انتخاب مدیران توسط دولت در راستای اعتدال نبوده است

تامینی گفت: جابه‌جایی مدیران پس از مدتی در تمام دستگاه‌ها امری عادی است به‌ویژه با تغییر دولت‌ها این روند سرعت بیشتری می‌گیرد.

انتخاب مدیران توسط دولت در راستای اعتدال نبوده است

به گزارش ۸دی نیوز، با توجه به ادامه جابه‌جایی مدیران پس از حدود یک سال از روی کار آمدن دولت جدید در گیلان مصاحبه تفصیلی با حسن تامینی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی انجام دادیم که در ذیل می‌خوانید:

فارس: نمایندگان مجلس تا چه اندازه در جابه‌جایی مدیران دخالت دارند؟

-نمایندگان مجلس تاثیر نسبی و در بعضی از مواقع تاثیر بسیار شدید در عزل و نصب‌ها دارند و معیار انتخاب‌ها بر شناخت فردی از مدیران است و اینکه در بسیاری از مواقع نماینده هر چه بگوید مدیر باید انجام دهد و انتخاب به این صورت است اگر فردی ۸۰ درصد شرایط مدیریتی را داشته باشد و فرد دیگری ۴۰ درصد شرایط را کسب کند اگر فرد دوم در انتخابات مجلس فعالیتی داشته، جایگزین فرد دارای شرایط بیشتر می‌شود و کسی نمی‌پرسد چرا مدیر به این صورت انتخاب شده است.

فارس: مدیران با چه معیارهایی انتخاب می‌شوند؟

-بومی بودن یکی از ویژگی‌ها برای انتخاب مدیران مطرح شده اما در بسیاری از مواقع این موضوع به چالش و تنش کشانده می‌شود و فردی غیر بومی مانند مدیرکل پست گیلان انتخاب می‌شود البته مدیرکل جدید فردی متخصص و با تجربه است اما در مورد انتخاب مدیر بومی آن‌قدر بین همدیگر اختلاف و تخریب وجود دارد که مدیر از جای دیگری انتخاب می‌شود.

فارس: مبنای انتخاب مدیر بومی چیست؟

-مدیر غیر بومی تا بخواهد با فرهنگ منطقه آشنا شود و موفق عمل کند زمان گذشته و شرایط تخریبی در گیلان ایجاد شده است و در این‌باره اجماعی در استان وجود ندارد و به این دلیل مدیر بومی را پیشنهاد می‌کنیم.

فارس: استاندار گیلان بر چه مبنایی مدیران را انتخاب می‌کند؟

-باید دو موضوع را در انتخاب مدیران از طرف محمدعلی نجفی استاندار گیلان در نظر داشته باشیم، نخست آنکه او به دلیل اینکه اطلاعی از استاندار شدن خود در سال‌های گذشته نداشت، نتوانست تیم و تشکیلات برای انتخاب مدیران تعریف کند و دوم اینکه فردی نیست که بخواهد از گروه و طیف سیاسی خاصی حمایت کند و تاثیر این موضوع را در مدیریت استان شاهد هستیم.

فارس: استاندار اکنون چگونه مدیران را انتخاب می‌کند؟

-طبیعی است هر دولتی عوض شود از نیروهای هم‌فکرتر و هماهنگ‌تر که کار کردن با آنها راحت‌تر است را انتخاب می‌کند، البته استاندار گیلان اگر بخواهد مدیری را انتخاب کند یکسری هماهنگی‌ها با نمایندگان مجلس انجام می‌شود و این موضوع روند انتخاب مدیران را طولانی می‌کند و وقتی این پروسه اتفاق بیفتد لایه‌زدن‌ها، حمایت‌ها و آشنابازی‌ها تاثیر منفی روی تعهد و تخصصی که باید تعریف شود، می‌گذارد و تاثیر منفی آن را اکنون در مدیریت استان می‌بینیم.

فارس: انتخاب مدیران در دولت‌های گذشته به چه صورت بود؟

-اشتباهی که از ۲۰ سال گذشته از دولت هاشمی اتفاق افتاده این است که افراد با تفکرات ویژه در قالب کارگزاری ورود کردند و در دوره خاتمی این موضوع پدید آمد و فضا با عنوان دوم خرداد و اندیشه‌های سیاسی تند ایجاد شد و در دوره احمدی‌نژاد دوباره آن اشتباه تکرار شد و نیروهای با عنوان اصولگرا که با تفکر آنها سازگار بود، را انتخاب کردند.

فارس: انتخاب مدیران دولت اعتدال‌گرا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

-خوب بود دولت انتخاب مدیران را در قالب شعار اعتدال انجام می‌داد و به نظر بنده انتخاب مدیران در این راستا نبوده و اگر این اتفاق می‌افتاد بسیار خوب بود و دیگر اینکه مدیران را با این نگاه که در هر مسئولیتی هستند باید کنار گذاشته شوند و همه بد هستند، صحیح نیست و اکنون این اتفاق در حال انجام است البته در استان کمتر اتفاق افتاده و گیلان شرایط بهتری نسبت به بسیاری از استان‌ها دارد.

فارس: چه راهکاری برای مشکل مذکور پیشنهاد می‌کنید؟

-معاونان استاندار، مدیران و فرمانداران برای انتخاب باید شرایط ویژه «این‌وری» را داشته باشند، صحیح نیست و برای این منظور احساس کردیم باید چارچوبی تعریف شود و اکنون در حال نظرسنجی از استادان دانشگاه و مدیران استانی هستیم و تا دو هفته آینده نتیجه نظرسنجی را اعلام می‌کنیم.

فارس: آیا سازوکاری برای معرفی مدیران اندیشیده شده است؟

-مرکز پژوهش‌های مدیریتی گیلانیان مقیم تهران مدتی است تشکیل شده و با استقبال محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور مواجه شده ضمن اینکه پیشنهاد ایجاد مرکز پژوهش‌های مدیریتی گیلان با استفاده از استادان دانشگاه‌ها را ارائه کردیم و مرکز مذکور با همکاری نخبگان با عنوان «دفتر دکتر تامینی» به منظور تهیه بانک اطلاعاتی از نیروهای با تجربه و متخصص در استان تاسیس می‌شود.

فارس: شاخص‌های مرکز پژوهش‌های مدیریتی گیلان چیست؟

-رسالت ما از ایجاد مرکز پژوهش‌های مدیریتی گیلان تعیین مدیر نیست بلکه می‌خواهیم اطلاع‌رسانی کنیم جایگاهی برای انتخاب مدیران طبق معیارها وجود دارد و ممکن است مدیری شاخص‌های بیشتری از معیارهای اعلام شده، داشته باشد یا مدیری از شاخص‌های کمتری برخوردار باشد.

فارس: آیا نام مدیران برای تصدی‌ها اعلام می‌شود؟

-قرار شد نام گیلانی‌های مقیم تهران برای بدنه مدیریتی استان را ارائه کرده و در اختیار تمام گیلانی‌ها و دولت بگذاریم تا رسالت خود را در این راستا انجام دهیم زیرا دیدگاه بنده این است فردی که خود را برای گرفتن مسئولیتی کوچک می‌کند نمی‌تواند آدم بزرگی باشد ضمن اینکه لابی کردن و بده‌بستان‌های پشت پرده‌ای تاثیر منفی در مدیریت‌ها گذاشته است.

فارس: آیا شاخص‌های مدیریتی تعیین شده است؟

-کتابی با عنوان «مدیریت موفق» را تألیف کردم و یکسری معیارها در این کتاب تعریف شده که در بسیاری از کشورهای دنیا حاکم است به طور مثال مدتی قبل اصرار داشتند یک فوق دیپلم ادبیات را در جایگاهی تخصصی بگذارند و به آقایان گفتیم هیچ جای دنیا این اتفاق نمی‌افتد و این عوامل موجب ایجاد اشکال در سیستم مدیریتی می‌شود.

فارس: فشارها در انتخاب مدیران تا چه اندازه تاثیرگذار است؟

-رابطه‌ها، واسطه‌ها، سفارش‌ها و بعضی از مواقع فشارهایی که به مجموعه مدیریتی استان وارد می‌شود، سخت است و نمی‌توان به آن «نه» گفت و برای آنکه به نوعی در چالش‌ها قرار نگرفته و فرار کنیم مجبور می‌شویم بگوییم ایرادی ندارد زیرا گروهی پیگیر هستند و فرد مورد نظر را حمایت می‌کنند.

فارس: چگونه می‌توان چالش‌های مدیریتی را پشت سر گذاشت؟

-همکاری و همفکری رسانه‌ها بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند فضا را برای تعریف جایگاه‌های مدیریتی ایجاد کند.

فارس: چه معیارهایی برای انتخاب مدیران پیشنهاد می‌کنید؟

-تخصص، تعهد و بومی بودن زیرا اگر فرد تخصص داشته باشد بهتر می‌تواند کارشناسی و پخته عمل کند ضمن اینکه تجربه بسیار تاثیرگذار است و درباره گزینه بومی بودن بعضی از افراد این اشکال را می‌گیرند که گیلانی‌ها دیگر نباید در جای دیگری از کشور پست بگیرند و نظر بنده این است غیرت منطقه‌ای و محلی در وجود انسان انرژی مثبت می‌گذارد و فرد تلاش بیشتری می‌کند و در مقایسه مدیران بومی و غیر بومی می‌بینیم مدیران بومی بسیار تاثیرگذار و بهتر هستند.

فارس: آیا مسئولان استان روی مدیر بومی اتفاق نظر دارند؟

-بومی‌ها را می‌بینیم بیشتر تخریب می‌کنند و اگر در سال‌های گذشته سخنی به همدیگر زده شده و اختلاف کوچکی در شرایط سیاسی و اجتماعی داشتند را بروز می‌دهند و نظر بنده این است بومی بودن را باید در اولویت نخست قرار دهیم و این موضوع نیاز به شناخت از افراد دارد و برای این امر رسالتی به عهده خود احساس کردیم و به دنیال ایجاد مرکز پژوهش‌های مدیریتی گیلان هستیم تا این مشکل برطرف شود./ فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه