گیلان پیرترین استان کشور و ایران ششمین کشور جهان/ کاهش جمعیت در ایران کابوسی تلخی

گیلان پیرترین استان کشور و ایران ششمین کشور جهان است که مردمان آن به سن پیری می رسند.

گیلان پیرترین استان کشور و ایران ششمین کشور جهان/ کاهش جمعیت در ایران کابوسی تلخی

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مهر، پیر شدن جمعیت کشور و در نتیجه مشکلاتی که این کاهش جمعیت ایجاد می کند باعث شده است تا رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی جمعیت را ابلاغ کند.ابلاغ کلی سیاست های جمعیت، سیاست های که بر مقوله جمعیت در افزایش اقتدار ملی و پیشرفت جامعه تاکید دارد.

سیاست های کلی جمعیت ابلاغیه مهمی که حاصل پژوهش های میدانی و ریشه ای در زمینه چالش های جمعیتی فراروی ایران است.

در این ابلاغیه ۱۴ بندی بر موارد مهمی چون افزایش نرخ باروی، رفع موانع ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران، آموزش های لازم برای تحکیم بنیان خانواده، ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی، ارتقای امید به زندگی، فرهنگ سازی برای تکریم سالمندان و توانمندسازی جمعیت تاکید شده است.

از دیگر موارد می توان به بازتوزیع جغرافیایی جمعیت متناسب با ظرفیت زیستی، حفظ و جذب جمعیت در روستاها و مناطق مرزی، مدیریت مهاجرت به داخل وخارج، تشویق ایرانی های خارج از کشور برای حضور و سرمایه گذاری، تقویت مولفه هویت بخشی ملی و رصد مستمر سیاست های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی را اشاره کرد.

ابلاغیه سیاست های کلی جمعیت افق روشنی به روی باید و نباید ها جمعیتی ایران

ابلاغیه سیاست های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری افق روشنی به روی باید و نباید ها جمعیتی ایران است. با توجه به اهمیت این ابلاغیه مهم خبرنگار خبرگزاری مهر به میان مردم رفته تا نظر و دیدگاه مردم را در این زمینه جویا شود.

یک شهروند گیلانی به مهر می گوید: ضریب رشد جمعیتی یکی از مقوله های بسیار مهم در کشور به ویژه در این استان است.

محمد رمضانی افزود: از مهمترین مزایای رشد جمعیت می توان به افزایش بهره وری عوامل تولید به خصوص نیروی کار، تحول ساخت اقتصادی، اجتماعی و غیره اشاره کرد.

وی اظهارداشت: ایران به سرعت به سمت کهن سالی در حال حرکت است و در جایگاه ششمین کشور جهان قرار دارد.

این شهروند گیلانی به مهر می گوید: کاهش جمعیت در ایران کابوس تلخی است که در حال شکل گیری است.

وی افزود: کاهش جمعیت در کشور نه تنها در حوزه اقتصاد ضربات سنگینی را وارد خواهد کرد بلکه در عرصه امنیتی، نظامی و سیاسی نیز کشور را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

رمضانی اظهارداشت: جمعیت سالمند کشور در حال افزایش است که این امر موجب خواهد شد که چتر حمایتی دولت در خصوص بیمه بازنشستگی، تامین اجتماعی و غیره افزایش یابد که به معنای باری مضاعف بر دوش بخش اقتصادی دولت است.

وی اذعان داشت: برای جایگزینی جمعیتی در کشور دولت باید از بسته های تشویقی خود در این زمینه استفاده کند.

شهروند دیگری به مهر می گوید: مسئولان با همت و کار بیشتری باید زمینه های رفاهی، اجتماعی و اقتصادی را در سراسر کشور به وجود آورند تا دیگر بهانه ای از سوی خانوارها برای کنترل دورنی موالید وجود نداشته باشد.

رسول بخشی افزود: افزایش سن جمعیت از ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای کشورها اهمیت داشته و به عنوان چالشی پیش روی دولت‌ ها مطرح است.

وی اظهارداشت: تداوم کاهش جمعیت باعث خواهد شد کشور در آینده با سالمندی جمعیت، افت میزان باروری و تجدید نسل و بحران ساختار خانواده و شکاف نسل ها روبرو شود.

این شهروند گیلانی به مهر می گوید: بحث سالخوردگی جمعیت یکی از مهمترین موضوعات جمعیت ‌شناختی کشور است که توجه روزافزونی را به خود جلب می‌ کند.

وی افزود: مقام معظم رهبری بارها در بیانات خود با هشدار در خصوص خطر کاهش جمعیت بر لزوم تغییر سیاست‌ های جمعیتی کشور تاکید کرده‌اند بنابراین اهمیت و ضرورت تغییر سیاست‌ های جمعیتی بر کسی پوشیده نیست.

عدم رشد و توسعه اقتصادی از مهمترین آثار و پیامدهای منفی کاهش جمعیت

بخشی اظهارداشت: پیر شدن جمعیت کشور و در نتیجه، عدم رشد و توسعه اقتصادی از مهمترین آثار و پیامدهای منفی کاهش جمعیت است.

یک دانشجوی علوم اجتماعی هم با بیان اینکه نیروی انسانی جوان محرکه اصلی و کلیدی توسعه همه جانبه و پایدار است، تصریح کرد: انتقال هرم سنی جمعیت از جوانی به سالخوردگی می تواند ضربات جبران ناپذیری به جامعه وارد کند.

رضا کرمی افزود: افزایش جمعیت عاملی برای شتاب روند توسعه اقتصادی است زیرا مهمترین نیاز اولیه توسعه اقتصادی، وجود نیروهای جوان، فعال و کارآمد است.

وی اظهارداشت: کاهش جمعیت موجب پیری جمعیت است که خود مانعی برای رشد و توسعه اقتصادی خواهد بود.

این شهروند گیلانی یادآورشد: پیری جمعیت و فقدان نشاط و تحرک لازم اقتصادی، اجتماعی از دیگر مشکلات ناشی از تنظیم خانواده و کنترل جمعیت است.

وی بیان داشت: توسعه و رونق اقتصادی وابسته به نیروی جوان و کارآمد است، با کاهش و رشد منفی جمعیت، جمعیت جامعه پیر می شود و از نشاط و سرزندگی لازم برخوردار نخواهد بود.

کرمی تاکید کرد: جوانان مایه پویایی و سرزندگی جوامع هستند و غالب نوآوری ها، خلاقیت ها و نیز جهش های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از سوی نیروهای جوان به منصه ظهور می رسد.

به هر حال بررسی ها نشان می دهد ایران دهمین کشوری که به سرعت به سمت کهنسالی پیش می رود، گیلان هم به عنوان پیرترین استان کشور البته از این قافله عقب نمانده است.

 در حال حاضر بیش از هشت درصد جمعیت گیلان در سنین ۶۵ ساله و به بالاتر است، نرخ باروی در گیلان ۱۲.۹ در هزار و این عدد در کشور ۱۸.۷ در هزار بوده و آمار مزبور در سطح استان بسیار نگران کننده است.

مدیرکل ثبت احوال گیلان به مهر می گوید:  نرخ سالمندی در استان ۸.۱ درصد و بسیار بالا است.

زاهد خندستانی میانگین نرخ سالمندی کشوری را ۵.۷ درصد اعلام کرد و افزود:  مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

وی در ادامه به شاخص تی اف آر (میزان باروری زنان) در بازه زمانی ۱۵ تا ۴۹ سال اشاره کرد و اظهارداشت: این شاخص در گیلان ۱.۴ است.

عمل جایگزین سازی فرزند در خانواده های گیلانی انجام نمی شود

مدیرکل ثبت احوال گیلان با بیان اینکه عمل جایگزین سازی فرزند در خانواده های گیلانی انجام نمی شود، اظهارداشت: هر خانواده باید حداقل دو فرزند داشته باشد تا عمل جایگزینی انجام شود.

وی با اذعان اینکه هرم جمعیتی گیلان با این روند بهم خواهد خورد، بیان داشت: جمعیت جوان کاهش و به میان سالی و پیری افزوده می شود.

خندستانی گفت: این مهم می تواند از حیث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای استان تبعات مختلف سوء داشته باشد بنابراین دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت باید با حساسیت در جامعه پیگیری شود.

وی همچنین با طرح سئوالی مبنی براینکه چرا در گیلان کاهش جمعیت اتفاق می افتد، افزود: افزایش میانگین سن ازدواج مردان و زنان، تمایل کم فرزند آوری در بین بانوان، پائین بودن شاخص تی اف آر  و سایر موارد از مهمترین این عوامل است.

مدیرکل ثبت احوال گیلان تصریح کرد: بانوان گیلانی تمایلی به فرزند آوری ندارند اگر تمایلی داشته باشند این تمایل را به تعویق می اندازند، هرچه این تمایل کم باشد میزان فرزندآوری کاهش پیدا می کند.

وی در ادامه نرخ خام فوت در استان را شش در هزار عنوان کرد و  افزود: این یعنی به ازای هر هزار نفر شش نفر در این منطقه فوت می کنند.

خندستانی نرخ خام فوت کشوری را  ۴.۸ در هزار دانست و اظهارداشت: با این وجود میزان فوتی در استان نسبت به کشور بالا است.

وی با بیان اینکه بطور میانگین در هر شبانه روز  ۴۲ نفر در استان فوت می کنند، گفت: از مجموع متوفیان  ۵۵ درصد مرد و ۴۵ درصد زن و همینطور از حیث مکانی ۵۹ درصد شهری و ۴۱ درصد روستایی هستند.

مدیرکل ثبت احوال گیلان در ادامه نسبت جنسی فوت استان را یک شاخص مهم دانست و افزود:  این عدد در استان ۱۲۴ است یعنی در برابر ۱۰۰ زن ۱۲۴ مرد فوت می کنند در حالیکه در بدو تولد در برابر ۱۰۰ دختر ۱۰۵ پسر متولد می شود.

وی اظهارداشت: این شاخص نشان می دهد زنان از نظر بدنی و ایمنی قوی هستند و همچنین مثل مردان در برابر استرس ها، حوادث، فشارها و خطرات نبوده  و نسبت به مردها راحت تر زندگی می کنند.

خندستانی همچنین نرخ خام فوت استان را شش در هزار ذکر کرد و اذعان داشت: این یعنی به ازای هزار نفر شش نفر فوت می کنند.

وی یادآورشد: به ازای هزار نفر در استان ۱۳ نفر متولد و شش نفر می میرند.

بانوان گیلانی تمایلی به فرزند آوری ندارند

به هر ترتیب بررسی ها نشان می دهد اگر رشد جمعیت با همین کندی پیش رود در سال ۲۰۳۰  یک سوم مردم ایران یعنی ۲۶ میلیون نفر  بین ۳۵ تا ۵۰ سال سن خواهند داشت، در حقیقت ایران کهنسالی جمعیت را به خوبی لمس می کند.

شاید یکی از دلیل ها تک فرزندی ها به شعار معروف ” فرزند کمتر زندگی بهتر برگردد” شعاری که البته در این روزها در درستی آن شک جدی وارد شده است.

البته توقع بالای خانواده ها یکی از مهمترین دلیل های ایجاد این کابوس تلخ است و از طرفی فرهنگ سازی ها از تغییر تفکر خانواده ها حکایت دارد.

امام جمعه رشت نیز به ابلاغ سیاست‌ های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت:  این سیاست‌ها راهگشایی برای برون ‌رفت از جمعیت کم است که باید همه مسئولان به این مهم توجه داشته باشند.

آیت‌ الله زین العابدین قربانی با بیان اینکه خانواده‌ ها باید زمینه ازدواج آسان جوانان را فراهم کنند، افزود: تشریفات زیادی باید حذف شود و مسئولان نیز باید تسهیلات مناسب را برای جوانان فراهم سازند.

وی همچنین با اشاره به اینکه افزایش جمعیت تاثیر بسزایی در اقتدار ایران اسلامی دارد، اظهارداشت: کاهش جمعیت تهدیدی جدی برای کشور به شمار می رود.

امام جمعه رشت با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری یادآورشد:  برای خروج از چالش کاهش جمعیت باید تدابیر سازنده ای از سوی مسئولان اتخاذ شود.

به هر حال کاهش جمعیت در ایران کابوس تلخی است که اگر به همین منوال ادامه یابد زنگ های خطر به صدا در خواهد آمد.

پیری و در نتیجه حرکت به سمت و سوی انقاع نسل بشر از آثار مهم رشد منفی و کاهش جمعیت است زیرا بر اساس آموزه های برگرفته از معارف ناب قرآن و اهل بیت علیهم السلام یکی از مهمترین فلسفه های ازدواج و تشکیل خانواده، زاد و ولد و تشکیل اجتماعات بشری است.

بنابراین فلسفه ازدواج و تشکیل خانواده مطابق فلسفه آفرینش است، افراد از طریق ازدواج و فرزندآوری موجب پیوند بین نسل ها و تدوام نسل بشر می شوند.

نیروی جوان؛ یک فرصت طلایی در چرخه توسعه و عامل پیش برنده رشد اقتصادی

برخوردار بودن از این نیروی جوان می تواند به عنوان یک فرصت طلایی و با قابلیت در چرخه توسعه و عامل پیش برنده رشد اقتصادی قلمداد شود اما اگر تدبیر کارآمدی برای بهره گیری از این مولفه تاثیرگذار در تولید نباشد این فرصت به تهدیدی برای نظام اجتماعی محسوب خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: با توجه به رشد منفی جمعیت در کشور باید به رویکرد فزونی جمعیت روی آورد و افزایش جمعیت را در جامعه اسلامی ایران به عنوان یک سیاست راهبردی تلقی کرد.

محمد حسین قربانی بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه افزایش جمعیت در جامعه تاکید کرد: با برنامه ریزی صحیح و به کارگیری نیروهای جوان مولد در عرصه های گوناگون می توان شاهد جامعه ای توسعه یافته بود.

وی اظهارداشت: اهمیت مسئله جمعیت و ضرورت توجه به این مهم بر کسی پوشیده نیست از اینرو می طلبد مسئولان با تدوین برنامه های صحیح این دغدغه مقام معظم رهبری را برطرف کنند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: جمعیت به عنوان یکی از مولفه های اساسی اقتدار ملی کشور است و در سیاست های ابلاغی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب بر این مهم بسیار تاکید شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کاهش نرخ جمعیت جوان کشور و پیری در آینده یک تهدید جدی برای کشور است، یادآورشد: تغییر سیاست ‌های کلی جمعیت در کشور نیازمند سرمایه گذاری فرهنگی است.

قربانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت افزایش جمعیت کشور اذعان داشت: از آنجا که امور کشور بر پایه نیروی انسانی جوان در حال انجام است کاهش رشد جمعیت در بلند مدت تبعات مثبتی را به دنبال نخواهد داشت و کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.

به گزارش مهر، بدون شک اگر روال برهمین منوال پیش رود باید تبعات سنگین اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی را در دراز مدت تمام ملت ایران بپردازند ازاینرو می طلبد مردم و مسئولان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه