تاریخ انتشار : ۵ خرداد ۱۳۹۳
کد خبر : 35338
نسخه چاپی نسخه چاپی
میرکریمی در افتتاح «سینماروایت»:

قهرمان است که باعث می‌شود نومیدی از جامعه برود/نباید دفاع مقدس را به دفاع از خاک تنزل داد

قبل از فیلم آخرم قهرمانان آثارم اغلب تردید داشتند در پیدا کردن راه درست اما وقتی احساس کردم در جامعه شرایطی پیش آمده که حجم تردید‌ها زیاد شده پس تصمیم گرفتم که قهرمان‌پردازی را جدی‌تر بگیرم.

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجا، روز گذشته مراسم افتتاحیه جلسات هفتگی نمایش فیلم «سینماروایت» که به نمایش آثار جبهه انقلاب اختصاص دارد با نمایش دو انیمیشن «مصطفی» و «عباس» به کارگردانی رضا میرکریمی برگزار شد.

13930304221721516_PhotoL

محفلی برای عرضه آثار کوتاه و مستند حیطه دفاع مقدس
 
در ابتدای این مراسم روح ا.. سهرابی قائم مقام انجمن دفاع مقدس درباره تمرکز «سینماروایت» بر نمایش آثار کوتاه و مستند دفاع مقدس سخن گفت. سهرابی با بیان اینکه برخلاف آثار بلند، آثار کوتاه درست دیده نمی‌شوند گفت: «فیلمسازان کوتاه و مستند دفاع مقدس مرتب گله داشتند که چرا فیلم‌هایشان دیده نمی‌شود. با همفکری دوستان رسانه‌ای به این فکر افتادیم که این نشست‌ها را راه بیندازیم. در اینجا می‌خواهیم فضایی برای دیده شدن افرادی ایجاد کنیم که آثارشان دیده نمی‌شود. سعیمان این است که نمایش آثار افرادی در الویت قرار گیرد که تعهد و تخصص را در کنار هم داشته باشند.» 
 
هنر این است که محتوای غنی را با جذابیت ارائه کنیم
 
سردار محمدرضا نقدی فرمانده نیروی مقاومت بسیج هم سخنران دیگر مراسم بود. وی با بیان اینکه راه رشد هر جامعه‌ای در نقد است گفت: «راه پیشرفت در هر شاخه‌ای محاسبه‌گری و نقد و بررسی است. البته برخلاف افکار مادیگرایانه باید در نقد خودمان بیرحم باشیم و در نقد دیگران، منصف. این نشست می‌تواند نشست مبارکی باشد چراکه بناست با عرضه آثار هنری و نقد آن راه رشد هموار‌تر شود.»
13930304221704262_PhotoL
نقدی سپس با بیان اهمیت سینما در روزگار اخیر افزود: «سینما امروز نه فقط یک هنر که رسانه‌ای است که جامعه را تحت تاثیر جدی خود قرار می‌دهد و برای همین است که صهیونیست‌ها آن را در قبضه خود گرفته‌اند. واقعیت هم این است که قدرت سلاح روبروز کمرنگ‌تر می‌شود و قدرت رسانه‌ای روزبروز افزایش می‌یابد. پس برای ما هم اینجا میدان مبارزه اصلی است و ما هم نمی‌بایست کوتاه بیاییم.‌‌ همان طور که در عرصه‌های جنگ سخت در برابر استکبار ایستاده‌ایم در عرصه فرهنگ هم باید در برابر آن‌ها به طور جدی ظاهر شویم.» 
 
رفتارهایی از شهدا سر زد که به افسانه پهلو می‌زند
 
قبل از آغاز نمایش فیلم‌های «مصطفی» و «عباس» رضا میرکریمی در توضیحاتی کوتاه درباره روند تولید این انیمیشن‌ها گفت: «سرمایه گذاری کار برعهده حوزه هنری بود و کار را با یک تیم و به شیوه کامیک موشن انجام دادیم. کامیک موشن شیوه‌ای است برگرفته از داستانهای مصور و شکلی از انیمیشن که بیشتر روی لایه‌ها و سطوح نقاشی کار می‌کند.» 
abbas
 
میرکریمی با بیان اینکه برای ساخت این انیمیشن‌ها از کسی سفارش نگرفته ادامه داد: «سفارش دلم بود که این انیمیشن‌ها را بسازم. سفارشی کاملا شخصی. طبیعی است که هر کدام از ما در برخورد با پدیده‌ها یک بُعد آن را درک می‌کنیم و بعد هم‌‌ همان بُعد را به اشتراک می‌گذاریم. شهدا همه هویت ملی و دینی کشور هستند و من هم هرچقدر وارد دفاع مقدس شدم و عملیات مختلف را مرور کردم بیشتر فهمیدم که با چه پدیده‌های عجیب و غریبی روبرو هستم. شهدایی مانند باقری نابغه‌هایی بودند که خیلی خوب توان پیش‌بینی حرکات دشمن را داشتند. از باقری گرفته تا همت و خرازی رفتارهایی از شهدا سر زد که به افسانه پهلو می‌زند.» 
 
سعی کردیم به اندیشه‌های شهدا وفادار بمانیم
 
این کارگردان درباه ریتم تندی که در این انیمیشن‌ها به کار رفته گفت: «خیلی سخت است که داستان قهرمانی را در نیم ساعت تعریف کنید به خصوص برای مخاطبان ایرانی که عادت کرده‌اند به سیر آرام و تدریجی اتفاقات اما اینجا نیاز بود که ریتم تندی به قصه دهیم و در عین حال به روحیه ایمانی فرهنگ جبهه وفادار بمانیم. سعی کردیم به آنچه شهدا بودند و به اندیشه‌هایشان وفادار بمانیم.» 
 
تلاش برای ارتباط برقرار کردن با نسل جدید
 
بعد از نمایش فیلم‌های انیمیشن «مصطفی» و «عباس» که اولی مروری دارد بر زندگی شهید چمران و دومی مروری دارد بر زندگی خلبان شهید عباس دوران جلسه گپ و گفت درباره این فیلم‌ها با حضور رضا میرکریمی کارگردان کار و محسن یزدی منتقد سینما برگزار شد. در ابتدای این نشست یزدی با بیان اینکه بنا بر این است که این گپ و گفت‌ها به سمت نقد و بررسی به شیوه کلیشه شده آن پیش نرود از حاضران خواست که در گپ و گفت‌ها مشارکت بیشتری داشته باشد تا گفتگو دوسویه باشد. 
mostafa
 
در ابتدای این گفت‌و‌گو میرکریمی پیرامون اصلیترین دلایلش برای رفتن به سراغ ژانر انیمیشن گفت: «یک دلیلش برمی گردد به تلاش برای ارتباط برقرار کردن با نسل جدید و دیگری نیاز مخاطبان ما به قهرمان. سینما کاری می‌کند و به شکلی حرف می‌زند که با هیچ هنری قابل مقایسه نیست اما متاسفانه ما در ارائه برخی حرف‌ها چنان که باید نتوانسته‌ایم از زبان سینما بهره جوییم و آثار سینماییمان لکنت داشته است در نتیجه نسل جدید نمی‌تواند با آثار ارتباط برقرار کند.» 
 
به گزارش روابط عمومی «سینماروایت» میرکریمی ادامه داد: «تا قبل از فیلم آخرم «یه حبه قند» قهرمانان اثارم اغلب تردید داشتند در پیدا کردن راه درست اما وقتی احساس کردم در جامعه شرایطی پیش آمده که حجم تردید‌ها زیاد شده و در واکنش به این همه تردید به قهرمان نیاز داریم پس تصمیم گرفتم که قهرمان‌پردازی را جدی‌تر بگیرم. البته خیلی‌های دیگر هم در سینمای ما فهمیده‌اند که داشتن قهرمانانی که یقین دارند بهتر است از شخصیتهای مردد.» 
 
این کارگردان در توصیف قهرمان ایده آلش اظهار داشت: «یادم می‌آید که قهرمان نسل ما کودکی هلندی بود به نام پطروس که شاید حتی در هلند هم به اندازه ما نمی‌شناختندش در شرایطی که کشور ما پر بوده از قهرمان. من هم دوست داشتم به جای یک قهرمان چند قهرمان را در یک مجموعه عرضه کنم. گنج شخصیتی شهدا هم‌‌ همان ویژگی اصلی یک قهرمان است و روح مخاطب را به کار می‌گیرد.» 
 
میرکریمی درباره نیاز سینما به قهرمان پروری ادامه داد: «قهرمان پروری اگر براساس یک نیاز واقعی شکل گیرد و براساس قانون عرضه و تقاضا به گیشه هم کمک می‌کند چراکه فیلمهای قهرمان‌دار آثاری هستند که مورد اقبال بیشتری قرار می‌گیرد.» 
 
اگر محض رضای خدا فیلم بسازیم عریان کردن معضلات، لطمه‌ای به فرهنگ نمی‌زند
 
میرکریمی در پاسخ به این سوال یزدی که آیا سینمای قهرمان‌محور در برابر تصویرگری معضلات اجتماعی بدون ارائه راه‌حل قرار می‌گیرد گفت: «اگر کسی برای مسئول بالاترش فیلم نسازد و فقط برای نیاز اجتماعی و محض رضای خدا فیلم بسازد عریان مطرح کردن معضلات لطمه‌ای به فرهنگ نمی‌زند. هیچ کس دوست ندارد با بدبختی‌هایش تجارت کند اما اگر به نیت حل مشکل این کار انجام شود ایرادی ندارد. با این حال قهرمان است که باعث می‌شود نومیدی از جامعه برود.» 
 
میرکریمی ادامه داد: «وقتی قهرمان در فیلم باشد تلاش برای تغییر باورپذیر‌تر می‌شود. قهرمان باعث می‌شود امید به بهبود در جامعه نقش بندد و اگر این کنار گذاشته شود باز هم با فیلمی به هم ریخته روبروییم که قرار نیست چیزی در آن درست شود و تلخی است که به چشم می‌آید و کار اثر اصلاحی هم نخواهد داشت.» 
 
این کارگردان با ذکر مثالی از «یاسوجیرو اوزو» فیلمساز ژاپنی و فیلم معروف «داستان توکیو» اظهار داشت: «حتی کسی مثل اوزو که فیلمساز دینی نیست با تکیه بر کاراکتری که هیچ‌گاه از خوبی دست نمی‌کشد این واقعیت را طرح می‌کند که خوبی کردن اول از همه به خودم کمک می‌کند. این کاراک‌تر یک قهرمان است برای اوزو.» 
 
این خوب نیست که در برخورد با دفاع مقدس قلب واقعیت کنیم
 
در ادامه محسن یزدی درباره برخی آثار دفاع مقدس که در سالهای اخیر تولید شده‌اند و بر وجه ملی گرایانه دفاع تمرکز بیشتری کرده‌اند پرسید و میرکریمی ضمن خودخواهانه خواندن برخوردهای شخصی با دفاع مقدس گفت: «این خوب نیست که در برخورد با دفاع مقدس با خودخواهی قلب واقعیت کنیم.» 
 
به گزارش روابط عمومی «سینماروایت» وی با ذکر مثالی از صحبتهای شهیدمتوسلیان در کوران درگیری‌های خرمشهر ادامه داد: «دو روز قبل از فتح خرمشهر متوسلیان چنان زیبا برای نیرو‌هایش حرف می‌زد که نیروهایی که کاملا از دفاع خسته شده‌اند را به خود می‌آورد. متوسلیان اتفاقا از خاک هم می‌گوید و از خرمشهر اما شهر برایش یک نقطه است که تکلیفش را با دنیا مشخص می‌کند.» 
 
می‌رکریمی با تمرکز بر شهید عباس دوران افزود: «این مهم است که چطور می‌شود وقتی عباس دوران به بالای آسمان بغداد می‌رسد تمام حجم زیرپایش برایش بی‌اهمیت می‌شود، به تعالی می‌رسد و دنیای مادی را به بازی می‌گیرد. این واکنش آن قدر مقدس است که نمی‌توان آلوده‌اش کرد به دفاع از خاک.» 
 
چرا در رسانه‌های رسمی شهدا را یک شکل کردیم؟ 
 
رضا میرکریمی سپس با انتقاد از کلیشه‌ای شدن تصویر شهدا در رسانه‌های رسمی اظهار داشت: «چرا در رسانه‌های رسمی شهدا را یک شکل کردیم؟ همه شبیه هم! هیچ کدام هیچ تجربه دنیوی ندارند و هیچ چیز دنیوی کسب نکرده‌اند. این منافات دارد با تصویر واقعی شهدای ما که هر کدام سیر و سلوک خاص خود را داشته‌اند.» 
 
میرکریمی انتقادی هم کرد از افراط و تفریطهای حوزه دفاع مقدس و ادامه داد: «گروهی سعی می‌کنند که مرتب بر وجه ملی جنگ تمرکز کنند و یک مجموعه هم هستند که سعی می‌کنند با بردن یک عده لات و لوت به جنگ بگویند این‌ها در جنگ متحول شده‌اند. همه این نگاه‌ها، افراطی است و باید اصلاح شود.» 
 
این کارگردان با اشاره به شخصیتهای چمران و دوران اظهار داشت: «آدمهایی مثل چمران و دوران هر کدام فضای فکری خاص خود را داشته‌اند. دوران آدمی است که در زمان شاه تربیت شده و در آمریکا آموزش دیده و ناموس برای او وطن است اما چمران به جایی رسیده که نگاهش فراوطنی شده است اما هر دوی این‌ها در آستانه شهادت است که به یک نقطه مشترک می‌رسند؛ یک معامله با خدا.» 
 
حسادتم شد که چرا برای عباس دوران بیشتر از فیلمهای دیگرم دست می‌زنند
 
میرکریمی در پایان گفته‌های خود با ابراز رضایت از برخورد‌ها نسبت به این دو انیمیشن افزود: «خدا را شکر برخورد‌ها خیلی خوب بوده و حتی حسادتم شد که چرا برای عباس دوران بیشتر از فیلم‌های دیگرم دست می‌زنند! ‌‌نهایت اینکه این انیمیشن‌ها نه به شیوه صنعتی که به صورت تجربی ساخته شد و انشاا.. انمیشن‌های شهیدان باقری، باکری و شیرودی نیز در ادامه این‌ها تولید می‌شود.»
نظرات خوانندگان
  • ۱) 8دی نیوز، نظراتی که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد.
  • ۲) حداکثر تعداد نظرات تودرتو ۵ عدد می باشد و بعد از پنجمین نظر ، به صورت خودکار این امکان غیر فعال خواهد شد.
  • ۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  • ۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • ۵) در صورت وارد کردن صحیح ایمیل خود ،می توانید از قابلیت "مرا از نظرات بعدی این پست با خبر کن!" استفاده نمایید.

آخرین اخبار

در حاشیه