اظهارات کری، درک نفوذ حزب‌الله و ایران بر روی نظام سوریه بود/ سفر کشیش‌های آمریکایی به ایران کاملا مستقل از دولت بوده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته در نشست خبری خود، موضع این کشور را در خصوص اخرین تحولات جهان بیان کرد.

اظهارات کری، درک نفوذ حزب‌الله و ایران بر روی نظام سوریه بود/ سفر کشیش‌های آمریکایی به ایران کاملا مستقل از دولت بوده است

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، “ماری هارف” در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اظهارات اخیر جان کری در بیروت درباره سوریه  و دعوت وی از حزب‌الله برای پایان دادن به جنگ در سوریه و اینکه آیا این سخنان پیام جدیدی را در بر دارد یا نه ؟گفت:نه پیام جدیدی در اینجا وجود ندارد. آنچه ما گفته‌ایم این است که این به عهده سوری‌ها است که درباره آینده خود تصمیم‌گیری کنند. ما از تمامی بازیگران صحنه سیاسی منطقه از جمله ایران و حزب الله که بر روی سوریه نفوذ دارند خواسته‌ایم تلاش کنند با فشار خود سبب پیشرفت در وضعیت موجود شوند. من بار دیگر می‌گویم که اسد باید برود. من بار دیگر این موضوع را تکرار می کنم و چیزی تغییر نکرده است.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سفر کشیش‌های آمریکایی به ایران را مستقل از دولت دانست و ارتباط آن با مذاکرات هسته‌ای را هم رد کرد.


پیش از این برخی از منابع خبری مدعی شده بودند هیئتی متشکل از سه کشیش کاتولیک در ماه مه برای ایجاد آشتی بین ایران و آمریکا به تهران سفر کرده‌اند.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تأیید خبر سفر این کشیش‌ها به ایران در ماه مارس گفت که «این سفر و مقدمات آن کاملاً مستقل از دولت آمریکا انجام شده‌اند.


خانم هارف در ادامه سفر این کشیش‌ها را بخشی از تلاش‌های چهره‌های شاخص مذهبی در آمریکا برای پیشبرد گفت‌وگوی بین مذاهب دانست و اظهار کرد وزارت خارجه آمریکا از چنین اقداماتی حمایت می‌کند.

وی در ادامه درباره دیدار جان کری وزیر خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت:جان کری وزیر خارجه امروز با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به مدت یک ساعت و بیست دقیقه دیدار کرد. گفتگوهایی سازنده بین دو طرف رد و بدل شد.وزیر خارجه کشورمان ( آمریکا ) در این دیدار از لاوروف خواست که روسیه به طور جدی با اوکراین وارد تعامل شود تا در همکاری با اروپا و آمریکا در جهت کاهش تنش در اوکراین و منطقه حرکت کنند.دیروز هم شاهد دیدار باراک اوباما رئیس جمهور و جان کری وزیر خارجه با پوروشنکو رئیس جمهور جدید اوکراین بودیم.در این دیدار بر حمایت آمریکا از مردم اوکراین تاکید شد.
 
هارف درباره اوضاع مصر گفت:آمریکا با عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور منتخب مصر و دولت وی همکاری می کند تا زمینه گسترش همکاریهای راهبردی بین دو کشور فراهم و منافع مشترک تامین شود.هیات وزارت خارجه آمریکا با هدایت تامی شانون مشاور وزیر خارجه به نمایندگی از باراک اوباما رئیس جمهور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری مصر حضور خواهد یافت.دیوید تورن مشاور ارشد وزارت خارجه هم در این سفر شانون را همراهی خواهد کرد.
 
وی افزود:وضعیت کنونی مصر راضی کننده نیست و باید کارهای بیشتری صورت گیرد.ما به آینده و تعامل با دولت این کشور می‌نگریم.ما بخشی از آن را در انتخابات در این کشور دیده ایم و این تنها بخشی از آن است.دمکراسی چیزی فراتر از صندوق های اخذ رای است.
 
هارف در پاسخ به سوالی درباره اینکه پادشاه عربستان خواهان برگزاری کنفرانسی برای حمایت از اقتصاد مصر شده است آیا شما خواهان مشارکت در آن هستید؟ گفت:ما بارها اعلام کرده ایم که مصر به اصلاحات نیازمند است.این اصلاحات به ویژه در بخش اقتصاد این کشور و وابستگی آن به مشارکت خارجی  مشاهده می شود.بخش زیادی از اقتصاد این کشور به بخش خارجی و به ویژه آمریکا وابسته است.ما معتقد نیستیم که وابستگی خارجی به تنهایی نمی تواند سبب ثبات اقتصادی این کشور شود بلکه معتقدیم که استفاده از فرصت های اقتصادی می تواند سبب ثبات اقتصادی این کشور شود که در آن صورت بیشترین افراد منتفع از آن مردم این کشور خواهند بود.ما در این زمینه همکاری نزدیکی با مصر و کشورهای همسایه این کشور از جمله عربستان سعودی داریم تا دوران انتقال انجام شودو ما بر روی این موضوع کار می کنیم.ما پاسخ واضحی درباره حضور در این اجلاس نداریم اما معتقدیم که انجام اصلاحات اقتصادی برای مصر بسیار مهم است و  در این زمینه با این کشور و شرکای خود تعامل خواهیم کرد.
 
وی درباره ونزوئلا گفت:موضع ما درباره ونزوئلا تغییر نکرده است.معتقدیم که گفتگو تنها راه حل مسائل ونزوئلا است.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی درباره تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین و انتقادات رژیم صهیونیستی از مواضع آمریکا درباره آن گفت:ما با نظرات سفیرمان در اسرائیل موافقیم و از آن حمایت می کنیم.
 
وی درباره تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت شهرک های بیشتر در کرانه باختری رود اردن گفت:ما امروز درباره بیانیه جدید اسرائیل درباره ساخت شهرکها  ناامید شدیم.ما بارها گفته ایم که این اقدامات کمکی به راه حل دو کشور نخواهد کرد.موضع ما دائمی و غیر قابل تغییر خواهد بود.به نظر ما این شهرک ها غیرقانونی هستند و از دو طرف می خواهیم که از اقداماتی که کمکی به روند سازش نمی کنند و تنها تنش زا است پرهیز کنند و به جای آن به دنبال یافتن راهی به جلو برای راه حل دو کشور باشند.
 
هارف درباره اوضاع اوکراین مدعی شد:ها هیچ شواهدی درباره موارد نقض حقوق بشر از طرف دولت اوکراین در اختیار نداریم.معتقدیم که  بین موضوع دفاع یک کشور از مردم و قلمرو خودش در برابر جدایی طلبانی که کشوری دیگر از آنها حمایت می کند با موضوعات دیگر باید تفاوت قائل شویم.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اوضاع لیبی گفت:ما به دنبال بررسی و کسب اطلاعات بیشتر درباره برخی گزارش ها درباره تلاش برای ترور ژنرال حفتر هستیم.ما به طور شفاف اعلام کرده ایم که درباره درگیریهای لیبی و خشونت ها در این کشور نگرانیم.معتقدیم که مردم لیبی باید چالشهای خود را از راه ابزارهای دمکراتیک و سازنده رفع کنند.
 
هارف درباره آزادی برگدال نظامی آمریکایی در برابر آزادی پنج عضو طالبان هم گفت:نگرانی هایی درباره اعلان عمومی آزادی وی وجود داشت به طوریکه این موضوع می توانست خطراتی جانی برای وی به همراه داشته باشد.این امکان وجود داشت که طالبان از مذاکره منصرف شود و جان وی به خطر افتد.ما می دانستیم که او درشرایط خوبی قرار ندارد زیرا پنج سال در اسارت گروه طالبان قرار داشت.ما شرایط او را به خوبی می دانستیم و زمانی که توافق برای آزادی وی نهایی شد ما آنرا به همگان اعلام کردیم.
 
وی افزود:ما پیشتر در سال دو هزار و دوازده مذاکراتی مستقیم با طالبان درباره آزادی برگدال داشتیم، اما این مذاکرات در اوایل همان سال بی نتیجه پایان یافت.بحث آزادی وی بخشی از مذاکراتی فراگیر درباره موضوعات گوناگون بود.ما به خوبی می دانستیم که زمان در این باره بسیار مهم است.شاید برخی ها بگویند که این معامله بدی بود اما من چیز بدی در این باره نمی بینم .
 
همچنین سخنگوی وزارت خارجه امریکا دستگیری یکی از شهروندان آمریکایی در کره شمالی را تأیید کرد.
وی گفت : این فرد سومین شهروند آمریکایی است که در کره شمالی دستگیر می شود .
 وی افزود : حفظ امنیت شهروندانمان در خارج ، از مهمترین اولویت‌ها برای ماست.
وی همچنین گفت : پیشتر به شهروندان آمریکایی درباره سفر به کره شمالی هشدار داده شده بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه