مدیرکل فرودگاه گیلان: امروز شاهد پیشرفته ترین دستگاه های کمک ناوبری در این فرودگاه هستیم

در آستانۀ چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی،مدیر کل فرودگاه استان گیلان از تکمیل و بهره برداری ۳ پروژه زیرساختی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال در ابتدای سال۱۳۹۸خبر داد.

مدیرکل فرودگاه گیلان: امروز شاهد پیشرفته ترین دستگاه های کمک ناوبری در این فرودگاه هستیم
به گزارش ۸دی، همزمان باپنجاهمین سال تاسیس فرودگاه سردارجنگل رشت و در آستانۀ چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی،مدیر کل فرودگاه استان گیلان از تکمیل و بهره برداری ۳ پروژه زیرساختی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال در ابتدای سال۱۳۹۸خبر داد.

همزمان باپنجاهمین سال تاسیس فرودگاه سردارجنگل رشت و در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران با غلامرضا کریم آقایی مدیر کل فرودگاه استان گیلان که از مردادماه سال ۱۳۹۵ سکان هدایت این فرودگاه را به عهده گرفته است, نشست صمیمی برگزار کردیم.

** فرودگاه سردار جنگل رشت از چه زمانی افتتاح و چه خدماتی را ارایه می دهد؟

ضمن عرض سلام در خصوص فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت که با علامت اختصاری OIGG در کتاب هوانوردی دنیا به ثبت رسیده است, تأسیس فرودگاه رشت به سال ۱۳۴۷ خورشیدی بازمی‌گردد.

 این فرودگاه از لحاظ دسترسی شهری در شهر رشت یکی از برترین فرودگاه‌های ایران است و در رتبه۱۲ از نظر آمار پروازی می باشد.

قرارگیری فرودگاه رشت در قلب استان گیلان سبب پوشش سفرهای هوایی تمامی شهرستان‌های این استان و استان‌های همجوار است. این فرودگاه دارای موقعیت ارتباطی ممتاز حاشیه دریای کاسپین و در مسیر کریدور شمال–جنوب و در سومین شهر گردشگرپذیر ایران (رشت) واقع گردیده است.

این فرودگاه در ۷ کیلومتری جاده رشت به انزلی و ۱۵ کیلومتری منطقه آزاد بندر انزلی واقع شده و مساحت کل آن به ۲۲۰ هکتار می رسد. ارتفاع آن ۴۰ پا پایین تر از آبهای دریای آزاد می باشد و به سیستمهای کمک ناوبری دقیق وارتباطی با ۷ طرح تقرب و آماده ارائه خدمات فرودگاهی بصورت شبانه روزی می باشد.

**در حال حاضر فرودگاه سردار جنگل رشت به چه مقاصدی پرواز دارد و ظرفیت پذیرش چه تعداد پرواز و مسافر را دارا می باشد؟

در حال حاضر فرودگاه سردار جنگل رشت با داشتن حدود ۱۰۰ سورتی پرواز برنامه ای در هفته به مقاصد داخلی مشهد,اهواز, عسلویه, تهران, شیراز, بندرعباس, کیش, اصفهان و تبریز و پروازهای عتبات؛حج,ترکیه,گرجستان بصورت فصلی و غیربرنامه ای خدمات فرودگاهی ارایه می دهد و  با توجه به زیرساخت های موجود, ظرفیت پذیرش حداقل روزانه ۴۰ سورتی پرواز در مسیرهای داخلی و خارجی وجود دارد که در صورت درخواست شرکت های هواپیمایی جهت پذیرش پرواز آمادگی خود را اعلام خواهیم کرد.

دستاورد انقلاب اسلامی برای صنعت حمل و نقل هوایی گیلان را می توان در دو بخش منابع نیروی انسانی و تجهیزات و سامانه های کمک ناوبری دسته بندی کرد بطوریکه اگر تا سال ۱۳۵۷ کارشناسان خارجی در واحدهای مراقبت پرواز فرودگاههای کشور مشغول بکار بودند ولی امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر حضور کارشناسان ایرانی در واحدهای عملیات هوانوردی فرودگاهها از جمله فرودگاه سردار جنگل رشت شاهد توسعه سطوح پروازی,  احداث ترمینال پروازهای داخلی, ساختمان عملیاتی و اداری و  داشتن تجهیزات و سامانه های کمک ناوبری برای نشست و برخاست پروازها همچونDVORILS و DME که از پیشرفته ترین دستگاههای کمک ناوبری می باشند در این فرودگاه هستیم.

**مهم ترین دستاورد فرودگاه سردار جنگل رشت پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه بوده و برای رسیدن به نقطه مطلوب چه پیشنهادی دارید؟

**فرصت های سرمایه گذاری در فرودگاه سردار جنگل رشت چیست و برای برون رفت از موانع سرمایه گذاری و ترغیب بخش خصوصی چه امکانات زیرساختی در این فرودگاه لازم دارید؟

فرصتهای سرمایه گذاری در فرودگاههای کشور در دو بخش هوانوردی و غیر هوانوردی دسته بندی می شود که در بخش هوانوردی می توان به افزایش پروازهای داخلی و خارجی توسط شرکت های هواپیمایی مختلف  و تاسیس باشگاه خلبانی و راه اندازی تاکسی هوایی اشاره کرد ولی در بخش غیرهوانوردی می توان به راه اندازی ترمینال تشریفاتی( CIP),اجاره غرف و فضاهای تبلیغاتی,برگزاری نمایشگاه در سالن پشتیبانی پروازهای خارجی, احداث مجتمع تفریحی, تجاری و فرهنگی اشاره کرد.

**تملک اراضی اطراف فرودگاه سردار جنگل رشت یکی از پیش نیازهای توسعه این فرودگاه و حمل و نقل هوایی در گیلان می باشد لطفا بفرمایید آخرین وضعیت این بحث به کجا انجامید؟

فرودگاه سردار جنگل رشت به منظور توسعه حمل و نقل هوایی در استان گیلان و متناسب با طرح جامع خود پیشنهاد ۱۶۰ هکتار از اراضی اطراف فرودگاه سردار جنگل رشت را به استانداری گیلان پیشنهاد داد که پس از بحث و بررسی در معاونت عمرانی استانداری گیلان و کمیسیون ماده ۵ شهرداری رشت مورد تصویب قرار گرفت و تملک آن مستلزم تخصیص اعتبار می باشد و از آنجاییکه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بصورت درآمد هزینه ای مدیریت می شود و  وظیفه ذاتی شرکت در خصوص توسعه فرودگاه صرفا در اراضی تملکی صورت می پذیرد که این موضوع در فرودگاه سردار جنگل رشت در ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در راستای توسعه و بهسازی فرودگاه انجام گرفته است که می طلبد نمایندگان محترم گیلان در مجلس شورای اسلامی با تعیین ردیف اعتباری, در چند سال بتوانند نسبت به تملک این اراضی مساعدت نمایند.

**لطفا در خصوص پروژه های در دست اجرای فرودگاه سردار جنگل رشت نیز توضیحاتی بفرمایید.

در حال حاضر ۳ (سه) پروژه شامل ۴۵ هزار متر مربع محوطه سازی روبروی ترمینال داخلی, احداث مخزن ۵۰۰ متر مکعبی آب شرب و نصب سیستم کمک ناوبری DVOR/DME, چراغهای روشنایی تقرب دقیق پرواز که با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال( دویست میلیارد ریال) در دست اجرا داریم که حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و سعی می شود تا ۴ ماه دیگر به بهره برداری برسد.

منبع: روابط عمومی فرودگاه گیلان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه