اعلام دلواپسی از گره زدن چرخ زندگی مردم با مذاکرات هسته ای

نشست علمی و تخصصی «آدرس غلط» با هدف اعلام دلواپسی از گره زدن چرخ زندگی مردم با مذاکرات هسته ای، عصر روز گذشته در باشگاه اساتید دانشگاه تهران برگزار شد و چهره‌های برتر حوزه و دانشگاه به بیان دلواپسی‌های خود در این زمینه پرداختند.

اعلام دلواپسی از گره زدن چرخ زندگی مردم با مذاکرات هسته ای

به گزارش رجانیوز، دراین نشست تخصصی، آقایان دکتر الیاس نادران (دکترای تخصصی اقتصاد عمومی از فرانسه، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس)، دکتر ابراهیم رزاقی (دکتراى تخصصى توسعه اقتصادى از دانشگاه سوربن، اقتصاددان حوزه عدالت و عضو پیشین هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، نویسنده کتاب معروف اقتصاد ایران)، دکتر حسین صمصامی (عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، سرپرست سابق وزارت امور اقتصاد و دارایی)، دکتر محمد خوش چهره(دکترای تخصصی توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی، عضو هیئت‌ علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، نماینده مردم تهران در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی)، مهندس حسینعلی عظیمی (عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی، فرمانده قرارگاه مهندسی کربلا و از طراحان پل بعثت در دوران دفاع مقدس،‌ مدیرعامل کانون سنگرسازان بی‌سنگر، استاندار اسبق هرمزگان)، دکتر سعید زیباکلام (کار‌شناس ارشد صلح‌شناسی از دانشگاه برادفورد و دکترای فلسفه از دانشگاه لیدز انگلستان، عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهران، رئیس اسبق اداره سازمان‌های بین‌المللی وزارت خارجه)، کامران غضنفری (پژوهشگر و نویسنده در حوزه تاریخ معاصر، و صاحب آثار در دو حوزه ی بررسی قطعنامه ۵۹۸ و بررسی ابعاد پیدا و پنهان توافق ژنو)، جلیل سالاری (مدیر عامل سابق شرکت پخش فراورده های نفتی ایران و از مسئولین طرح خودکفایی کشور در بنزین) به سخنرانی پرداختند.

سالاری: به دروغ درباره بنزین ملی، جریان سازی رسانه‌ای می‌کنند

مهمترین بخش سخنان  جلیل سالاری (مدیر عامل سابق شرکت پخش فراورده های نفتی ایران و از مسئولین طرح خودکفایی کشور در بنزین) در هم اندیشی آدرس غلط به شرح زیر است:

نگاه دولتهای پس از جنگ این بود که اعتقادی به ساخت پالایشگاه نداشتند. چطور می‌شود در کل اقتصادهای دنیا، کسانی که نه در قطب تولید‌ند و نه در قطب مصرف، می‌روند پالایشگاه می‌زنند. ما که در هر دو قطب هستیم نباید بزنیم؟

از سال ۵۸ بنزین وارد می‌کردیم. در سال ۷۹ که سرب را از بنزین حذف کردیم، تا سال ۸۵ نیز اتفاقی نیفتاد. جایگاه سی ان جی هم بسیار کم داشتیم.

مصرف تا سال ۸۵ بسیار زیاد شده بود. فقط توسعه کمی را دنبال می‌کردند. در عوضش خام فروشی می‌کردند.

یک بررسی کارشناسی شد با مجموعه نیروهایی از درون پتروشیمی، زیرساخت‌هایی فراهم شد. آمدیم از همان واحدهای پتروشیمی مشابه پالایشگاه که از نظر کیفیت بهتر بودنداستفاده کردیم. اکتان افزای مورد نیاز که قبلا وارد می‌شد را تامین کردیم. قبلا هم به آقای زنگنه گفته بودم ما نیاز داریم به این.

این اتفاق افتاد علاوه بر بی‌نیازی از واردات، توانستیم بنزین را هم کیفی سازی کنیم.

در سال ۸۸ تا ۹۱ هر سال سرمایه‌گذاری کردیم و هر سه ماه بهره‌برداری داشتیم.

بنزین اجزا دارد، آزمایشگاه‌های مرجع دارد و طبق آن رتبه می‌گیرد و یارانه دریافت می‌کند. اما متاسفانه به صورت غیرکارشناسی و بعضا به دروغ مسائلی را رسانه‌ای می‌کنند. یعنی کسانی صحبت می‌کنند که حتی یک روز این واحدها را ندیده‌اند.

به برکت همین تحریم بعضی چیزها را بومی‌سازی کردیم. این صنعتی است که می‌تواند اشتغال ایجاد کند. اگر یک همت اندکی بشود می‌توان این ۶-۷ میلیون را در داخل کشور تولید کرد

اما امروز تا کسی حرف می‌زند ارعاب می‌شود و مورد بازخواست قرار می گیرد و برایش مشکل ایجاد می کنند.

خوش‌چهره: باید نگرانی داشته باشیم

مهمترین مباحث مطرح شده توسط دکتر خوشچهره در نشست آدرس غلط بدین شرح است:

وقتی بخواهیم تحلیل از اقتصاد ملی بدهیم باید چالش‌ها را لیست کنیم. نرخ رشد اقتصادی را هشت درصد دیدیم. اگر عدد منفی ۵٫۴ درصدی که رئیس جمهور یازدهم گفته‌اند راست باشد، الان چه باید بکنیم؟ از نظر ظرفیت‌ها ما توانایی رسیدن به قله‌ها و اول منطقه شدن را داریم. ما الان بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت‌های تولید ملی را استفاده نمی‌کنیم. دلیلش هم عارضی است.

در انتخابات با اکثر کاندیداها صحبت کردم. مشکلات را لیست می‌کردند. اما این که خیلی مساله مهمی نیست. مساله این است که چرا این موارد هست؟ اولویت کدام است؟ بعد به درمان می‌رسد.

اگر تشخیص می‌دهند که ۸۰ درصد مشکلات سوء مدیریت است و ۲۰ درصد تحریم‌ها، خود اکثر توانت را باید ببری به آن سمت.

دوستان ما در دولت یازدهم وارث یک شرایط سخت اقتصادی هستند.  اما باید پرسید بر چه اساسی مسئله اقتصاد را برون‌زا می‌گویی؟ نباید خطای استراتژیک کرد.

من دعا می‌کنم که دوستان در کارهایشان موفق شوند. اما من نگران هستم که ظرفیت‌های خودمان را بدهیم اما آنها چیزی هم به ما ندهند.

رئیس جمهور قبل از انتخابات می‌گفتند موانع تولید را لیست کرده‌اند و خواهند گفت. نمی‌دانم چرا تا الان نگفته‌اند. باید این را مطالبه کرد. تا بعد دید که درست آسیب‌شناسی کرده‌اند یا نه؟

ما یک بازار هفتاد میلیونی داریم. چرا از این ظرفیت استفاده نکنیم؟ مسکن دچار یک سوداگری شدیدی است. باید بد مسکنی را حل کنیم. در این حوزه رکود شدیدی داریم.

اقتصاد را نباید فقط به ماجرای هسته‌ای گره زد.

۷۳  درصد بودجه فعلی به نفت وابسته است.هر چه دولت ها بیشتر به نفت وابسته باشند باعث می شود عقلانیت در آنها کاهش پیدا کند. در دولت قبل هم این بود. به تناسب همین موضوع، واردات هم افزایش پیدا می کند.

باید نگرانی داشته باشیم. چون خیلی از این تصمیمات روی سرنوشت ملی ما اثر می‌گذارد. نه به معنای جریانات سیاسی که ممکن است این مباحث را برای منافع حزبی خود مطرح می کنند.

رزاقی: بخش دولتی و تعاونی را در تولید حذف کردیم

اهم سخنان دکتر رزاقی در هم اندیشی آدرس غلط بدین شرح است:

ما  یک تجربه دوران انقلاب داریم، یک تجربه دوران جنگ داریم. تحریم بودیم. اسلحه نداشتیم. آن موقع به داخل اتکا کردیم و خودمان ساختیم، از مردم خواستیم صرفه جویی کنند. زمانی که سیاست‌های لیبرالی پیگیری شد، این‌ها فراموش شد.

سیاست‌های تعدیل را که اجرا کردیم. چند اصل دارد. انسان دنبال منافع مادی است. دولت هم نباید در تولید دخالت کند. این سیاست‌ها از انسان یک ماشین سودجو می‌سازد. خلاف قانون اساسی است! چرا مسئولین سیاست تعدیل را پذیرفتند؟

ریشه‌اش شیفتگی نسبت به غرب است. ما در این ۲۴ سال کاری را کردیم که آمریکایی‌ها آرزویشان بودند. همین توافق‌نامه آرزوی آمریکایی ها بود. می‌گویند اگر ایران را تصرف می‌کردیم این قدر سود نداشتیم. تنها چیزی که ما توانستیم مقاومت کنیم تولید بنزین بود. آن را هم دولت جدید لغو کرد!

آدم‌هایی ایجاد کردیم بسیار خودخواه، روح زیاده‌خواهی را در آنها زیاد کردیم. نخواستیم جلوی اینها را بگیریم. همه اینها را می‌توانستیم با تولید خودمان ایجاد کنیم. دانه‌های روغنی‌مان را وارد می‌کنیم!

با دست خودمان چیزی را به وجود آوردیم که عده‌ای دارند فراموش می‌کنند چرا انقلاب کردیم؟ اقتصاد ما با زمان شاه چه فرقی کرده است؟

مبانی ارزش اقتصادی را بشناسیم. بخش دولتی و تعاونی را در تولید حذف کردیم. فقط بخش خصوصی ماند آن هم خودش شد دلال. خودش رفت سراغ واردات!

امام می‌گوید چیزی که نداریم چرا مصرف کنیم؟ چرا پول را در کشاورزی نمی‌بریم؟

تمام نیازهای کشاورزی خودمان را باید خودمان تولید کنیم. بدون دخالت بخش دولتی سیاست دلالی حاکم می‌شود. سود زیاد زودبازده و بدون مالیات در دلالی است. خود بانک‌ها به جاهایی وام می‌دهند که دلالی می‌کنند. بانکها با بدهکاران دست‌شان یک کاسه است.مطالبات  وصول نمی‌ شود.

زیباکلام: معیشت را باید با جلوگیری از غارت‌های آقازاده‌ها و سوگلی‌ها حل کرد

مهمترین سخنان دکتر سعید زیبا کلام در هم اندیشی آدرس غلط به شرح زیر است:

تحریم ۵ شاکله اصلی دارد: فروش نفت، بازگشت حدود صد میلیارد دلار از سرمایه‌های ایران، قطع‌نامه‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا

آیا آنطور که رئیس جمهور گفته تحریم‌ها ترک برداشته است؟

تلاش‌ها برای تحریم فروش نفت تنها مکث شده است. تلاش بیشتری برای کاهش فروش نفت نمی‌کنند! مطابق این بخش نه می‌توانیم میانگین نفت‌مان را افزایش دهیم و نه مشتریانمان را تغییر دهیم

در توافقنامه از بازگشت اصلا صحبتی نشده است. صحبت از فراهم کردن امکان بازگشت بررسی می‌شود. این یعنی حالا بیا! باید قسط ببندیم، باید کانال مشخص کنیم و… جالب این قید رضایت آنها است!

از عملیاتی شدن توافقنامه ما باید ۶-۷ قسط دریافت می‌کردیم. بسیاری از مسئولین صحبت کردند. چرا جمله به این سادگی را نمی‌شنویم که این مبالغ دریافت شده و قابل برداشت است؟ در عوض حرف‌های متناقض و مبهم و… می‌گویند.

بعد از پیچ و خم‌های بسیار معلوم شد صد میلیارد دلار هم نیست. تنها ۴٫۲ میلیارد دلار است. این ۴٫۲ میلیارد هم قرار است از فروش نفت ایران در همین شش ماه به ایران داده شود! یعنی از مبلغ ۳۰ میلیاردصادرات در این مدت! باقی اش به آن صد میلیارد اضافه شده است. فتح و الفتوح را می‌بینید؟

از روی توافقنامه می‌خوانم: هیچ تحریم جدید مرتبط با هسته‌ای توسط شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا ایجاد نخواهد شد. این جدید یعنی این که تمام تحریم‌ها از گذشته تا حالا به قوت خودش باقی است! تازه قید دیگری هم دارد: مرتبط با هسته‌ای!

در زمانی که رسانه‌های ما در حال شادی بودند، ۱۷ نفر مرتبط با صنعت کشتی‌رانی تحریم شدند! لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت توافقنامه نقض شد! ۱۷ نفر نماینده غیور از این همه نماینده در این باره سوال کردند. بعد وندی شرمن کمتر از ۲۴ ساعت برگ سحر آمیز مرتبط با هسته‌ای را رو کرد! گفت این تحریم‌های جدید مرتبط به هسته‌ای نیست! ظریف بلافاصله بعد از توافق در ژنو گفت تحریم نفتی برداشته شده است. این راستگویانه است؟

گره زدن معیشت به تحریم‌ها غلط است. معیشت را باید با رفع سوء مدیریت‌ها، با جلوگیری از غارت‌های آقازاده‌ها و سوگلی‌ها حل کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه