معاون سازمان برنامه ریزی گیلان:

ساماندهی رودخانه های رشت بخشی از مشکلات زیست محیطی را رفع می کند

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت: احداث نیروگاه زباله سوز و ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهر رود رشت، می‌تواند بخشی از مشکلات محیط زیستی استان را رفع کند.

ساماندهی رودخانه های رشت بخشی از مشکلات زیست محیطی را رفع می کند

به گزارش ۸دی، روزبه رحمانیان، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان اظهار داشت: پروژه مطالعه و احداث نیروگاه زباله سوز رشت از سال ۱۳۹۲ با اعتبار ۱۸۲ میلیارد ریال و تخصیص ۱۰۹.۲ میلیارد ریال آغاز و در این پروژه احداث نیروگاه تولید برق به ظرفیت پنج مگاوات ساعت در زمینی به وسعت ۱.۳۵ هکتار پیش بینی شده است.

وی افزود: عملیات پروژه شامل احداث یک دستگاه ساختمان با مساحتی حدود ۹ هزار مترمربع واجد چهار کوره زباله سوز با ظرفیت ۱۵۰ تن زباله در روز و یک دستگاه توربین گازی برای تولید برق بوده و شهرداری رشت به عنوان مجری این پروژه تعیین شده که در صورت تکمیل و راه اندازی می توانست در رفع مشکلات محیط زیست تاثیر زیادی داشته باشد.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با یادآوری اینکه ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت در فهرست مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان در سال ۱۳۹۴ قرار گرفته و اعتبار آن مصوب و به استان ابلاغ شده، ادامه داد: کارگروهی به ریاست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان و مسئولان دستگاه های اجرایی ذیربط اعم از شرکت سهامی آب منطقه ای، شرکت سهامی آب و فاضلاب شهری، دانشگاه علوم پزشکی ، شرکت شهرک های صنعتی، اداره کل حفاظت محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی، شهرداری رشت ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و کارشناسان جایکا برای هدایت و راهبری موضوع تشکیل شد.

به گفته رحمانیان، به لحاظ تنوع عوامل آلوده کننده رودخانه های مذکور از جمله فاضلاب بیمارستانی ، فاضلاب زندان لاکان، فاضلاب شهر صنعتی رشت ، شیرابه زباله محل دفن زباله سراوان ، فاضلاب های شهری متصل به رودخانه های مذکور و آموزش عمومی و فرهنگ سازی در زمینه تفکیک زباله از مبدا و جلوگیری از ریختن زباله های شهری در رودخانه ها ، با رعایت تناسب پروژه ها با وظایف دستگاه های اجرایی طی سال ۹۴ تعداد ۱۴ پروژه با مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار و ۱۵۰ میلیارد ریال تخصیص و در سال ۹۵ تعداد ۲۱ پروژه با مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار و تخصیص ۱۰۰ درصد برای دستگاه های اجرایی به تصویب کار گروه مذکور رسید.

وی افزود: در این بین پروژه تصفیه خانه فاضلاب در زندان لاکان رشت ، تصفیه فاضلاب هفت بیمارستان شهر رشت ( در قالب یک پروژه ) ، تصفیه خانه فاضلاب شهر صنعتی رشت ، تصفیه خانه شیرابه زباله سروان و مسکن مهر از مهمترین پروژه های مصوب برای این منظور بوده اند که با تلاش انجام شده، اغلب پروژه ها از پیشرفت فیزیکی مناسب برخودار بوده اند و تعدادی از آنها نیز به اتمام رسیده اند .

رحمانیان به برخورداری شهرداری رشت از اعتبارات ساماندهی رودخانه ها اشاره کرد و گفت : شهرداری رشت نیز علاوه بر پروژه مطالعه و احداث نیروگاه زباله سوز ، از اعتبارات ساماندهی رودخانه ها به مبلغ ۲۲۶.۵ میلیارد ریال و تخصیص ۱۴۴.۶ میلیارد ریال برای اجرای هفت پروژه برخوردار بوده است .

وی اضافه کرد: علاوه بر اعتبار مذکور فعالیت های دیگری برای ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود از محل منابع اعتباری در اختیار استان انجام شده که می توان پروژه احداث تصفیه خانه شهرک صنعتی سفیدرود رشت ، ساماندهی محل دفن زباله سراوان و ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر رشت را نام برد .

رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت که در گذشته از رودهای زیبا، تفریحی و دیدنی این شهر بودند؛ امروز غرق در آلودگی و به عنوان معضلی زیست محیطی و نگرانی اجتماعی شناخته می شوند و در انتظار نگاه ویژه دستگاه های متولی و البته مشارکت مردم برای رهایی از این نابسامانی هستند.

زرجوب و گوهررود از رودخانه های روگذر رشت هستند، به گفته ها؛ این رودخانه ها در گذشته از مکان های دیدنی و تفریحی به شمار می رفتند، در آنها ماهی گیری انجام می شد و مردم برای تفریح به کنار آنها می آمدند اما امروز جزو آلوده ترین رودخانه ها نامیده می شوند تا جایی که توقف در کنار این رودخانه ها به دلیل بوی نامناسب بویژه در فصل تابستان، آزاردهنده است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه