هشت دی گزارش می دهد:

مدارس متروکه در قلب مناطق توریستی شمال کشور/ خطر وقوع مجدد حادثه مدرسه زاهدان این بار در گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان اخیرا در بخشی از سخنان خود با اشاره به آتش‌سوزی مدرسه‌ای در زاهدان و مرگ چهار دانش‌آموز گفت: در حال حاضر ۳۵۰ مدرسه در گیلان وضعیتی مشابه با مدرسه حادثه‌دیده زاهدان دارد که سپاه عزم خود را برای ایمن کردن آن‌ها جزم کرده است.

مدارس متروکه در قلب مناطق توریستی شمال کشور/ خطر وقوع مجدد حادثه مدرسه زاهدان این بار در گیلان

به گزارش ۸دی، یکی از بزرگترین وجه تمایز نظام جمهوری اسلامی با رژیم شاهنشاهی مردمی بودن آن است به نحوی که توجه به مردم به ویژه قشر ضعیف از آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی ایران است.

بعد از ۴۰ سال از عمر با برکت نظام اسلامی بسیاری از روستاها آباد شده، سطح رفاه در مناطق روستایی ارتقا باورنکردنی یافته و مردم روستا هم طراز مردم شهر حتی پایتخت شده اند، امروز روستاییان در مقایسه با پایتخت نشینان از لحاظ علم و آگاهی تفاوتی ندارند و در برخی امور بالاتر هم هستند.

روستانشینان در زمان زعامت جمهوری اسلامی از حاشیه نشینی در سیاست، علم و فرهنگ، اقتصاد و ورزش به محوریت درآمده‌ اند امروز بسیاری از مسئولان موفق کشور از اهالی روستاها هستند‌.

اما این نقطه پایان توجه به روستانشینان نیست و هنوز باید برای آبادانی روستاها و احیای بافت روستایی به ویژه رفاه روستا‌ نشینان توجه ویژه داشت.

زمانی که نام روستاهای کم برخوردار می آید ذهن بسیاری از مردم به سوی سیستان و بلوچستان، کرمان، غرب کشور و جنوب کشور می رود، اما در مناطق توریستی و توسعه یافته شمال کشور هنوز روستاهایی هستند که توجه ویژه به آنان نشده است.

** ۳۵۰ مدرسه در گیلان مانند مدرسه حادثه‌دیده زاهدان هستند

فرمانده سپاه قدس گیلان اخیرا در بخشی از سخنان خود با اشاره به آتش‌سوزی مدرسه‌ای در زاهدان و مرگ چهار دانش‌آموز گفت: در حال حاضر ۳۵۰ مدرسه در گیلان وضعیتی مشابه با مدرسه حادثه‌دیده زاهدان دارد که سپاه عزم خود را برای ایمن کردن آن‌ها جزم کرده است.

یکی از مواردی که توجه ویژه مسیولان را به روستاها می طلبد مدارس روستایی است.

به طور مثال روستای لاسک از جمله آن روستاهاست که در منطقه بکری از طبیعت سر سبز شمال واقع شده است، کوهپایه‌ها و ارتفاعات میانی اطراف آن با پوشش های انبوه جنگلی که خانوارهای جنگل‌نشین به صورت تک‌خانواری یا آبادی های کوچک در آن ساکن اند و به دامداری سنّتی مشغول هستند.

ارتفاعات ییلاقی برخی از کوچ نشینان روستاه های حومه لاسک که بالاتر از ارتفاع ۲۰۰۰ متری قرار گرفته، و پوشیده از مراتع اند.

این عرصه هرچند سکونت گاه‌های تاریخی بوده است، اما به خاطر آب و هوای نسبتاً سرد کوهستانی، امروزه در آنها سکونت دائمی وجود ندارد.

از روستاه های حومه ی لاسک که بصورت پیاده یا موتورسیکلت مسافرکش و اتومبیل های نیسان رفت و آمد می کنند تا مایحتاج روزانه یا هفتگی خود را تهیه کنند میتوان روستاه های: ساییننگاه – کیشخاله – بالالاسک – پایین لاسک ( اسپیخانی )- ملل آب – کلوان و حتی روستاههای ویسرود – درودخان – امامزاده ابراهیم ( ع ) را نام برد.

البته خانوارهایی نیز به کشت برنج مشغولند که میتوان به روستاه های لاسک و لاسک بالا و پایین و کلوان اشاره کرد در کنار این مشاغل به چایکاری نیز اشاره میکنم که از وضعیت مناسبی برخوردار نیست بطوری که بعضی مواقع کشاورز چایکار مجبور می شود محصول چیده شده و حمل شده تا روستای لاسک را به علت تحویل نگرفتن توسط ناظر شعبه ی چای در کنار جاده ی یا کنار رودخانه ی لاسک رها سازد.

میوه معروف این منطقه نیز شاه بلوط می باشد که چند سالی است به دلایل نامعلوم و کارشناسی نشده درختان شاه بلوط خشک می گردند بطوریکه خطر انقراض نسل این درختان محیط زیست روستا و حتی یکی از منابع محدود درآمد اصلی روستاییان را بطور جدی تهدید می کند.

اما یکی از مهمترین محرومیت های لاسک، خطر محرومیت از حق تحصیل کودکان این روستا بوده، این روستا مدارس فرسوده و متروکه ای دارد که دیگر نمی توان در آن به درس و علم مشغول شد.

حتی شاید فاجعه ای که در یکی از مدارس زاهدان اتفاق افتاد در یکی از روستاهای گیلان هم اتفاق بیفتد زیرا مدارس از لحاظ تکنولوژی های سرمایشی و گرمایشی بسیار عقب مانده اند.

در این باره اسدالله عباسی نماینده رودسر و املش در مجلس در گفت و گو با خبرنگار ۸دی در مورد وضعیت مدارس فرسوده گیلان، گفت: باتوجه به میزان رطوبت بالا فرسودگی ساختمان ها در گیلان بسیار بیشتر از سایر نقاط کشور است و بسیاری از مدارس روستایی خالی و متروکه شده اند.

به گفته عباسی، باید بازسازی و نوسازی و بهسازی این ساختمان ها مورد اقدام جدی قرار بگیرد زیرا بسیاری از مدارس روستایی ما به دلیل کاهش دانش آموز خالی از دانش آموز است و مدارس کلا تعطیل شده است و برخی مدارس با ظرفیت خیرین مدرسه ساز ساخته شده است و تعدادی دیگر هم در مراکز شهرها داریم که باید مجددا بنا گذاشته شود.

نماینده مردم رودسر و املش با تأکید براینکه آموزش و پرورش باید برای مدارس ما فکری کند، گفت: طبق پیگیری ها از مناطق حوزه انتخابیه این مدارس نیاز به تجهیز دارند و از نظر تجهیزات و امکانات گرمایشی و سرمایشی لازم و تکنولوژی آموزشی لازم محروم هستیم که باید این مشکل برطرف شود.

 

** تخریب یک مدرسه در منطقه لاسک شفت و انتقال ۵۰ دانش آموز

ابراهیم اسدالهی رییس شورای لاسک نیز در گفت و گو با خبرنگار ۸دی، گفت: مشکلات روستاهای این منطقه بابت گاز کشی هنوز حل نشده است و ۱۳ روستای ما گاز کشی نشده اند.

وی با بیان اینکه روستای لاسک ۳ مدرسه داشت که یک مدرسه این روستای به خاطر تجهیز کارگاه سد لاسک به پیمانکار آب منطقه ای اجاره داده شده است، گفت: یک مدرسه هم که تخریب کامل است و امسال ما ۵۰ دانش آموزش را منتقل کردیم به روستای بالادست زیرا اگر حادثه ای رخ دهد چه کسی می خواهد پاسخگو باشد.

وی افزود: یک مدرسه نیز با ۸۰ دانش.آموز از وسایل گرمایشی مناسب برخوردار است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه