مقالات خودم ایجاد کنم هیچ عطری دیگر ی به مشام نمی خوره برادر

  2. الاحقر می‌گه:

    در متون روایی به مدرکی که اثبات نماید این جمله ی « کل یوم عاشوراء و کل ارض کربلاء» حدیثی از معصومان است[۱] برخورد نکردیم.[۲]

    ولی این عبارت برداشت درستی از مجموع حادثه کربلا و خط سیر امامت و در بر دارنده چندین پیام آموزنده و زیبا است؛ چون اگر چه روزی مثل واقعه عاشورا نیست و بوجود نخواهد آمد اما همیشه ظلم ظالمان و ستم به مظلومان پا بر جا هست تا اینکه قائم آل محمد(عج) ظهور کند و ریشه همه ظلمها را میان ببرد. اما فرهنگ عاشورا جاری بر بستر زمان و کربلا نماد استقامت در راه هدف و مبارزه با ظلم و بی عدالتی است. پیشوایان دینی ما به ما این گونه آموختند که باید با ظلم ظالمان مبارزه کرد و خود نیز این چنین عمل می کردند و این گونه نیست که عاشورا حادثه ای محدود در چارچوب زمان و مکان معین باشد.

    ‏جمله «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»، نشان ‏دهنده ی پیوستگی و تداوم خط درگیری حق و باطل در همه زمانها و مکانهاست. عاشورا و کربلا، یکی از بارزترین حلقه‏های این زنجیره طولانی است. همیشه ‏حق و باطل رو در روی هم هستند و انسانهای آزاده، وظیفه پاسداری از حق و پیکار با باطل را بر عهده دارند و بی‏تفاوت گذشتن از کنار صحنه حق و باطل، بی‏دینی است.

    حضرت امام خمینی ‏(ره) که خود پیرو راستین امام حسین (ع) و بنیانگذار جمهوری اسلامی و مبارز بزرگ در مقابل ستمگران عصر خویش است، از این جمله با تعبیر « کلمه بزرگ» یاد می کند و بر حفظ معنای عاشورا و پیاده کردن نقش کربلا تأکید نموده است و می فرمایند: «این کلمه (کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا)، یک کلمه ‏بزرگی است…همه روز باید ملت ما این معنی را داشته باشد که امروز روز عاشورا است و ما باید مقابل ظلم بایستیم و همین جا هم کربلاست و باید نقش کربلا را ما پیاده‏ کنیم، انحصار به یک زمین ندارد. انحصار به یک افراد نمی‏شود. قضیه کربلا منحصر به یک ‏جمعیت هفتاد و چند نفری و یک سرزمین کربلا نبوده، همه زمینها باید این نقش را ایفا کنند.»[۳]

    در واقع امام خمینی ‏(ره) با اعتقاد به این امر که قیام و شهادت سید‌‌الشهدا (ع) باید ملاک عمل اجتماعی مسلمانان قرار گیرد،‌ نهضت حسینی را مبنای حرکت خویش در انقلاب اسلامی قرار داد. «آنچه که سیدالشهدا عمل کرد و ‌آن ایده‌ ای که او داشت و آن راهی که او رفت و آن پیروزی که بعد از شهادت برای او حاصل شد و برای اسلام حاصل شد. این عبارت آموزنده هم تکلیف است و هم مژده، تکلیف از آن جهت که مستضعفان با عده‌ای قلیل، علیه مستکبران با ساز و برگ مجهز و قدرت شیطانی عظیم، مأمورند چونان سرور شهیدان قیام کنند. و مژده بدین جهت که شهیدان ما را در شمار شهیدان کربلا قرار داده است.»

    آن رهبر فرزانه در ایام جنگ تحمیلی فرمودند: نبرد عاشورا،گر چه از نظر زمان، کوتاهترین درگیری بود (نیم روز) ولی از نظر امتداد،طولانی‏ترین درگیری با ستم و باطل است و تا هر زمان که هر آرزومندی آرزو کند که‏کاش در کربلا بود و در یاری امام شهیدان،به فوز عظیم شهادت می‏رسید (یا لیتنا کنا معکم‏ فنفوز فوزا عظیما)[۴]، جبهه کربلا گرم و درگیری عاشورا دایر است. [۵]

    به بیان بهتر همان گونه که امام حسین (ع)، وارث آدم و ابراهیم و نوح و موسی و عیسی(علیهم السلام) و محمد (ص) است، پیروان ‏عاشورایی او نیز وارث خط سرخ جهاد و شهادت‏اند و پرچم کربلا را بر زمین نمی‏نهند، و این جوهر تشیع در بعد سیاسی است چنان که خود امام حسین (ع) می‏افزاید: «فلکم فی اسوه‏، در کار من برای شما الگو است».[۶]

    این دیدگاه، رد کننده ی نظریه‏ای است که کربلا و قیام حسینی را تکلیفی خاص امام‏ می‏داند که نمی‏توان از آن تبعیت کرد.

    ” شیعه یعنی سالک پا در رکاب

    تا که خورشید افکند از رخ نقاب

    شیعه یعنی تشنه ی جام بلا

    شیعه گی یعنی قیام کربلا

    شیعه یعنی بازتاب آسمان

    بر سر نی جلوه رنگین کمان

    از لب نی بشنوم صوت تو را

    صوت‏ «انی لا اری الموت‏» تو را

    شیعه یعنی تیغ بیرون از نیام

    این سخن کوتاه کردم و السلام” [۷]

    یکی از نویسندگان می‏نویسد: «ما یقین داریم که اگر امام حسین‏(ع) در زمان ما بود، از قدس، جنوب لبنان و بیشتر مناطق اسلامی کربلای دومی می‏ساختند و همان موضعی را می‏گرفتند که در برابر معاویه و یزید انتخاب نموده بودند».[۸]

    [۱] البته برخی سخن فوق را بدون مدرک و مأخذ از زبان امام صادق(ع) نقل کرده اند، نک: پیام عاشورا، عباس عزیزی، ص ۲۸؛ فرهنگ عاشورا، جواد محدثی، ص ۳۷۱.

    [۲] عده ای هم قرائنی را ذکر کرده اند که بیان می کند این جمله حدیثی از معصومین نیست، نک: مجله ی علوم حدیث، شماره ۲۶.

    [۳] صحیفه نور،ج ۹،ص ۲۰۲.

    [۴] زیارت عاشورا.

    [۵] صحیفه نور،ج ۲۰،ص ۱۹۵.

    [۶] تاریخ طبری،ج ۴،ص ۳۰۴.

    [۷] ابیاتی از مثنوی:«شیعه نامه‏»،محمد رضا آقاسی (کیهان ۱۲/۶/۷۱).

    [۸] الانتفاضات الشیعیه، هاشم معروف الحسنی،ص ۳۸۷.

    • طلبه حبیب پور می‌گه:

      البته بنده سند این روایت را از حضرت ایت الله حسینی مدرس حوزه امیر المومنین پرسیدم و ایشان ان را رد نکردند ولی خوب سند ان را هم نگفتند
      ثانیا نمی خواستم با تعاریف و توضیحات اضافی باعث ملالت خاطر خوانندگان شوم
      از انتقاد شما ممنونم

  3. میرصادق حسینی می‌گه:

    ۱- قطعا این روایت از حضرات معصومین ع نقل نشده است.
    ۲- عاشورا و حرکت امام حسین ع سیره ی غالب معصومین ع نبوده و یک استثنا در سیره آن ذوات مقدس است. چون عاشورا استثناست ؛ نمی تواند قاعده شود. همین می شود : لا یوم کیومک …
    ۳- سر و سینه زدن هم انسان را حسینی نمی کند. صداقت ، عدالت طلبی و ضد ظلم بودن در تمامی آنات زندگی انسان را حسینی خصال می کند.

نظرات خوانندگان
  • ۱) 8دی نیوز، نظراتی که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد.
  • ۲) حداکثر تعداد نظرات تودرتو ۵ عدد می باشد و بعد از پنجمین نظر ، به صورت خودکار این امکان غیر فعال خواهد شد.
  • ۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  • ۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • ۵) در صورت وارد کردن صحیح ایمیل خود ،می توانید از قابلیت "مرا از نظرات بعدی این پست با خبر کن!" استفاده نمایید.

آخرین اخبار

در حاشیه