هشت کتاب برای شناخت و بازخوانی فتنه ۸۸

در سالهای اخیر، نویسندگان زیادی تلاش هایی برای بازخوانی ابعاد مختلف و پیچیده این فتنه سخت و رمز گشایی از چرایی آن داشته اند که در قالب کتاب های مختلفی به بازار عرضه شده است.

هشت کتاب برای شناخت و بازخوانی فتنه ۸۸

به گزارش ۸دی، اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که به حق فتنه ۸۸ نام گرفت، یکی از برجسته ترین و مهم ترین اتفاقاتی است که به وقوع پیوسته است. اگر از این رویداد به عنوان یکی از برجسته ترین اتفاقات تاریخ معاصر به ویژه در بیست سال اخیر یاد کنیم، به گزافه سخنی نرانده ایم.
فتنه ای که شیرینی حضور بی نظیر مردمی پای صندوق های رای به منظور انتخاب رئیس جمهور در ساز و کار مبتنی بر مردم سالاری دینی را در کام همه تلخ کرد و ظرفیت ها و فرصت های بی نظیری که این حضور مردمی در راه تحقق و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی پیش روی نظام گشوده بود را با فرصت سوزی به تهدیدی سخت تبدیل نمود.
فتنه ۸۸ تلخ و سخت بود، اما نهایتی شیرین همچون نه دی داشت. نهایت و فرجامی که برخواسته از بصیرت عاشورایی آحاد ملت بود و حضور بی سابقه و حماسی شان طومار فتنه و فتنه گران را در هم پیچید.
با آنکه سالهایی چند از این فتنه می گذرد، اما گوشه ها و ناگفته های فراوانی از ابعاد مختلف این فتنه پوشیده و یا ناخوانده مانده است.
در سالهای اخیر، نویسندگان زیادی تلاش هایی برای بازخوانی ابعاد مختلف و پیچیده این فتنه سخت و رمز گشایی از چرایی آن داشته اند که در قالب کتاب های مختلفی به بازار عرضه شده است.
در این مقال تعدادی از این کتاب ها به منظور آشنایی بیشتر مخاطبین به ویژه جوانان پیرامون فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی معرفی می شود.

۱ـ کالبدشناسی فتنه هشتاد و هشت
این کتاب شامل نمودار درختی بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد حوادث قبل و بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری و نمایه بیانات ایشان از اول فروردین سال ۸۸ در حرم امام رضا (علیه السلام) تا سخنان ایشان در جمع مبلغان مذهبی در آستانه ماه محرم در دوم آذر همان سال است که از سوی «موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی» منتشر شده است.
با مطالعه این کتاب خواننده می‌تواند به یک درک جمع‌بندی شده و نظام‌مند از مواضع، تحلیل‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در برابر این فتنه دست پیدا کند؛ خطوط اصلی تحلیل ماجرا را بدست آورد؛ ارزیابی جامعی از عوامل موثر در ماجراهای پس از انتخابات داشته باشد؛ و جایگاه، نقش و وظایف خود را در افق آینده مشخص نماید.
نسخه الکترونیک این کتاب در آدرس زیر قابل ملاحظه و دریافت است:
farsi.khamenei.ir/ndata/news/21795/fetne88.pdf

۲ـ جامعه شناسی ۲۲ خرداد
این کتاب که با زیر عنوان « دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در آینه واقعیت» چاپ شده است را «پرویز امینی» به رشته تحریر درآورده است.
«جامعه شناسی ۲۲ خرداد» کتابی است که تحلیل جامعی را از حوادث، تهدیدها و فرصت های فتنه ۸۸ در قالب محتوای جامعه شناسی سیاسی ارائه می دهد. این کتاب در پنج فصل کلی جامعه شناسی آرای انتخابات دهم ریاست جمهوری، تقلب؛ جامعه شناسی یک واقعیت یا یک دروغ، رفتارشناسی گروه های سیاسی در انتخابات دهم، براندازی نرم با استفاده از روش های انقلاب فرهنگی و بازخوانی مدیریت رهبر معظم انقلاب در انتخابات دهم ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن تنظیم شده است.
این کتاب به عنوان یک اثر جامعه شناسانه در یک پدیده اجتماعی سیاسی تاثیر گذار، نگاشته ای قابل اعتنا در این زمینه است که با مکتوبات ارائه شده پیشین چند تفاوت اساسی دارد.
نخست آنکه برخلاف بسیاری از آثار اینچنین نه رویکردی یکسره تعریف و تملق از جریانی خاص و نه نقدهای یکسویه و سفارشی از جریان فکری مشخص در آن به چشم می خورد، بلکه سعی شده با اجتناب از نگاه تک بعدی و تک ساحتی، جامع نگری قابل قبولی در پرداخت به مسائل در آن صورت گیرد.
دیگر آنکه در هر فصل و هر گفتار با ذکر متغیرهایی مشخص نسبت هر مطلب با متغیر سنجیده می شود، که این به روال منطقی طرح مساله برای مخاطب کمک شایانی می کند و اینگونه تحلیل در نقطه مقابل تحلیلی است که در آن صرفا به ذکر مشهورات پرداخته می شود و مخاطب آماج اطلاعاتی مسلسل قرار می گیرد که جمع زدن و دسته بندی آن امری سخت و ماندگاری و اثرگذاری اش پدیده ای نادر می شود.
« فراهنگ اندیشه» این کتاب را با ویراستاری «مهدی تقوی» منتشر کرده است.

۳ـ شورش اشرافیت بر جمهوریت
این کتاب از منشورات «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» است که به قلم «حمیدرضا اسماعیلی» منتشر شده است.
«شورش اشرافیت بر جمهوریت» یکی از جدی‌ترین کتابهایی است که در دوران پس از انتخابات دست به تحلیل وقایع براساس تئوری‌های علوم انسانی و روش‌شناسی تحلیل گفتمان زده است.
حمیدرضا اسماعیلی در این کتاب با نگاهی علمی، حوادث قبل و پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری، راهبردها و سازماندهی نیروهای سیاسی را مورد بررسی قرار داده است.وی با استفاده از نظرات؛ عبدالکریم سروش، حسین بشیریه و سعید حجاریان (که ایدئولوژی اصلاحات برآیندی از افکار و آرای آن‌ها بوده) و رادیوها و تلویزیون‌های بیگانه، کتاب “شورش اشرافیت بر جمهوریت را در ۹ فصل نوشته و تدوین کرده است.

۴ـ انقلاب اسلامی در بوته آزمون
کتاب «انقلاب اسلامی در بوته آزمون» یک کتاب جامع و قوی با رویکرد تحلیلی است که فتنه ۸۸ را بهانه‌ای قرار داده تا به جنگ نرم ۲۰ ساله دشمنان علیه جمهوری اسلامی بپردازد. اما در این کتاب بخشهایی وجود دارد که حتی خواندن خلاصه یا عناوین آنها رغبت زیادی در انسان برای مطالعه کتاب برمی انگیزد.
مثلا یکی از این فصلها فصل چهارم است که به بررسی کارنامه شخصیت‌های سیاسی تاثیرگذار در جنگ نرم و فتنه۸۸ می‌پردازد و به جرات می‌توان ادعا کرد که یکی از قوی‌ترین و جذاب‌ترین فصل‌های کتاب است که هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، میرحسین موسوی، محسن رضایی، موسوی خوئینی‌ها از محور های اصلی آن است.
به غیر از این فصل، کتاب شش فصل دیگر هم دارد.
«انقلاب اسلامی در بوته آزمون» با زیر عنوان «جنگ نرم بیست ساله و فتنه۸۸»، به قلم «منوچهر محمدی»، درقالب یک کتاب ۷۷۹ صفحه‌ای و توسط «سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» به چاپ رسیده است.

۵ـ خاطرات یک لباس شخصی
نویسنده این کتاب هم همانند نام کتاب جالب است: آقا یا خانوم ص.خ!
این کتاب را «انتشارات بسیج دانشگاه امام صادق(ع)» در قطع پالتویی چاپ کرده است.
کتاب «خاطرات یک لباس شخصی» در تلاش است از منظر فردی که بر اساس احساس تکلیف و وظیفه به خاموش کردن آتش فتنه کمک کرده است، مهم ترین روزهای فتنه را روایت کند و به آن روزهای پرالتهاب بنگرد.
این کتاب کم حجم و کوتاه دارای ۹ روایت کوتاه و خواندنی است که از روز شنبه ۲۳ خرداد آغاز و در روز شنبه ۳۰ خرداد به پایان می رسد.
نسخه الکترونیک این کتاب را می توانید از طریق لینک زیر دریافت نمایید:
http://bayanbox.ir/info/4165117654709976540/khaterat-yek-lebas-shakhsi-f

۶ـ کالبدشناسی فرهنگی فتنه ۸۸
این کتاب بخشی از تحلیل های «حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری» رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم از فتنه سال ۸۸ است که از سوی «موسسه کتاب فردا» منتشر شده است.
کتاب حاضر متن دو مصاحبه و سه سخنرانی حجت الاسلام میرباقری است که با رویکردی فرهنگی به تحلیل وقایع، علت یابی و ثمرات آنها پرداختند.
تحلیل فتنه اخیر در آئینه فرهنگ، دولت اسلامی و انتخابات، آشکار شدن صف بندی جدید در میان نیروهای انقلاب، مصاحبه پیرامون برنامه های ارائه شده توسط کاندیداهای انتخابات دهم و مصاحبه پیرامون تحلیل انتخابات دهم ریاست جمهوری، بخش های مختلف این کتاب هستند.

۷ـ مسئله بیست و دوم خرداد نبود، مسئله بیست و دوم بهمن بود
این کتاب که مجموعه ای از اشعار شاعران کشورمان پیرامون حوادث فتنه سال ۸۸ و حماسه نهم دی را در خود گنجانده، «دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» به همت «علی‌محمد مودب و کاظم رستمی» منتشر کرده است.
گردآورندگان این کتاب با هدف نشر و حفظ واقعیت‌های ادبی اتفاقات در ماه‌های قبل و پس از انتخابات و نیز حفظ حقایق تاریخی و حافظه ملت ایران اشعار شاعران را بر اساس محل سکونت آنها درج کرده‌اند.
در این کتاب مجموع اشعار شاعرانی چون علی‌معلم دامغانی، علی‌رضا قزوه، مرتضی امیری اسفندقه و… گردآوری شده است.

۸ـ تکیه‌گاه
این کتاب را «محمد حسن روزی طلب» با زیر عنوان «بررسی عملکرد اکبر هاشمی در نهمین و دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری» نگاشته و «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» نیز آن را در ۷۷۶ صفحه منتشر نموده است.
این اثر به بررسی عملکرد اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات نهم و دهم ریاست جمهوری پرداخته و با نقل انبوهی از مدارک و مستندات نحوه‌ی سلوک هاشمی را با دولت نهم و جریان انتخابات دهم روشن می‌سازد.
این کتاب روایتی کوتاه و مستند از نقش آفرینی حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی در سپهر سیاسی ایران از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه