رئیس مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت خبر داد

رتبه ۱۰ گیلان درزمینهٔ اهدا عضو در کشور

رئیس مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت با اشاره به اینکه گیلان در رتبه دهم اهدا عضو در کشور قرار دارد گفت: تاکنون در سال ۹۷ تعداد ۱۲ مورد پیوند اعضا در گیلان انجام‌شده است اما شهر شیراز رتبه اول پیوند ایران را دارد.

رتبه ۱۰ گیلان درزمینهٔ اهدا عضو در کشور

به گزارش ۸دی، سیامک ریماز صبح امروز در نشست خبری در مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت با بیان اینکه در بازه ۷ تا ۱۱ بهمن یک رویداد علمی، تخصصی و آموزشی در موضوع اهدای پیوند در گیلان برگزار می‌شود اظهار کرد: این رویداد دومین دوره آموزش پیوند اعضا در کشور است که در گیلان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اهدای عضو یک بحث ملی و اجتماعی در سطح کشور است افزود: باید در جامعه فرهنگ‌سازی درزمینهٔ اهدا عضو انجام شود و به همین دلیل دومین کارگاه آموزشی و پشتیبانی واحد فراهم آوری اعضای پیوندی Iross با مدیریت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشت برگزار می‌شود.

رئیس مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت با بیان اینکه متخصصین ما زندگی خود را وقف این موضوع کرده‌اند گفت: از هفت‌تا ۱۱ بهمن دوره آموزشی اهدای پیوند در گیلان برگزار می‌شود.

ریماز با اشاره به اینکه این دوره آموزشی به فرهنگ‌سازی در جامعه کمک می‌کند بیان کرد: در این دوره نحوه نگه‌داری اعضا فرد مرگ مغزی شده آموزش داده می‌شود و در پایان از طرف وزارت بهداشت به افرادی که نمرات لازم را در این دوره آموزشی کسب کنند مجوزهای اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های فکری ما پیوند اعضا فرد مرگ مغزی به بیماران نیازمند است افزود: در دانشگاه علوم پزشکی گیلان اهدا اعضا فرد زنده به افراد نیازمند متوقف‌شده است و فقط اعضا افراد مرگ مغزی شده منتقل می‌شود.

رئیس مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت با اشاره به اینکه در سال ۹۴ تعداد ۱۴ مورد پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی شده به افراد نیازمند داشتیم خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ تعداد اهدا پیوند در گیلان به ۴۰ مورد رسید که از این تعداد ۱۷ کلیه به شیراز و ۵ کلیه به تهران و ۵ کبد به شیراز منتقل شد.

ریماز با بیان اینکه در سال ۹۶ تعداد پنج مورد پیوند کبد داشتیم گفت: تاکنون در سال ۹۷ تعداد ۱۲ مورد پیوند انجام‌شده است.

وی با اشاره به اینکه در پیوند اعضا، بخش‌های قلب، ریه، دو تا کلیه، پانکراس، روده و کبد اعضای مرگ مغزی شده تا به هشت بیمار پیوند بزنیم بیان کرد: علاوه بر آن هشت مورد به همراه نسوج‌هایی مانند قرنیه و تاندون‌ها، پیوند اعضا می‌توان تا ۵۳ بیمار را حمایت کند.

رئیس مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت با بیان اینکه تا سال ۹۶ فقط پیوند کبد در گیلان انجام می‌شد افزود: امسال ۵ فرد بیمار نیازمند به اهدای عضو در گیلان داریم.

ریماز با اشاره به اینکه گیلان رتبه دهم اهدا عضو را در کشور دارد گفت: شهر شیراز رتبه اول پیوند ایران را دارد و ماهانه ۷۰۰ پیوند در کشور داریم.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه