سالانه ۹۰هزار تن چای وارد کشور می شود/ امروز ایران هیچ جایگاهی در بین تولیدکنندگان چای در دنیا ندارد

روزی روزگاری نه چندان دور، شهرهای استان گیلان به خصوص لاهیجان خوش عطر و سبز بود و عطر چای مرغوب ایرانی گردشگرانی را که به استان گیلان سفر می کردند، سرخوش می کرد و باغات چای در دشت‌ها و کوه‌هامنظره بدیعی از زیبایی را خلق کرده بود.

سالانه ۹۰هزار تن چای وارد کشور می شود/ امروز ایران هیچ جایگاهی در بین تولیدکنندگان چای در دنیا ندارد

به گزارش ۸دی نیوز، اروزی روزگاری نه چندان دور، شهرهای استان گیلان به خصوص لاهیجان خوش عطر و سبز بود  و عطر چای مرغوب ایرانی گردشگرانی را که به استان گیلان سفر می کردند، سرخوش می کرد و باغات چای در دشت‌ها و کوه‌هامنظره بدیعی از زیبایی را خلق کرده بود.

زن‌های گیلانی با لباس‌های محلی در حالی که برگ‌های چای را می‌چیدند و شعر می خواندند ،زحمت بسیاری را متحمل می شدند تا چای ایرانی را به سفرهای مردم ببرند و مردم دسته دسته روانه گیلان می شدند تا چای مرغوب لاهیجان را تهیه کنند و سوغات ببرند اما متاسفانه به مرور زمان، توانایی‌های این استان سر سبز کم رنگ  و کم رنگ می‌شود و روز به روز از تعداد چایکاران کاسته می شود.

در سال های اخیر  واردات تیشه به ریشه صنعت چای ایران زده  و باغات چای به مرور زمان از بین می‌رود تا کشور ایران به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان چای، به یکی از بزرگترین وارد کنندگان چای نیز تبدیل شود.

این روزها اما بسیاری ازچایکارانی که روزی برای خود برو و بیایی داشتند  دیگر کالایی برای عرضه ندارند و تنها چشم به دور دست‌های جاده دوخته اند تا مسافری از راه برسد و چند روزی خانه و زندگی‌ خود  را در اختیار او قرار دهند و از این طریق امرار معاش کنند.

طی سال های گذشته به دلیل مشکلاتی چون واردات بی رویه چای خارجی و عدم حمایت از چایکاران ایرانی،  سطح زیر کشت باغات چای  که در استان های گیلان و مازندران حدود ۳۲ هزار هکتار بوده ، هم اکنون به کم تر از ۱۸ هزار هکتار رسیده است.

همچنین بر اساس آمارهای موجود طی سال های اخیر برداشت برگ سبز چای روند کاهشی داشته، به طوری که طی سالهای ۹۰ و ۹۱ به ترتیب ۱۳۱ و ۱۱۰ هزار تن برگ سبز چای برداشت شده که از این میزان بیش از ۲۵ هزار تن چای خشک به دست آمده است.

در سال گذشته نیز میزان برداشت برگ سبز چای به حدود ۸۹ هزار تن رسیده که نسبت به سال گذشته حدود ۲۱ هزار تن کاهش تولید را نشان می دهد . از این میزان  برگ سبز اما ۱۸ تا ۱۹ هزار تن چای خشک تولید شده است که باز هم نشان از روند تولید چای ایرانی دارد.

همچنین در سال ۹۲ تولید چای داخلی در حدود ۱۰الی ۱۲ هزار تن بوده است که به دلیل ورود چای خارجی و سنواتی ارزان قیمت،  همین تولید اندک هم خریدار ندارد!

از سوی دیگر تعداد کارخانجات فرآوری برگ سبز چای نیز از ۱۸۰ مورد به تازگی به ۱۳۰ مورد فعال و نیمه فعال رسیده که این موضوع زنگ خطری برای صنعت چای کشور است.

این اتفاق در حالی رخ داده است که  بر اساس آمار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، در سال ۷۶ میزان برداشت برگ سبز چای ۳۰۵ هزار تن از ۳۴ هزار هکتار بوده است که از آن حدود ۷۰ هزار تن چای خشک در کشور تولید شده است.

مقایسه آمار تولید چای در سال ۷۶ با سال ۹۲ نشان از بحران صنعت چای در ایران دارد.بحرانی که هر روز جدی تر و جدی تر می شود و هنوز چاره ای جدی برای آن اندیشیده نشده است.
در هر حال، در حال حاضر از حدود ۱۸۰ کارخانه چای سازی در شمال کشور بسیاری از آنها به علت نداشتن صرفه اقتصادی به فعالیت خود پایان داده‌اند.

هرچند هر سال دولت به منظور حمایت از تولید محصولات استراتژیک اعتباری را برای خرید تضمینی اختصاص می‌دهد، اما به نظر می‌رسد پول ناشی از خرید تضمینی برگ سبز چای امسال نیز همانند سال‌های گذشته با تاخیر به دست چایکاران می‌رسد.

رئیس سازمان چای با بیان اینکه از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون یک سوم خرید برگ سبز چای انجام شده‌ است، در این باره گفته: در حال حاضر حدود ۵۰ کارخانه سهم ۳۳ درصدی خود را از مطالبات کشاورزان در ازای خرید برگ سبز چای پرداخت کرده‌اند؛ همین طور سهم سازمان چای نیز از این مطالبات پرداخت شده‌ است.

علی محرر تصریح کرده: اگر دولت از محل اعتباری که برای خرید برگ سبز چای اختصاص داده، مبالغ بیشتری را به حساب سازمان چای واریز کند، کشاورزان در هفته‌های آینده سهم بیشتری از مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

وی اظهار کرده: سازمان چای در فصل بهار یک سوم از خرید برگ سبز را انجام می‌دهد که از ابتدای اردیبهشت سال جاری تاکنون ۳۷هزار تن برگ سبز چای به ارزش ۵۹میلیارد تومان خریداری شده است.

به گفته محرر خرید برگ سبز چای نسبت به سال گذشته با ۹ درصد افزایش همراه بوده است.
آنچه مسلم است، روند شکل گیری افزایش واردات محصول پرمصرفی مانند چای به کشور زمینه افزایش دلال بازی و شکل گیری مافیاهای گسترده تر را رقم زده است.

کاهش تولیدات برگ چای کشور در حالی رخ می دهد که طبق آمار در گذشته ایران چهارمین تولید کننده چای در دنیا بوده است که با سیاست های غلط در دولت های گذشته امروز هیچ جایگاهی بین تولید کنندگان چای در دنیا ندارد وسالانه ۹۰ هزار تن چای وارد کشور می شود و در این زمینه  تا امروز هرگزچاره ای اندیشیده نشده است./ شفاف نیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه