فرماندار رشت:

تنها ۲ درصد مردم رشت عضو کتابخانه‌ها هستند

فرماندار رشت گفت: تنها ۲ درصد مردم شهرستان رشت عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

تنها ۲ درصد مردم رشت عضو کتابخانه‌ها هستند

به گزارش هشت دی، میرشمس مومنی‌زاده شامگاه سه‌شنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان رشت اظهار داشت: شاخص‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی از آثار رشد و تعالی فرهنگ جامعه است.

فرماندار شهرستان رشت تصریح کرد: متاسفانه تنها ۲ درصد مردم شهرستان رشت عضو کتابخانه‌ها هستند; فضای کتابخانه‌ای ما در شهرستان کم است و این وضعیت در شأن مردم فرهنگی رشت نیست.

وی با قدردانی از زحمات افراد فعال در این حوزه گفت: سابقه فرهنگی و تاریخی مردم رشت اقتضا می‌کند که تحولی اساسی در این حوزه ایجاد کنیم؛ نمی‌شود عقب ماندگی خود در این حوزه را انکار کنیم و با وجود همه زحمات نیازمند تحول در این حوزه هستیم.

فرماندار رشت با اشاره به دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در حوزه کتابخانه‌ها گفت: مهم‌ترین کار در بخش سخت افزاری  تکمیل کتابخانه مرکزی است زیرا باعث ارتقای شاخص‌ها، افزایش نُرم و ایجاد فضای جدید و جذاب برای کتاب‌خوان‌ها است.

وی با گله از سرعت کند پیشرفت در این حوزه  تاکید کرد: ما باید به طور اساسی مسائل مربوط به شهرستان را پیگیری کنیم و نباید وظایف را به دیگران محول کنیم بلکه باید با احساس مسئولیت موانع پیش رو را برداریم.

نماینده عالی دولت در شهرستان رشت ابراز داشت: بودجه و اعتبارات ما در شهرستان و استان کم است و نمی‌توانیم با بودجه کم کار بزرگ انجام دهیم؛ باید برای پیشرفت در این حوزه از ظرفیت‌ها و منابع ملی استفاده کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسه پیگیری طرح‌های ملی در رشت خاطرنشان کرد: هر ۱۵ روز جلسه‌ای با نمایندگان رشت در مجلس برای پیگیری طرح‌های ملی دنبال می‌کنیم و برای پیشرفت باید کارهای زیربنایی و زیرساختی انجام دهیم.

فرماندار رشت با گله از تاخیر در ساخت کتابخانه مرکزی رشت اعلام کرد: ما باید مسئولیت خود را به طور کامل انجام دهیم و همه چیز را منوط به این جلسات نکنیم و حساسیت و جدیت بیشتری در کارهایمان داشته باشیم.

وی با اشاره به سرعت تحولات در جهان افزود: در حوزه نرم‌افزاری باید به دنبال ایجاد جاذبه برای مردم و جوانان باشیم زیرا جهان به سرعت در حال تغییر به سمت رشد و تعالی است و ما باید به‌عنوان تمدن اسلامی در همه عرصه‌ها الگو باشیم.

نماینده عالی دولت در شهرستان رشت با تاکید بر اهمیت مطالعه خاطرنشان کرد: باید روش‌های ایجاد جاذبه و تنوع در این حوزه را یاد بگیریم و با توجه به علایق و سلایق جوانان در بخش نرم‌افزاری پیشرفت کنیم.

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به کتابخانه امام رضا(ع) رشت اظهار داشت: در صورت نیاز باید کمیته سه‌جانبه برای مذاکره درباره این طرح تشکیل شود و نباید به‌خاطر عدم هماهنگی این امر معلق شود.

وی گفت: هیچ‌ یک از شهرداری‌ها توان مالی مناسب ندارند اما با این حال نباید از مسئولیت‌ها شانه خالی کنیم؛ باید مصوب شود که همه شهرداری‌ها تا پایان سال حداقل نیمی از بدهی‌های خود را پرداخت کنند تا حسن ظن خود را نشان دهند.

مومنی‌زاده خاطرنشان کرد: درآمد حاصله از هر شهر باید برای فضای کتابخانه آن شهر هزینه شود و ما باید سعی کنیم حداقل نیمی از مصوبات در زمینه کتابخانه‌ها را به سرانجام برسانیم تا سرانه مطالعه افزایش یابد.

فرماندار رشت افزود: همان طور که بخشدار در مقابل من پاسخگو است، من هم به استاندار درباره عملکردم پاسخگو هستم و اگر همه ما به سلسله مراتب اداری احترام بگذاریم و درباره عملکردمان پاسخگو باشیم پیشرفت می‌کنیم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت منطقه آزاد گفت: وضعیت منطقه آزاد بر عکس شهرداری‌ها خوب است و با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی روستا در این منطقه وجود دارد می‌توان از خودروهای پیشرفته این منطقه برای کتابخانه‌ها بهره گرفت.

نماینده عالی دولت در شهرستان رشت خاطرنشان کرد: همه ما باید تلاش کنیم که این جلسات، نتایج و خروجی بهتر و کاربردی‌تر و اجرایی‌تر داشته باشند زیرا این جلسات فرهنگی هستند و آثار مثبت آن به ما و خانواده‌هایمان برمی‌گردد.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه