واشنگتن‌پست: ترامپ ثابت کرد خاصیتی جز لفاظی ندارد

یک روزنامه آمریکایی نوشت اعلام خروج از سوریه، خواب ایران را تعبیر می‌کند.

واشنگتن‌پست: ترامپ ثابت کرد خاصیتی جز لفاظی ندارد

به گزارش هشت دی،روزنامه واشنگتن‌پست برای دومین بار در یادداشتی نوشت: یکی از بزرگ‌ترین برندگان تصمیم‌گیری ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. در این مقطع که ردپای آمریکا درخاورمیانه رو به کمرنگ شدن است، حال با این تصمیم ترامپ؛ تهران با فراغت بال و با انرژی بس بیشتری،پروژه نفوذ را در خاورمیانه پی می‌گیرد.

این چرخش ناگهانی سیاست‌های آمریکا درقبال سوریه و خارج کردن همین تعداد اندک نیروی نظامی آمریکایی حاضر در یکی از دورافتاده‌ترین نقاط سوریه که ازحیث استراتژیک مهم است؛ متحدان آمریکا را سخت به تعجب واداشته است. آنها روی آمریکا حساب باز کرده و مطمئن بودند که واشنگتن می‌تواند جلوی نفوذ ایران در منطقه بایستد و تمام دستاوردهایی که در سال‌های اخیر در این راه داشته را واژگون کند.

حالا با خروج سربازان آمریکایی از سوریه؛ درها به روی تداوم برنامه ایران باز می‌شود. کریدور زمینی که ایران از تهران تامدیترانه ساخته تا از آنجا مستقیماً به مبارزه بااسرائیل برود، اکنون در شرایط جدید؛ گسترش بیشتری خواهد یافت. با چنین شرایطی، هیچ معلوم نیست آیا واشنگتن می‌تواند به تعهداتش برای حفاظت از متحدانش در منطقه وفادار بماند یا نه. اگر نه؛ یقیناً این متحدان به دامن روسیه که آن هم متحد ایران است خواهند افتاد.

«ریاض کهواجی» رئیس «مؤسسه تحلیل نظامی خلیج (فارس) و خاور نزدیک» در دوبی می‌گوید: «از این پس، تهران دیگردولت ترامپ را جدی نخواهد گرفت و جسورتر از قبل پروژه‌اش را دنبال خواهد کرد چون می‌داند؛ دولت ترامپ تنها لفاظی می‌کند اما خاصیتی ندارد.

«اوفر زالزبرگ» تحلیلگر اسرائیلی در دفتر «گروه بحران بین‌الملل» در بیت‌المقدس می‌گوید: «اینک اسرائیل احساس می‌کند که پشتش در مقابل ایستادن دربرابر حضور ایران در سوریه خالی شده است.»

حالا با خروج آمریکا از سوریه؛ اسرائیل نگران است آیا واشنگتن از عراق هم خارج خواهد شد یا نه. آمریکا ۵۲۰۰ سرباز در عراق دارد که مأموریت اصلی آنها آموزش به ارتش عراق است.

هم‌اکنون پارلمان عراق هم به دست گروه‌های شبه‌نظامی تحت امر ایران افتاده است. اینها حالا با فراغ بال بیشتری سایر گروه‌های عراقی را که آنها هم مخالف حضور آمریکا در عراق هستند جذب خود خواهند کرد و همگی در راه وادار ساختن آمریکا به عقب‌نشینی از عراق تلاش خواهند کرد. اگر منطق آمریکا برای خروج از سوریه این است که داعش شکست خورده، پس مدعای صحیح‌تر این است که آمریکا باید از عراق هم خارج بشود.

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه