احمد توکلی: نماینده کارچاق کن؛ نماینده ی مردم نیست!

احمد توکلی گفت: عده‌ای برای گرفتن کرسی مجلس میلیاردی خرج می‌کنند! وقتی چنین پول‌هایی خرج ‌شود که ازطرف افراد یا گروه‌هایی پشتیبان باشد، به دنبال آن توقعاتی در میان است که برای برآورده کردن آن، نماینده به کارهای خلاف کشیده می‌شود.

احمد توکلی: نماینده کارچاق کن؛ نماینده ی مردم نیست!

به گزارش ۸دی، احمد توکلی رییس دیده بان سازمان شفافیت و عدالت، در مصاحبه با برنامه “گفت‌وگوی سیاسی” رادیوگفت‌وگو بیان کرد: در سوالی که پرسیدید هم از استعفای دسته جمعی نمایندگان اصفهان یاد کردید و هم از فحاشی یک نماینده به شهروندان و کارمندان دولت. لذا باید رفتارهای نمایندگان را دسته‌بندی کرد، رفتاری که متفاوت از هم هستند. رفتاری مانند استعفای نمایندگان در واقع اعتراضی به بی‌نتیجه بودن گفت‌وگو به نظر آنهاست و در حد شرکت نکردن در قدرت نیز بایستند و در واقع یک نوع مانور سیاسی است که البته در این شرایط استعفای نمایندگان را نمی‌پسندم. به هر حال جدیت دیگری در پشت آنان است و می‌خواهد به مردم وفاداری خودشان را نشان دهند و حاکی از آن است که در کشور گفت‌وگو بی‌نتیجه است.

وی افزود: رواج نداشتن گفت‌وگو در کشور باعث شده که نمایندگان مجلس به آنجا برسند که به ناچار استعفا بدهند. اما اگر من به جای نمایندگان اصفهان بودم، استعفا نمی‌دادم و گفت‌وگو را پی می‌گرفتم. گفت‌وگو با موسسات و افراد مختلف تا راه چاره‌ای پیدا کرد اما در شرایط فعلی استعفای نمایندگان کار خطرناکی است.

نماینده ادوار مجلس ادامه داد: اما دلیل رفتار نامناسب یک نماینده با مردم می‌تواند برای این باشد که در کشور ما حزب به معنای کلمه وجود ندارد، لذا افرادی که به عنوان نماینده وارد مجلس می‌شوند، خودشان رای‌ها را گردآوری می‌کنند و چون عمر نماینده کمتر از عمر احزاب است، وعده‌هایی که می‌دهند کوتاه مدت و دم‌دستی است. لذا یک نماینده مجلس نمی‌تواند بگوید اگر به مجلس بروم نرخ تورم را سه درصد کم می‌کنم. چون این کارجمعی و دقیق است و یک نفر نمی‌تواند از طرف همه وعده بدهد.

احمد توکلی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو عنوان کرد: اما وقتی حزب فعال و به معنای واقعی کلمه در کار باشد، تلاش می‌کند که وعده‌های نمایندگان محقق شود، زیرا آبروی حزب در گرو عملی کردن وعده‌های نمایندگانش به مردم است. لذا یک نماینده حزبی وقتی وارد مجلس بشود، در نخستین گام سراغ عملی کردن وعده‌های می‌رود که به مردم داده است و تلاش می‌کند که در این راه با کمک دیگر نمایندگان موفق شود. اما اگر حزبی در کار نباشد، می‌تواند بگوید اکثریت با من نبود و حزب مقابل نیز به من رای نداد.

وی افزود: اما نماینده‌ای که مثلا می‌خواهد به صورت مستقل وارد مجلس شود، برای جمع کردن آراء مردم وعده‌های دم دستی می‌دهند و برای مثال یک نماینده می‌گوید فرودگاه را چهار باند می‌کنم و یا بیمارستان می‌سازم. لذا وقتی به مجلس ورود پیدا می‌کند، به دنبال وفای به عهد می‌روند و در نتیجه پشت سر این وزیر و آن معاون وزیر می‌نشینند و به نظرم نماینده‌ای که این کار را بکند، نماینده نیست، کارپرداز حوزه انتخابی است.

نماینده ادوار مجلس ادامه داد: بنابراین سطح نماینده پایین می‌آید، وقتی سطح نماینده تنزل پیدا کرد، افراد بسیاری وارد کار می‌شوند، متاسفانه علاوه بر آن در سمت‌های سیاسی افراد سوء‌استفادگر نیز وجود دارند و پول جمع‌آوری و ثروت‌اندوزی می‌کنند، عده‌ای نیز به این سمت متمایل می‌شوند و به این طمع در انتخابات شرکت می‌کنند. این سخن به دلیل آن است که عده‌ای برای رای آوردن و گرفتن کرسی مجلس میلیاردی خرج می‌کنند! وقتی چنین پول‌هایی خرج می‌شود، ممکن است که از جیب خودش نباشد و از طرف افراد یا گروه‌هایی پشتیبانی شود، وقتی چنین پشتیبانی صورت گیرد، به دنبال آن توقعاتی در میان است و زمانی که فرد به عنوان نماینده وارد مجلس می‌شود، باید توقعات پشتیبان را برآورده کند و برای برآورده کردن توقعات به کارهای خلاف کشیده می‌شود.

احمد توکلی گفت: لذا دلالی و کارچاق‌کنی اتفاق می‌افتد و به نظرم افرادی که نباید وارد مجلس شوند از این طریق به سمت نماینده دست پیدا می‌کنند، اگرچه برخی از افراد مستقل که وارد مجلس می‌شوند، کارآیی خوبی داشتند و به خوبی از پس مسئولیت خود برآمده‌اند، اما معمولا وقتی با کارچاق‌کنی و دلالی افراد به مجلس راه می‌یابند سطح پایین می‌آید و کار خراب می‌شود.

وی افزود: دلیل دیگر وقتی نمایندگان انتخاب و به مرحله تائید اعتبارنامه می‌رسند، از آن لحظه به بعد مصونیت پیدا می‌کنند و نمی‌توان آنها را از نمایندگی برداشت. لذا این مصونیت باعث می‌شود افرادی که با وعده خدمت وارد مجلس شدند، سراغ کارهای سخیف بروند و یا منافع محلی بر مصالح و منافع ملی ترجیح پیدا می‌کند و امور خرد بر امور کلان حاکم می‌شود. از طرفی برخی برای سوء‌استفاده از عنوان نمایندگی به مجلس می‌آیند و چون به دنبال امتیاز هستند، خودشان را از دیگران برتر می‌بینند و پس از نمایندگی ماهیتشان عوض می‌شود. اگرچه ماهیت عوض نمیشود، بلکه رفتارشان تغییر پیدا می‌کند، لذا در کارهای اساسی شرکت نمی‌کند و مرتب در حوزه انتخابیه در مجلس ختم و عروسی شرکت می‌کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه