در گفتگوی اختصاصی با 8دی مطرح شد:

پرواز هُمای: حرف ما باید از حال و روزگار مردم باشد/ خواندن در جمع مردم گیلان حس وحال دیگری دارد/ دوباره به رشت بر می گردم

«پرواز همای» خواننده و نوازنده معروف گیلانی گفت: “محاکمه حلاج” بعد از تحقیق چندساله و با استفاده از متون و کتب متفاوت ساخته شد که خوشبختانه مورد پسند مردم واقع شد و اثر خوبی به جای گذاشت.

پرواز هُمای: حرف ما باید از حال و روزگار مردم باشد/ خواندن در جمع مردم گیلان حس وحال دیگری دارد/ دوباره به رشت بر می گردم

به گزارش ۸دی، اُپرای محاکمه حلاج “پرواز همای” و گروه مستان به مدت ۳شب در سالن یادگار امام گلسار رشت برگزار شد که با استقبال بی نظیر مردم رشت همراه بود.

اجرای “پرواز همای” در جمع هم استانی های خویش بهانه ای برای گفتگوی چهره به چهره خبرنگار ۸دی با این خواننده خوش صدا در حاشیه برگزاری این برنامه شد.

 

 

متن کامل گفتگو با «سعید جعفرزاده احمد سرگورابی»، معروف به “پرواز همای” در ادامه می آید:

۸دی: “اُپرای حلاج” کار بسیار فاخری بود که از اجرایش بسیار لذت بردیم، در مورد این کار کمی توضیح دهید؟

پرواز همای : سرنوشت زندگی حلاج را در کتاب های مختلف خوانده بودم و سال ها بود که قسمت به قسمت برای آن آهنگ‌ می نوشتم زیرا در نهایت تصمیم داشتم این موضوع را به یک اُپرای نمایشی بزرگ تبدیل کنم.

بعد از تحقیق چندساله و با استفاده از متون و کتب متفاوت، نظریات بزرگان ادبیات مانند مولانا، سعدی، عطار و… را در مورد حلاج بررسی کردم و پس از بررسی آنها با دیدگاه و شعرهای خودم و استفاده از تجربیات نمایشی در زمینه اُپرا که در ایتالیا آموزش دیده بودم دومین اُپرای خودم را آماده کردم که خوشبختانه مورد پسند مردم واقع شد و اثر خوبی به جای گذاشت و نتیجه اش را شما دیدید.

 

** حرف ما باید از حال و روزگار مردم باشد

۸دی: با این کار فاخرانه و عارفانه، “همای” جامعه شناس، بوم شناس و عارف کجا سیر می کند؟

پرواز همای: این هما در زمین و مانند سایر انسان ها سیر می کند و فقط باید درست فکر کرد و حرف زد و همینطور کسانی را که درست می گویند خوب شنید و درک کرد، و یاد گرفت چیزی که از آن حرف می زنیم در اجتماع وجود داشته باشد و حال درد و روزگار مردم باشد زیرا واقعیت های جامعه را نباید پنهان کرد.

 

** شبی که “پرواز همای” در حرم شهدای گمنام شفت ماند

۸دی: قطعه ای درباره شهدای گمنام کار کرده اید که بسیار دلنشین است این کار چطور ساخته شد؟!

پرواز همای: آن قطعه برای ۳ شهید گمنانی بود که در شهرستان شفت دفن شده است، شبی به همراه یکی از دوستانم آقای فرشاد مقصودی به آنجا رفتم و یک شب در حرم شهدای گمنام شفت ماندم و آن آهنگ را خواندم و از این شهدا درخواست کردم که کمک کنند تا به صحنه در ایران برگردم که خوشبتانه بعد از آن به من‌کمک کردند و من برگشتم.

 

** خواندن در جمع مردم گیلان حس و حال دیگری دارد

۸دی: از اینکه در جمع هم استانی های خود هستید و شما را فرزند گیلان می دانند چه احساسی دارید؟

پرواز همای: زمانی که به رشت می آیم احساس می کنم در خانه خودم هستم، تمام کسانی که می آیند آشنای من هستند مردم این خاک اند و هم نفس شمالی من هستند، برای من حس و بوی دیگری دارد چون اینجا رشد کرده ام و دست بوس همه مردم گیلان هستم.

 

** بهمن ماه دوباره به رشت می آیم

۸دی: برنامه های بعدی شما کجا اجرا می شود؟!

از ۲۲ تا ۲۶ دی در شیراز اجرا داریم، پس از آن به تهران و تالار وحدت می رویم و سپس بهمن ماه دوباره به رشت برمی گردیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه