انتقاد از عملکرد مذهبی‌ها در صدا و سیما/ جهان امروز بیشتر به موسیقی و فیلم و صدا نیاز دارد تا توپ و تفنگ و خمپاره

جهان امروز ما بیشتر به موسیقی و فیلم و صدا نیاز دارد تا توپگ و تفنگ و خمپاره! چیزی که متاسفانه امروز خاور میانه درگیر آن شده و جندین کشور این مشکلات را دارند. من فکر می کنم در این مسیر شما بهترین راه را انتخاب کردید. از چهره همه شما مشخص است که افراد سالمی هستید و امیدوارم با پشت کار در این عرصه فعالیت کنید.

انتقاد از عملکرد مذهبی‌ها در صدا و سیما/ جهان امروز بیشتر به موسیقی و فیلم و صدا نیاز دارد تا توپ و تفنگ و خمپاره

به گزارش ۸دی نیوز، همایش افتتاحیه کارگاه آموزش فیلم سازی موسسه شهید آوینی بعد از ظهر امروز با حضور حمید بهمنی مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی، حجت الاسلام پناهیان و جمعی از هنرجو های این موسسه در مجموعه فرهنگی حضرت سید الشهدا (ع) برگزار شد.

*جهان امروز ما بیشتر به موسیقی و فیلم و صدا نیاز دارد تا توپ و تفنگ و خمپاره!

حمید بهمنی مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی در ابتدای این مراسم به روی صحنه رفت و طی نطقی کوتاه ضمن تبریک فرار رسدین میلاد با سعادت امام هشتم(ع)اظهار داشت: فیلمساز عادت دارد حرفش را در اثرش منتقل کند و بنابراین من هم اینجا پر حرفی نمی کنم. امیدوارم همه شما هنرجو های گرامی از شرایط به وجود آمده استفاده کنید و سعی کنید همه چیز را خوب یاد بگیرید تا بلافاصله بعد از پایان دوره آموزش وارد ورطه تولید شوید.

وی ادامه داد: جهان امروز ما بیشتر به موسیقی و فیلم و صدا نیاز دارد تا توپ و تفنگ و خمپاره! چیزی که متاسفانه امروز خاور میانه درگیر آن شده و جندین کشور این مشکلات را دارند. من فکر می کنم در این مسیر شما بهترین راه را انتخاب کردید . از چهره همه شما مشخص است که افراد سالمی هستید و امیدوارم با پشت کار در این عرصه فعالیت کنید.

پس از بهمنی قائم‌مقام مؤسسه شهید آوینی گفت: امروز قحط‌الرجال نیروی متعهد و متخصص است! سینماگران امروز از طریق مافیا در بخش تخصصی جذب شده و فعالیت می‌کنند که حاصل آن فیلم‌هایی است که امروز روی پرده سینما می‌بینیم فیلم‌هایی که قابل دفاع نیستند. تا کنون سربازانی که متعهد باشند تربیت نکرده ایم از سوی دیگر نیروهای ارزشی که آموزش دیده‌اند به سبب فضای مافیایی یا عدم ادامه دوره‌ها به عرصه سینما ورود پیدا نکردند.

امینی در توضیح چگونگی گزینش گفت: از ۸۰۰ نفری که در گزینش اولیه ثبت‌نام کردند ۳۰۰ نفر پذیرفته شدند. البته در طراحی اولیه آموزش مسیر دشوارتر از اکنون بود و قاعدتاً باید ۸۰ نفر از این ۸۰۰ نفر پذیرفته می‌شدند. ما در سه دوره مقدمات تکمیلی و پیشرفته فعالیت می‌کنیم. پس از تأیید اساتید،  هنرآموز بورسیه می‌شود و این امکان برای او فراهم می‌شود که با امکانات و کمک هزینه مالی همچنین امکانات سخت‌افزاری به خلق اثر بپردازند. این عمل در راستای فراهم آوردن فضای آزمون و خطا شکل گرفته و به همین سبب دوره‌های مؤسسه شهید آوینی منحصر به فرد هستند. در هر حال رسالت ما تربیت نیروی متخصص و هدایت آن به سمت بازار کار است.

وی افزود: این ۳۰۰ نفر باید قدر دوره را بدانند چرا که شرایط مؤسسه آوینی متمایز از سایر مراکز است و این تمایز در جو سالم و معنوی حاکم بر این مؤسسه و پذیرفته‌شدگان آن است. مجموعه های دیگر چنین امتیازی ندارند. از سوی دیگر ما از ابتدا هنرجویان را بورسیه کردیم و تقریباً نسبت به مؤسسات دیگر شهریه دوره‌ها ۸۰ درصد ارزانتر است.

امینی در انتها تاکید کرد: ما نخبگان را در آستانه امتحان خروجی از دوره‌ها از نظر کاری هدایت می‌کنیم و شرایط کار در مؤسسه را برای آنها فراهم می‌آوریم.

* احدی در عالم نمی‌تواند یکی از فضائل امام معصوم را بفهمد چه رسد به آن که بیان کند

حجت الاسلام علیرضا پناهیان به عنوان آخرین نفر به روی صحنه رفت و از اثرگذاری سینما یاد کرد: با این ابزار می‌توانیم جلو کارهایی را بگیریم و کاری را تسریع کنیم. عمومی شدن استفاده ابزار  سینما برای بیان اهداف الهی به ویژه در میان حجوم نیروهای معاند یک نعمت بزرگ است و هر کسی به عمومیت یافتن آن کمک کند، وظیفهخود را انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه سال‌هاست از تهاجم فرهنگی می‌گذرد اما بسیج فرهنگی شکل نگرفته است، گفت: همانگونه که هر فرد می‌تواند با موبایل خود عکاسی کند؛ برای عبور از این مرحله به فراگیر شدن توانمندی در عرصه تولید فیلم  کارهای متعددی می‌توان انجام داد. به باور من با این ابزار پیام‌های دین خود را به جامعه جهانی خواهیم رساند با تولید محصول خوب عرصه محصولات بد تنگ می‌شود. راه حل مبارزه با محصولات بد نیز تولید محصول خوب است. نمی‌خواهم وارد این بحث شوم که جلوگیری از اکران کاری خوب یا بد است. اما آنجایی مسئولیم که فیلم خوب تولید کنیم و نکردیم. نخست باید مسئول اصلی این اتفاق مورد مؤاخذه قرار گیرد و سپس تولید کننده یک فیلم بد.

حجت الاسلام پناهیان افزود: در زمانه‌ای این صحبت را انجام می‌دهیم که حرف بد تازه‌ای در جهان نیست. این حرف‌ها تکراری است. حرف تازه‌ حرف دین ماست. تکرار حرف‌های مندرس غربی‌ها را مورد توجه قرار ندهید. روشنفکر کسی است که با نگاهی روشن محیط را می‌بیند. پوسیدگی تمدن غرب را می‌توان در آثار سینمایی دید. اکنون فرصت دارید حرف تازه بزنید. شهوترانی حال مردم را به هم زده است. در ممالک تحت سلطه فرهنگ غرب به زور فرهنگ برآمده از تفکر الهادی سرپا نگه داشته می‌شود. آنها تلاش می‌کنند حرف‌های کهنه را با هزاران حربه به ذهن مردم بقبولانند. آوینی به سادگی این کار سخت را انجام داد.

وی ادامه داد: امروز وقتی می‌خواهید به این ابزار مسلط شوید، موقعیتی خوب خواهید داشت به دو شرط: بتوانید حرف تازه بزنید که حرف تازه حرف امام است. دوم این که سلیقه‌ای برای طرز بیان داشته باشید. برخی سلیقه دارند و حرفی ندارند. برخی حرف دارند و با بی‌سلیقه‌گی مردم را خسته می‌کنند.

پناهیان با اشاره به برخی آموزه های غلط دانشگاهی گفت: دانشکده سینما در رشته‌هایی چون کارگردانی عنوان‌های درسی زیادی برای تغذیه محتوایی ندارند. نمی‌توان اثر سینمایی تولید کرد و حرف تازه‌ای برای گفتن نداشت. امکان ندارد که پیامی منتقل نکرد. در فیلم سازی شرط اول این است هر کسی بداند چقدر حرف برای گفتن دارد. باید سخن تازه‌ گفت تا جهان تازه شود. در حالی که مذهبیون برگه‌هایی که برای نوشتن حرف‌ها به آنها داده می‌شود بدون نوشته برمی‌گردانند.

وی سپس به  روایتی از امام رضا (ع) اشاره کرد: احدی در عالم نمی‌تواند یکی از فضائل امام معصوم را بفهمد چه رسد به آن که بیان کند. وقتی عدالت‌گرایی بدون امامت را متوجه نشویم چگونه به مخاطب حرف خوب خواهیم زد؟ بدون امامت تمام معارف ناقص است. فهم امامت هم دشوار است. تجربه ۳۵ ساله جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که ورود مذهبی‌ها به رسانه اتفاقی رقم نمی‌زند. گاه بدتر از لامذهبی‌ است که در هر جای دنیا کار می‌کند.

پناهیان در پایان گفت: یکی از دوستان ما از من پرسید چرا دیگر از صدا و سیما انتقاد نمی کنید؟ من جواب دادم چون بسیاری از مذهبیون ما با ورود به صدا و سیما این نهاد را خراب کرده‌اند. شهید آوینی حرفی برای زدن داشت قلم او در اختیار حرف‌هایش بود.

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه