انهدام ۶۲ باند قاچاق مواد مخدر در گیلان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان از انهدام ۶۲ باند قاچاق مواد مخدر طی ۹ ماهه گذشته در استان گیلان خبر داد.

انهدام ۶۲ باند قاچاق مواد مخدر در گیلان

به گزارش ۸دی، سرهنگ احداله احدی در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، با بیان اینکه میزان کشفیات مواد مخدر در گیلان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته گفت: ۶۲ باند قاچاق مواد مخدر طی ۹ ماهه کذشته در استان گیلان منهدم شده است.
این مقام انتظامی با اشاره به اینکه اعتیاد نوعی بیماری مزمن، پیشرونده و عودکننده است افزود: با وجود پیامدهای ناگوار مصرف مواد، فرد معتاد باز هم برای به دست آوردن و مصرف مواد مخدر خود را به هر دری می‌زند تغییراتی که بر اثر مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی در مغز فرد مصرف کننده به وجود می‌آید ممکن است، پایدار و بلند مدت، همراه با رفتارهایی زیان بار باشد.
وی با اعلام اینکه تا پایان سال ۲۰۱۸ بیش از ۷۰۰ نوع مواد مخدر و روان گردان در جهان کشف و شناسایی شده بیان داشت: در استان گیلان کماکان مواد مخدر سنتی نظیر تریاک و حشیش مخاطبان بیشتری نسبت به مواد محرک و روان گردان نظیر متام‌فتامین(شیشه) داشته و در حال حاضر تهیه مواد مخدر صنعتی و شیمیایی برای سودجویان و قاچاقچیان بسیار راحت‌تر از مواد سنتی است و به آسانی در دسترس جمعیت جوان قرار می‌گیرد.
احدی در مورد تفاوت‌های آشکار میان مواد مخدر سنتی و صنعتی گفت: مواد مخدر سنتی دارای علائم خماری و یا محرومیت از مواد هستند در حالی که مواد محرک‌ صنعتی معمولا مدت‌های طولانی و حتی تا یک ماه پس از آخرین مصرف، علائم محرومیت از مواد یا خماری را بروز می‌دهند.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان در ادامه تصریح کرد: به همین دلیل خانواده‌ها و اطرافیان به ندرت می‌توانند اعتیاد افراد به شیشه را تشخیص دهند، ضمنا مواد مخدر سنتی نظیر تریاک و هروئین معمولا دارای آثار و عوارض جسمانی زودرس و مشخصی نظیر سیاهی لب‌ها، رنگ پریدگی پوست، خمیدگی قامت، چهره پژمرده هستند که کاملا متفاوت با مواد مخدر صنعتی نظیر شیشه با عوارضی نظیر تغییر مردمک چشم، زخم گوشه‌های زبان، لاغری، پارانویا، جنون، اختلالات شناختی و انجام رفتارهای پرخطر می‌باشد.
این مقام انتظامی به پیامدهای مصرف مواد مخدر نظیر افت تحصیلی، کاهش اعتبار و جایگاه افراد وابسته به مواد مخدر، بی‌نظمی، انزوا، گوشه‌گیری و طلاق اشاره داشت و عنوان کرد: آشنایی آحاد جامعه با علل و عوامل روی‌آوردن افراد به مواد مخدر و روانگردان به خصوص عوامل فردی و خصوصی و بررسی سایر مسائل و مشکلات شخصی کسانی که در معرض سوء مصرف مواد مخدر قرار دارند با ارائه آموزش مهارت‌های لازم و اطلاع‌رسانی به‌موقع از جمله اقداماتی است که کلیه دستگاه‌های ذی ربط موظف به انجام آن هستند.
وی در خصوص اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان در بحث مقابله با ورود، عرضه و مصرف مواد مخدر گفت: تشدید اقدامات اطلاعاتی، اجرای طرح‌های کنترل محور‌های مواصلاتی، گشت‌های نامحسوس، اعزام تیم‌های عملیاتی به شهرستان‌ها برای اجرای عملیات‌های مشترک و پاکسازی نقاط آلوده از جمله مهمترین اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر برای مقابله با این پدیده شوم بوده است.
احدی به تلاش‌های شبانه روزی کارکنان پلیس مبارزه با مواد مخدر استان و سایر دستگاه‌های ذیربط اشاره داشت و افزود: علی‌رغم تلاش‌ها صورت گرفته شاهد رشد تقاضای مصرف مواد مخدر هستیم هرچه عرضه مواد مخدر بیشتر باشد قیمت آن کاهش و هرچه عرضه کمتر و مقابله با آن سخت گیرانه‌تر باشد قیمت مواد مخدر افزایش می‌یابد.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در ادامه با بیان اینکه در ۹ ماهه گذشته از سال‌جاری ۲ تن و ۶۰۰ کیلو گرم انواع مواد مخدر از قبیل ۱۸۰۰ کیلو گرم تریاک، ۱۲۶کیلو هروئین، ۳۶۳ کیلو گرم حشیش و ۳۱۱ کیلو گرم سایر مواد مخدر توسط این پلیس در گیلان کشف شده افزود: دستگیری سوداگران مرگ یکی از مطالبات و خواسته‌های به‌حق مردم و همچنین یکی از اولویت‌های مهم ناجا است.
این مقام انتظامی در خصوص راهکار پیشگیری از اعتیاد با بیان اینکه همکاری والدین در امر مقابله با اعتیاد فرزندان به مواد مخدر و روانگردان‌ها بسیار مهم و ضروری است افزود: همان‌طور که والدین حاضر هستند برای تحصیل فرزندانشان و برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و جانبی هزینه کنند باید در امر مقابله با اعتیاد هم احساس مسئولیت کرده و فرزندانشان را برای شرکت در کلاس‌های پیشگیری از اعتیاد که بسیار مهم‌ است تشویق کنند.
وی به برگزاری بیش از ۱۵۰ مرحله کارگاه و نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد توسط کارشناسان پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اشاره کرد و عنوان داشت: باید بحث مبارزه و مقابله با مواد مخدر اجتماعی شود تا خانواده‌ها بتوانند با آگاهی از روحیات وشخصیت فرزندانشان نقاط ضعف و آسیب‌پذیری آن‌ها را با آموزش‌های لازم شناسایی و در برابر اعتیاد واکسینه کنند.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گیلان در پایان این گفت و گو به والدین توصیه کرد: الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند، کنجکاوی و هیجان جوانان و نوجوانان را به راه‌های سالم هدایت کنند، ضمنا بر رابطه فرزندانشان با دوستان و افرادی که با آن‌ها رفت و آمد دارند نظارت بیشتری داشته باشند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه