از دلخوری سرمربی خسته تا ابهامات شهر خسته

لحظه به لحظه با نود؛ به امید قهرمانی در جام ملت‌ها

عادل فردوسی‌پور در برنامه نود این هفته مصاحبه‌ها و آیتم‌های ویژه‌ای برای تیم ملی ایران در نظر گرفته بود.

لحظه به لحظه با نود؛ به امید قهرمانی در جام ملت‌ها

به گزارش هشت دی،برنامه نود دوشنبه شب(سوم دی ماه) از ساعت ۲۲:۳۳ آغاز شد که آیتم‌های ویژه و جذاب از بازیکنان تیم ملی، بررسی شرایط همگروه‌های ایران در جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات، عملکرد تیم‌های ملی ایران در ادوار قبلی مسابقات آسیایی، آنالیز فنی تیم ایران، گفت‌وگو با امین و محمد قاسمی‌نژاد بازیکنان پدیده، مصاحبه تصویری و مفصل با کارلوس کی‌روش، گفت‌وگوی زنده با جواد نکونام و … ازجمله بخش‌های این برنامه بود که مشروح این اتفاقات را در زیر می‌خوانید:

* نظرسنجی

مخاطبان برنامه نود می‌توانند در پاسخ به سوال «نتیجه تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹؟»، یکی از گزینه‌های «قهرمان»، «نایب قهرمان»، «باخت در نیمه نهایی»، «حذف در مرحله یک چهارم نهایی»، «حذف در مرحله یک هشتم نهایی» یا «حذف در مرحله گروهی» را انتخاب و ارسال کنند.

* آنچه در برنامه نود امشب می‌بینید:

– مرور بهترین و تلخ‌ترین لحظات تیم ملی در آسیا؛ از قهرمانی در سال‌های دور و بازی در دوران جنگ تا تیم‌های شورانگیز مایلی‌کهن و برانکو و حذف‌های پُر حاشیه در ۲۰۰۰، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ .
– مصاحبه با بازیکنان تیم ملی در اردوی قطر.
– معرفی حریفان و مدعیان جام ملت‌های آسیا و تحلیل فنی تیم ملی.
– گفت‌وگوی زنده با کارلوس کی‌روش، کاپیتان سابق تیم ملی و کارشناس برجسته فوتبال آسیا.

* گفت‌وگو با قاسمی‌نژادهای پدیده

امین و محمد قاسمی‌نژاد، ستاره‌های تیم فوتبال پدیده که مشترکا به‌عنوان بازیکن برتر ماه برنامه نود انتخاب شدند، گفت‌وگویی با دوربین این برنامه داشتند که مشروح صحبت‌های آنها را در زیر می‌خوانید:

– امین قاسمی‌نژاد: محمد هم پسردایی و هم پسرعمه‌ام می‌شود؛ ما برای روستای رستم‌کلا هستیم؛ در کل خانوادگی فوتبالیست هستیم؛ الان پدر، عمو، پدر محمد و دایی ما در تیم پیشکسوتان بازی می‌کنند؛ ابتدا در محل خودمان بازی می‌کردیم و بعد با تشکیل تیم، در سال ۸۴ به لیگ دو صعود کردیم؛ آن زمان می‌خواستم از فوتبال خداحافظی کنم و شغلی به من پیشنهاد شد که می‌خواستم آن کار را انجام دهم چون شرایط مالی‌ام نیز در فوتبال خیلی مناسب نبود؛ مقصر اصلی که من را به فوتبال بازگرداند، همسرم بود که گفت هر شرایط سختی است، من هستم و با هم پیش می‌رویم؛ بهترین لحظه فوتبالی بازی با نفت مسجدسلیمان بود که گل سه امتیازی زدیم؛ دیدار با ماشین‌سازی هم که تیم سابقم بود، گل خوبی زدم؛ گل‌های ما که می‌گویند یحیی تایم، از دقیقه ۸۵ به بعد بوده و من هم در این دقایق گل زدم؛ پست اصلی من وینگر چپ است و در ۶ بازی ۶ گل زدم؛ یک پنالتی گرفتم، یک پاس گل به محمد دادم و یک پاس گل هم برابر فولاد دادم که به اشتباه آفساید اعلام شد؛ بیشترین حسرت را از دیدار با ماشین‌سازی می‌خورم که ورزشگاه امام رضا پُر شد ولی نتوانستیم ببریم و قهرمان نیم‌فصل شویم؛ تیم ما برای قهرمانی بسته نشده است؛ یک روز بیایید و امکانات ما را ببینید؛ توپ‌های ما برای پارسال است و شرایط زمین تمرینی خوبی نداریم؛ شرایط سخت است و الکی نباید فشار بیاوریم و بگوییم برای قهرمانی می‌جنگیم. باید در نیم فصل بازیکن بگیریم و امیدوار هستیم در بالای جدول بمانیم.
– محمد قاسمی‌نژاد: فامیلی پدر و مادر من و امین، قاسمی‌نژاد است؛ ذاتا فوتبال در رگ ما است؛ پدر هر دوی ما فوتبالیست بوده است؛ جای تعجب دارد ولی شناختی که ما در زمین از یکدیگر داریم، شرایط طوری شده تا به یکدیگر پاس گل بدهیم؛ هر سال قهرمان شدیم و تیم منطقه‌مان را به لیگ دو رساندنیم؛ من و امین چسم بسته همدیگر را پیدا می‌کنیم. امین در بازی با سایپا اصلا من را ندید ولی می‌دانست آنجا هستم و پاس داد که تک به تک شدم؛ بهترین لحظه‌ام گل به سایپا بود که در دقایق آخر مسابقه اتفاق افتاد؛ تمام پاس‌های گلم نه از روی کاشته و نه ضربات شروع مجدد بوده و در جریان بازی پاس گل دادم و دوست دارم بهترین پاسور لیگ شوم.

* لحظات جذاب و خاطره‌انگیز نیم‌فصل اول لیگ برتر در کلیپی پخش شد.

* در آیتمی و به دلیل همگروهی ایران و عراق در جام ملت‌های آسیا، به معرفی این کشور و تقابل‌هایی که این کشور و ایران از جنگ تحمیلی تاکنون داشتند، پخش شد.

* شفر: تماشاگران استقلال به ما فرصت دادند

وینفرد شفر، سرمربی استقلال که به‌عنوان برترین مربی ماه‌های آبان و آذر از نگاه برنامه نود انتخاب شده بود، در گفت‌وگویی ضبط شده اظهار کرد: همه می‌دانند در شروع فصل مشکلاتی داشتیم ولی رفته رفته بازیکنان بهتر شدند و الان ۶ فقط  امتیاز با صدر جدول فاصله داریم؛ قبل از ورود تیم‌ها به تعطیلات نیم‌فصل یکی از بازیکنان من را کنار کشید و گفت ما می‌توانیم یک مهاجم خوب بگیریم و قهرمان شویم.

او ادامه داد: ما می خواهیم فوتبال را روی زمین بازی کنیم و پاس و حرکات خوب بدهیم، نه اینکه از پاس بلند استفاده کنیم؛ ذهنیت برنده، قدرت و … چیزی است که به آن علاقه و نیاز داریم؛ فوتبال فقط در زمین نیست و باید روی مسائل ذهنی و روحی هم کار کنیم.

شفر با بیان اینکه ما می‌خواهیم استقلال جدید و خوبی برای آینده بسازیم، گفت: بازیکنانی مثل صیادمنش، قائدی، آذری و … قدم قدم به تیم اضافه می شوند؛ این کار را کارلسروهه با اولیور کان و مهمت شول کردم و می‌خواهم این کار را در استقلال نیز انجام دهم؛ بازیکنان با تجربه مثل رحمتی، منتظری و خسرو حیدری هم الگویی برای جوانان هستند.

سرمربی استقلال عنوان کرد: هواداران احساس خوبی به تیم دارند؛ تماشاگران این فرصت را دادند تا تیم جدید را بسازیم؛ ۵ تیم در ایران داریم که می‌توانند قهرمان شوند که ما نیز یکی از آنها هستیم؛ کار سخت و با استرسی است ولی از این کار خوشم می‌آید.

او درباره جدایی نیومایر و گرو ابراز کرد: همه گرو را با تیام مقایسه می‌کردند؛ کار رسانه‌ها است راجع به بازیکن حرف بزنند ولی نمی خواهم در باشگاه استقلال در این باره صحبت کنند.

شفر یادآور شد: وقتی علیه استقلال صحبت می‌کنند، نشان دهنده اهمیت و بزرگی باشگاه استقلال است؛ البته که برخی ناراحت بازگشت استقلال هستند.

او عنوان کرد: قبل از بازی با سپیدرود، دیدم فرشید باقری پای خود را تیپ می‌زند که روی آن چسب نوشتم گل؛ نمی‌دانم باید چطور توضیح دهم ولی این کار شاید به بازیکن اعتماد دهد.

سرمربی استقلال تصریح کرد: بهترین شدن من از نگاه شما، ثمره کار دوستان بسیار زیادی است؛ من دو دست را دارم و می‌توانم یکی دیگر را در آخر فصل بگیرم!؛ در تیم ما از تدارکات تا مدیر عامل همه با هم کار می‌کنند و این جایزه متعلق به همه است.

* کلیپی روحیه‌بخش به امید موفقیت تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ پخش شد.

* مصاحبه جذاب با بازیکنان تیم ملی

گفت‌وگویی جذاب با چهار بازیکن ایران در اردوی تیم ملی انجام گرفت که نخستین سوال از آنها خاطره‌ای که از جام ملت‌های آسیا دارند، بود که مشروح صحبت‌های آنها را در زیر می‌خوانید:

– میلاد محمدی: چهار سال قبل با تیم ملی امید در ترکیه بودیم که آن اتفاق در بازی با عراق برای تیم ملی افتاد و از جام ملت‌ها حذف شدیم؛ گلی آقا رضا قوچان‌نژاد زد، همه‌ی نیمکت به زمین ریختند؛ شرایط تمرینی در قطر خیلی خوب است؛ در استخر، بیرانوند شیرجه های افتضاحی در آب می‌زند؛ همیشه کی روش سخت‌گیری داشته است؛ در جام ملت‌ها کره جنوبی، ژاپن و استرالیا تا دندان مسلح هستند؛ در لیگ روسیه در یک بازی منفی ۱۷ درجه به میدان رفتیم ولی یک ساعت قبل از بازی قرار بود آن دیدار لغو شود ولی به بازی رفتیم؛ آنقدر هوا سرد بود که بدنمان سیاه شد؛ نمی دانم چرا آن مجله پس از جام جهانی من را به عنوان بازیکن‌های خوشتیپ جام جهانی گذاشت.

– وریا غفوری: در بازی دیگر تیم‌ها دیدم که قطر تیم خوبی است و سرعت بالایی دارند؛ در جام ملت‌ها خوشبین بودم که علی قلی‌زاده موفق شود که متاسفانه الان شرایط خوبی ندارد ولی امیدوارم به بازی‌ها برسد و به تیم ملی کمک کند.

– امید ابراهیمی: سال ۲۰۰۷ بازی ایران و کره که در پنالتی باختیم، در یادم مانده است؛ بازی آخر در دوحه با کره که باز هم شکست خوردیم نیز در خاطرم دارم؛ آقای کی‌روش سخت گیری دارد و فرق نمی‌کند جام جهانی یا جام ملت‌ها باشد؛ سخت‌گیری‌ها برای موفقیت تیم است؛ ژاپن و استرالیا سخت‌ترین تیم‌ها هستند و تیم‌هایی مثل عربستان، قطر و امارات سرمایه‌گذاری کردند؛ خود تیم ملی، ستاره جام ملت‌هاست و اگر موفقیتی باشد، برای همه است؛ هر تیمی متحدتر باشد، جلو می‌رود و باید برای بالا رفتن پرچم ایران بجنگیم.

– علیرضا بیرانوند: بازی خودمان برابر عراق در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ در خاطرم است؛ چند بار عقب افتادیم و برگشتیم؛ به قول آن گزارشگر که گفت ایران نمی‌خواهد حذف شود؛ میلاد(محمدی) فوق‌العاده و شناگر خوبی است؛ در تمرین، اتوبوس، صبحانه، ناهار، شام و جلسات اصلا نمی‌توانیم گوشی بیاوریم؛ جلوتر که می‌رویم آقای کی‌روش سختگیرتر می‌شود؛ قهرمان شویم، ۱۰۰ درصد به دنبال معافی می‌روم. عکس سبیل خودم را رو می‌کنم و سبیل تدارکات تیم را هم می‌زنم؛ چند بار گفتم یک مقدار مردم از تیم ملی دور شدند و باید آشتی و دعا کنند تا موفق شویم؛ مسئله‌ای که در جام جهانی به ما انرژی داد، مردم بودند.

* کلیپ جذابی با نویسندگی ابراهیم افشار، به مرور عملکرد و اتفاقاتی که برای بدطالع‌ترین تیم ملی تاریخ ایران در جام ملت‌های ۱۹۸۰ رخ داد، اشاره داشت.

* کی‌روش: در دوره‌ای از تفکر عمیق هستم

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران در گفت‌وگوی زنده تصویری از دوحه قطر، اظهار کرد: موجب افتخارم است در این شب خاص که شب قبل از روز کریسمس است، در خدمت شما هستیم؛ برای تک تک افراد آرزوی صلح، عشق و موفقیت می‌کنم.

او ادامه داد: مرحله اول اردوی تیم ملی را بعد از بازی آماده‌سازی امروز برابر فلسطین تمام کردیم؛ اکنون در دوره‌ای از تفکر عمیق هستیم تا تصمیمات مهمِ پیش رو را بگیریم.

کی‌روش در واکنش به صحبت‌های فردوسی‌پور که عنوان کرده بود، بهتر است درآستانه جام ملت‌های آسیا همه در کنار یکدیگر باشند، ابراز کرد: ایده خوبی است که کنار هم باشیم؛ ای‌کاش این حال و هوا و ایده پس از جام جهانی اتفاق می‌افتاد، اما الان مطلبی که اهمیت دارد، این است که قدم آخر را برداریم؛ کارهایی که باید انجام می‌گرفت یا حرف‌هایی که باید زده می‌شد را باید کنار گذاشت و از فردا بنده به اضافه ۲۳ بازیکن، تمرکز کامل خودمان را برای موفقیت در جام ملت‌ها خواهیم داشت.

سرمربی تیم ملی ایران در خصوص اینکه عنوان کرده بود انتظار و رویای ما راهیابی به نیمه نهایی جام ملت‌ها است، گفت: فکر می‌کنم این عواقب طبیعی عملکرد فوق‌العاده تیم ملی در دو جام جهانی گذشته بوده است؛ واقعا به جا و به حق است که هواداران مثل ما توقع موفقیت از تیم ملی را داشته باشند.

او ادامه داد: همانطور که گفتم، از امروز تا جام ملت‌ها فقط ۱۵ روز فرصت داریم و تمام صحبت‌ها که باید به فدراسیون و آقای تاج عنوان می‌شد، گفته شده است؛ در حال حاضر باید واقع‌گرا باشیم و متوجه شویم که جام ملت‌ها تورنمنت سختی برای تمام تیم‌ها است؛ رویای قهرمانی را همه دارند ولی سوال اصلی این است که آیا استحقاق این عنوان را داریم یا خیر؟

کی‌روش عنوان کرد: توقع و رویاهای بزرگی برای رسیدن به موفقیت و پیروزی داریم، اما آماده‌سازی ذهنی‌ای که می‌خواهم این است که خود را آماده مسابقات کنیم؛ توقع دارم بازیکنانم قدم به قدم آماده صعود به قله و طی کردن مراحل مختلف باشند و نمی‌توانیم از قله شروع کنیم.

سرمربی تیم ملی ایران اضافه کرد: در حال حاضر فینال جام ملت‌ها برای ما، دیدار برابر یمن است؛ با یک تفکر کاریِ متعهدانه در کنار فروتنی سعی داریم اولین حرفی‌مان که یمن است را از پیش روی برداریم و بعد به ویتنام و عراق فکر می‌کنیم؛ عراقی که کاندیدای صعود به دور دوم است.

سرمربی تیم ملی ایران تصریح کرد: با توجه و دانشی که داریم، می‌دانیم تیم‌های استرالیا، ژاپن، کره و … تلاش کردند تا حضور موفقی در جام ملت های آسیا داشته باشند؛ تمام تلاش ما هم این است که قلب‌های هواداران فوتبال ایران شاد، خوشحال، سربلند و مفتخر از عملکرد تیم ملی باشد؛ تاکید می‌کنم که اولین هدف ما پیروزی برابر یمن است.

کی‌روش درباره شرایط تمرینی تیم ملی در کمپ اسپایر قطر عنوان کرد: امکاناتی که در قطر وجود دارد، فوق‌العاده است؛ وقتی شما چیزی ندارید، باید همیشه سر به زیر مراتب تقدیر و تحسین خود را بگویید؛ نمی‌توانیم گله و شکایتی کنیم چون امکانات خوبی در اینجا است؛ آیا این آماده‌سازی‌ای بود که من در ذهن داشتم؟ خیر؛ این نبود.

سرمربی تیم ملی ایران تصریح کرد: وقتی این امکانات فوق‌العاده را دارید، نمی توانید گله کنید؛ باید از قطر تشکر کنم؛ البته یک قیمتی هم است که باید در اینجا پرداخت کنیم؛ البته با تین شرایط خوشحال هستیم.

او درباره وضعیت مصدومیت بازیکنان کلیدی تیم ملی گفت: دغدغه بزرگ بنده همین موضوع است؛ در این مدت زمان اخیر، تمام تلاش ما استفاده از تمام منابع بوده تا از بازیکنان مصدوم استفاده کنیم؛ البته این اتفاق که بازیکنان داخلی ما به این فضای فوتبال اروپایی و دیگر لیگ‌ها رفتند، خیلی خوب بود؛ فوتبال در انگلیس و اروپا فشار بالایی دارد ولی این واقعیت وجود دارد که فعلا با شرایط جدی مصدومیت‌ها مواجه هستیم و امشب و فردا، دو روز بسیار مهمی است تا تصمیمات مهمی بگیریم.

کی‌روش اضافه کرد: در یک شرایط نرمال، این حمایت‌ها از بازیکنان تا جایی که توانستم با منابع خودم، دستیارانم را به بلژیک و کشورهایی که لژیونرها هستند، فرستادم تا در جریان مصدومیت ها قرار بگیریم؛ اما این شرایط از سوی من نیز محدودیت‌هایی دارد.

سرمربی تیم ملی ایران عنوان کرد: فردا بررسی‌های پزشکی بیشتری خواهیم داشت؛ البته هر تصمیمی گرفته شود، بسیار اطمینان دارم که هر بازیکنی با ما بماند، بیشترین تلاش خود را انجام می‌دهد. شرایط حال حاضر قلی‌زاده و جهانبخش و حضورشان ۵۰-۵۰ است.

او درباره زمان اعلام لیست تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا گفت: فردا بعد از ظهر با بازیکنان به صورت شخصی حرف می‌زنم و پس فردا(چهارشنبه) لیست نهایی تیم ملی را به AFC می‌گوییم.

کی‌روش با بیان اینکه الان نمی‌توانم اسم بازیکنی که خط می‌خورد را بگویم، گفت: نه فقط بخاطر بحث احترامی که برای بازیکنان قائل هستم چراکه اولین حرف را باید با آن نفرات بزنم؛ تلاشم این است تا چشم در چشم با بازیکنان صحبت کنم؛ البته تا زمانی که محدودیت مسافت نباشد؛ مخصوصا بخاطر اینکه بازیکنانم در کمپ و کنار ما هستند؛ نه تنها مراتب تقدیر و تحسین از این بازیکنان که خوب عمل کردند را دارم، بلکه بازیکنان باید متوجه باشند که این لیست استندبای است؛ اگر خدایی ناکرده برای یک بازیکن اتفاقی بیافتد، دیگر نفرات باید آماده باشند.

سرمربی تیم ملی در مورد عملکرد بدی که ایران همواره در ضربات پنالتی دارد، گفت: ما در تمرینات خیلی سخت کار می کنیم چراکه جام ملت‌های آسیا مسابقات دشواری است؛ باید از لحاظ ذهنی قوی و بالغ باشید و در لحظات خاص، از تجربه خود استفاده کنید؛ بازیکنان باید با اعتماد به نفس از کار و تیمشان لذت ببرند؛ بخاطر اینکه تیم و بازیکنان خوبی در اختیارمان است و مثل دیگر تیم‌ها شانس خوبی داریم، اما باید فوتبال خوبی ارائه دهیم و تمرکزمان را روی این موضوع بگذاریم.

او با تاکید بر اینکه باید نگاهمان همیشه به آینده باشد، عنوان کرد: از نظر روحی و روانی مهم‌ترین مسئله این است که توقع دارم بازیکنانم فقط روی یک بازی تمرکز کنند؛ وقتی شما به این شرایط بازی و عواقب آن مسابقه فکر می‌کنید، ضربه خواهید خورد؛ پس باید به قدم قدم راه فکر کنید؛ آینده‌ای وجود نخواهد داشت، اگر شما به شرایط حال خود توجه نکنید.

کی‌روش اظهار کرد: در تک تک بازی‌ها باید با کمال احترام به حریف، باید فکر کنیم که فینال جام ملت‌های آسیا را داریم؛ باید نگرش ما بهتر شود.

او در واکنش به اظهارات عادل فردوسی‌پور که عنوان کرد «اگر همه اعضای تیم ملی، فضای مجازی مثل پشت گذاشتن در اینستاگرام را کنار بگذارند، فضا برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا بهتر خواهد شد؟»، ابراز کرد: شما راجع به شخص بنده حرف می‌زنید؟ ؛ «فردوسی‌پور: همه اعضای تیم ملی» ؛ کی‌روش: شما باید این را به افرادی که در این ۶ ماه حمله‌های نادرستی که کردند، بگویید؛ این نوع نظم باید از طرف فدراسیون انجام شود چون اگر این اتفاق می‌افتاد، در شرایط امروز نبودیم؛ هیچ حمایتی نداشتیم و با شرایطی که در اینجا هستیم، این توصیه خیلی خوب بود، اگر برای افرادی اتفاق می‌افتاد که در این مدت بی‌احترامی کردند و به بازیکنان، من و کادرم حمله کردند و با یک سری تهمت‌های کاملا واهی و افترا زدن فضا را به این شکل به وجود آوردند؛ این مسائل موجب افسوس من است که چرا این توصیه را ۵ ماه قبل نداشتید؛ آقای تاج این صحبت‌ها را قبلا می‌شنیدند.

سرمربی تیم ملی ایران تاکید کرد: نگران تمرکز ما نباشید؛ در هشت سال گذشته نشان دادیم با تمرکز بالا به کارمان ادامه دادیم؛ با تنها یک هدف در ذهنمان که برای قلب های مردم بازی کنیم.

سرمربی تیم ملی ایران خطاب به فردوسی‌پور عنوان کرد: آقای کی‌روشی پور! اسم خودم را هم کاردل(کارلوس- عادل) گذاشتم و با شما، آقای کی‌روشی‌پور صحبت می‌کنم؛ فکر می‌کنم در سوال پیامکی خودتان یک موضوع را نادیده گرفتید؛ اینکه مهم‌ترین مقامی که می‌شود به دست آورد، قلب‌های هواداران فوتبال ایران است؛ در این مسابقات، مطمئنا تلاش خودمان را خواهیم کرد تا قهرمان قلب‌های مردم شویم.

کی‌روش یادآور شد: بعد از جام جهانی ۶۵ میلیون نفر در خیابان ها پایکوبی کردند؛ این بار هدف ما این است که بیش از ۶۵ میلیون نفر را به خیابان‌ها بیاوریم؛ بعد از آن می‌توانم با صلح و صفا ادامه دهم و برای همیشه، نتیجه تاریخی رقم بزنیم.

او در واکنش به سوال کنایه‌آمیز فردوسی‌پور که پرسید «اوضاع منچستر چطور است؟» : بازگشت به پیروزی‌ها بوده است؛ مطمئنا بهترین آرزوها را همیشه برای منچستر دارم؛ آقای عادل! الان، تمام روح، فکر و جانم با تیم ملی است؛ هرآنچه در دستمانم مقدور است، برای آوردن خوشحالی و افتخار بسیار بالا برای هواداران فوتبال ایران می‌گذارم‌؛ اطمینان حاصل کنیم وقتی این مسابقات را به پایان می‌بریم، همه هواداران فوتبال را خوشحال کنیم؛ تلاش ما صدرنشینی مرحله گروهی است ولی همه دست به دست هم دهیم تا با برد یمن، راهمان را شروع کنیم.

سرمربی تیم ملی ایران با اشاره به فرا رسیدن سال نو میلادی گفت: مطمئنا روزهای خاصی برای مسیحیان جهان است؛ صحبت من با مردم خوب ایران و جهان است؛ آروز می‌کنم در روزها و سال آینده میلادی، تمام مردم جهان عشق، سلامتی و موفقیت داشته باشند؛ مخصوصا مخصوصا صلح.

* آنالیزی از عملکرد ملی پوشان حاضر در فهرست ابتدایی کارلوس کی‌روش و پیش‌بینی‌ای از نفراتی که احتمالا در جام ملت‌های آسیا باشند، پخش شد.

* نکونام: نظرم راجع به قطبی تغییر نکرده است

جواد نکونام، کاپیتان سابق تیم ملی ایران که مهمان امشب برنامه نود بود، درخصوص وضعیت تیم ملی عنوان کرد: شرایط تیم ملی با توجه به وضعیت لژیونرها در این مدت و وضعیت مصدومان به مشکل خورده است؛ از نظر تیمی شرایط خوبی داریم ولی اگر مصدومان برسند، شرایط ایده‌آل و فوق‌العاده می‌شود، اما شاید نبودن مصدومان مشکل‌ساز شود.

او ادامه داد: با علی قلی‌زاده در تیم سایپا بودم که آن زمان سن او کمتر بود؛ آن زمان هم کمتر در ترکیب بود ولی آن موقع هم دوست داشتم بازی کند که مربی(مجید جلالی) تیم صلاح نمی‌دانست؛ همان موقع هم تکنیک خوبی داشت و یک در یک‌ها را بر می‌داشت؛ در خط حمله نگرانی شیرین داریم و همه بازیکنان تیم ملی خوب هستند.

نکونام درباره لیست تیم ملی اظهار کرد: بازیکنانی که در قطر هستند، شایستگی حضور در جام ملت‌ها را دارند ولی با توجه به ترافیک و سلیقه سرمربی باید نفرات انتخاب شوند؛ همه دنبال این هستیم تا تیم ملی شروع و پایان خوبی داشته باشد و نتیجه بگیرد؛ فکر نمی‌کنم کسی به اینکه تیم ملی نتیجه نگیرد علاقه داشته باشد؛ با تمام مشکلاتی که بوده، همه دوست دارند تیم ملی نتیجه بگیرد؛ حتی کسانی که مقابل تیم ملی بودند؛ این تیم ملی کشورمان است و این آخر است که تیم ملی می‌ماند و شخصا دوست دارم تیم ملی قهرمان جام ملت‌ها شود؛ البته اینکه در مرحله حذفی به چه تیمی می خوریم، اهمیت زیادی دارد.

هافبک سابق تیم ملی که در جام ملت‌های ۲۰۱۵ کاپیتان تیم ایران بود، یادآور شد: در فوتبال، مخصوصا در مسابقات حذفی، باید دید در یک روز چه تیمی بهتر باشد؛ چهار سال قبل باید عراق را می‌بردیم ولی اتفاقاتی رقم خورد و ۱۰ نفره شدیم که ببازیم؛ آن موقع می‌خواستیم در مرحله حذفی به عراق بخوریم، اما آن اتفاقات افتاد؛ امسال هم اگر به اردن بخوریم، اردن تلاش بیشتری از ایران می‌کند و هر کاری خواهد کرد تا نتیجه بگیرد، حتی در ضربات پنالتی.

او راجع به خط خوردن‌اش از فهرست تیم ملی برای جام ملت‌های ۲۰۰۰ لبنان اظهار کرد: آن زمان قرار بود اسامی را بگویند و حتی کت‌شلوار هم پرو کرده بودم؛ همه کارها انجام شده و قرار بود به جام ملت‌ها برویم، اما آن زمان یک تیم بازی داشت و گفتند اگر این دو بازیکن خوب بازی کنند به تیم ملی می‌آیند؛ در آن مسابقه هم آن دو بازیکن خوب بازی کردند و دعوت شدند که من و اگر اشتباه نکنم، پژمان جمشیدی خط خوردیم و به جام ملت‌های لبنان نرفتیم.

نکونام درباره حضورش در جام ملت‌های ۲۰۰۴ ابراز کرد: آن مسابقات، اولین جام من بود؛ قبل از آن بازی‌ها، یک اردو در آلمان داشتیم و یک مسابقه سخت هم برابر اردن برگزار کردیم که اگر در دور برگشت این تیم را نمی‌بردیم از مقدماتی جام جهانی حذف می‌شدیم؛ آقای برانکو باید آماده‌سازی می‌کردند که در مقدماتی نتیجه بگیریم و در جام ملت‌ها موفق شویم.

کاپیتان سابق تیم ملی ایران ادامه داد: آن تیم اردن خیلی قدرتمند بود و همیشه کار سختی برابر آنها داشتیم؛ با تمریناتی که در آلمان انجام دادیم، بدن بازیکنان توان مقابله با اردن را نداشت و روی ضد حمله گل خوردیم؛ در جام ملت‌های ۲۰۰۴ هم در بازی آخر(رده بندی) برابر بحرین نیز فقط ۱۴-۱۳ نفر بودیم؛ اما آن داور در دیدار برابر چین، بازی را بازگرداند و شرایط تغییر کرد.

نکونام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود اینکه پنالتی‌زن بود، در جام ملت‌های ۲۰۰۷ پنالتی نزد، عنوان کرد: در آن بازی گفتم پنالتی سوم را بزنم ولی قرار شد پنالتی پنجم را بزنم که کار به پنالتی آخر نکشید.

او با بیان اینکه در سال ۲۰۰۷ تیم خیلی خوب و منسجمی داشتیم، ابراز کرد: بازیکنان قدرتمندی در جام ملت‌های ۲۰۰۷ داشتیم ولی مثل همیشه پنالتی ولکن نبود؛ ان شاالله امسال بازی‌ها به پنالتی کشیده نشود؛ ۲۰۰۷ جام خیلی خوبی برای من بود ولی متاسفانه در پنالتی آن اتفاقات افتاد؛ هاشمیان، عنایتی، خطیبی، مبعلی و … در خط حمله بودند و مهاجمان خوبی داشتیم.

کاپیتان سابق تیم ملی ایران یادآور شد: شرایط خوبی در تیم آن سال بود ولی متاسفانه پنالتی، مثل خیلی از پنالتی‌ها سال‌های دیگر موجب حذف ما شد؛ شرایط تیم خیلی خوب بود ولی اتفاقات همیشه هست؛ بخاطر همین نمی‌توان پیش‌بینی درستی از بازی‌های جام ملت‌ها داشت و شاید دیدارهای این رقابت‌ها برابر هر تیمی، به پنالتی کشیده شود.

نکونام درباره اینکه چه پیش‌بینی از تاکتیک کی‌روش در جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات دارد، عنوان کرد: بنظرم در مرحله گروهی یک شیوه و در مراحل حذفی بنابر نحوه بازی رقبا یک تاکتیک خواهیم داشت؛ تفکر آقای کی‌روش اینطور است که هر بازیکن نسبت به هر بازی، وظیفه خاصی دارد.

او ادامه داد: شک نکنید در سه بازی مرحله گروهی بیشترین تغییرات را خواهیم داشت ولی در مراحل حذفی، ترکیب اصلی به میدان خواهد رفت؛ اگر مرحله گروهی را با موفقیت و سه برد پشت سر بگذاریم، دیگر تفاوتی ندارد در مرحله حذفی با چه تیمی رقابت خواهیم داشت و با اعتماد به نفس کار می‌کنیم.

نکونام که در سال ۲۰۱۱ مصاحبه‌های زیادی علیه افشین قطبی(سرمربی موقت تیم ملی) انجام داده بود، در واکنش به سوال فردوسی‌پور مبنی بر اینکه در هفته نوزدهم لیگ برتر با نساجی مقابل فولاد و قطبی قرار می‌گیرد یا در هفته بیست و هشتم به همراه پیکان با مربی سابق خود دیدار می‌کند، پاسخی نداد و فقط به این جمله بسنده کرد: «الان فقط به جام ملت‌ها فکر می‌کنم.»

کاپیتان سابق تیم ملی ایران اضافه کرد: واقعیت آن جام ملت‌های ۲۰۱۱ همان حرف‌ها بود که در مصاحبه‌هایم گفتم؛ آن زمان در لالیگا و در بهترین فرم خودم بودم و البته الان نیز همین نظر را دارم؛ ایرادی ندارد و نظرم را می‌گویم؛ مربی آن(افشین قطبی) از ما آنطور بازی کردن را می‌خواست، اما مسئله‌ای که در آن جام ملت‌ها به ما ضربه زیادی زد، این بود که ۱۸-۱۷ نفر آنفولانزای شدید گرفتند.

* عملکرد درخشان تیم ملی ایران با محمد مایلی‌کهن در جام ملت‌های ۱۹۹۶ که با مقام سومی نیز همراه بود، در آیتمی پخش شد.

* در آیتمی به سه قهرمانی خاطره‌انگیز تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا اشاره شد.

* در گزارشی به معرفی کشور یمن، یکی دیگر از تیم‌هایی که در جام ملت‌های آسیا با تیم ملی ایران همگروه است، اشاره شد.

* گزارشی به اتفاقات جنجالی جام ملت‌های ۲۰۰۰ لبنان اشاره داشت که گفت‌وگویی هم با پرویز برومند، دروازه‌بان آن مقطع تیم ملی انجام گرفته بود.

* صحبت‌های سردار، شجاعی، طارمی و دژاگه

در بخش دوم گفت‌وگو با ملی پوشان فوتبال ایران، مصاحبه‌هایی از سردار آزمون، مسعود شجاعی، مهدی طارمی و اشکان دژاگه انجام گرفته بود که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

– سردار آزمون: بازی با قطر که گلزنی کردم، اولین خاطره‌ام از جام ملت‌های آسیاست و قبل از آن از اصلا فوتبال را دنبال نمی‌کردم چون والیبالیست بودم ولی به فوتبال علاقه داشتم؛ تفاوت الان تیم ملی با قبل از جام جهانی، این است که کی‌روش شخصیت خودش را تغییر نداده و به من و سایر بازیکنان به موقع گیر می‌دهد و به موقع شوخی می‌کند؛ در جام جهانی هیچوقت در ۱۸ قدم نیامده بودم؛ باید ۵۰ متر استارت می‌زدم و با ابرقدرت ها می‌جنگدم ولی هیچ حمایتی ازمن نشد.

– مسعود شجاعی: واضح‌ترین خاطره از جام ملت‌ها که خوب یادم مانده بازی ۶ بر ۲ برابر کره جنوبی است؛ الان با تجربه‌های بیشتر و بازیکنان جوانی که در جام جهانی بازی کردند به جام ملت‌ها می‌رویم و تیم بودن بیشتر شده است؛ ژاپن، استرالیا و کره جنوبی مدعیان جام ملت‌ها هستند؛ مشکلی ندارم که اگر قهرمان شویم، موهای سرم را از ته بزنم؛ هر روز به قهرمانی در جام ملت‌ها فکر می‌کنم؛ خواهشم این است دوستانی که نمی‌توانند کمک کنند، با صحبت‌های بی مورد حاشیه نسازند و نمک روی زخم نریزند؛ پیشکسوتان و اصحاب رسانه و هر کسی که می‌تواند کنار تیم ملی بیاید و با هر اختلاف نظر، کنار ما باشد تا موفق شویم؛ می‌شود یک ماه همدیگر را تحمل کرد؛ الان که دیگر مشکلات شخصی  نیست و بحث تیم ملی است؛ نباید به تیم ملی ضربه بزنیم.

– مهدی طارمی: اولین خاطره از جام ملت‌ها که در ذهنم است، برد ۴ بر ۳ ایران مقابل کره جنوبی است که علی آقای کریمی هت‌تریک کرد؛ دیدار چهار سال قبل ایران و عراق هم همیشه در دلم مانده است؛ بعد از جام جهانی، خودم احساس می کنم بازیکنان اعتماد به نفس بیشتری دارند و به این باور رسیدند که تیم اول آسیا هستند و هر بازیکنی کار خود را راحت‌تر انجام می دهد؛ در دور گروهی جام ملت‌های آسیا صدرنشین می شویم.

– اشکان دژاگه: آدم لذت می برد در این چمن(کمپ اسپایر) تمرین می‌کند؛ همه در تمرینات انگیزه دارند؛ یک چمن خوب شرایط فوتبال بازی کردن را متفاوت می‌کند؛ تیم‌های ژاپن، استرالیا و کره برای قهرمانی در آسیا می‌جنگند؛ ما فقط راجع به امکانات حرف نزدیم و فقط خواستیم احترام بگذارند.

* گزارشی از تیم خاطره‌انگیز، جذاب و پُر ستاره برانکو ایوانکوویچ در جام ملت‌های ۲۰۰۴ پخش شد.

* آیتمی به حواشی اردوی آماده‌سازی تیم ملی ایران در کمپ اسپایر قطر و مصاحبه خبرنگاران با کارلوس کی‌روش اختصاص پیدا کرده بود.

* فردوسی‌پور، پیراهن امضاء شده دیبالا که برای امیرمحمد علامه، فوتبالیست نوجوان ایرانی که به این ستاره یوونتوس ابراز علاقه کرده و شادی گل او را انجام داده بود، به نمایش گذاشت و عنوان کرد قرار است این لباس به او تحویل داده شود.

* در ادامه معرفی همگروه‌های ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات، به معرفی کشور و تیم ملی ویتنام اشاره شد.

* گزارشی از عملکرد تیم ملی با هدایت امیر قلعه‌نویی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ که با حذف ایران در ضربات پنالتی با شکست برابر کره جنوبی اتفاق افتاد، پخش شد که در جریان آن گفت‌وگویی هم با حسین کعبی، مدافع راست سابق تیم ملی انجام گرفته بود.

* آنالیزی از نحوه دفاع، حملات و انتقال توپ بازیکنان تیم ملی و تغییر سبکی که کارلوس کی‌روش نسبت به هر مسابقه دارد، پخش شد.

* گزارشی به معرفی مدعیان جام ملت‌های آسیا (تیم‌های ملی ژاپن، استرالیا، عربستان، کره جنوبی و امارات) اختصاص داشت.

* عذرخواهی رضاییان از سروش رفیعی راجع به مصاحبه کذایی

رامین رضاییان، مدافع تیم ملی ایران در گفت‌وگویی ضبط شده راجع به اظهاراتی که علیه سروش رفیعی داشت، اظهار کرد: یک مصاحبه‌ای کردم که شاید ادبیات من، قشنگ نبود؛ آن روز یک بازیکن حرف‌هایی زد که موجب شد من هم واکنش نشان دهم.

او ادامه داد: یادم است چهار سال پیش که می‌خواستیم به جام ملت‌های استرالیا برویم، نگران بودیم تا این بازیکن مشکل‌اش حل شود و همراه ما بیاید؛ سرمربی کنونی تیم ملی هم ساعت ۸ صبح با این بازیکن به نظام وظیفه رفت و خدا را شکر او هم به استرالیا آمد.

رضاییان اضافه کرد: همیشه باید در کنار هم باشیم و از ملی پوشان حمایت کنیم؛ چه بسا شاید دوباره این بازیکن(سروش رفیعی) به تیم ملی بیاید؛. باید همه پشت هم باشیم چون این فوتبال و تیم ملی برای شخص نیست و برای مردم ایران است؛ در هر شرایطی که در تیم ملی هستیم یا نیستیم، باید به این لباس احترام بگذاریم.

مدافع راست تیم ملی ایران ابراز کرد: مشکلی نیست و می‌گویم ادبیات من قشنگ نبود و معذرت‌خواهی کردم ولی الان وقت‌اش است که حرف ملی در میان است؛ تمام هواداران پرسپولیس، تراکتورسازی، استقلال و سپاهان از تیم ملی حمایت می‌کنند؛ سید جلال حسینی که افتخار بازی در پرسپولیس و تیم ملی کنارشان را دارم، چند روز قبل در مصاحبه‌ای تاکید کردند که باید از تیم ملی حمایت کرد؛ باید این افراد را الگو قرار دهیم؛ باید گذشت داشته باشیم و کسی را قضاوت نکنیم.

* نکونام در بخش پایانی صحبت‌های خود برای تیم ملی آرزوی موفقیت کرد و ابراز امیدواری داشت تا شاگردان کی‌روش دست پُر از جام ملت‌های آسیا بازگردند، اما او در واکنش به سوال فردوسی‌پور که پرسید «نساجی یا پیکان» هیچ پاسخی نداد و گفت راجع به جام ملت‌های ۲۰۱۱ حرف زدیم.

در ادامه نیز فردوسی‌پور به بدون پاسخ گذاشتن سوال‌اش از سوی نکونام که اعلام کرده از نساجی مازندران می‌رود، گفت: برای تیم دوست‌داشتنی نساجی هم آرزوی موفقیت داریم؛ حیف است که مردم شهر خسته نگران باشند.

* نتیجه نظرسنجی

حدود یک میلیون و ۳۸۷ هزار نفر در نظرسنجی این هفته برنامه نود شرکت داشتند که بیش از ۴۲ درصد از آنها اعتقاد داشتند تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به مقام قهرمانی می‌رسد.

برنامه نود این هفته ساعت ۰۱:۵۸ بامداد روز سه‌شنبه، چهارم دی ماه خاتمه یافت.

منبع: ورزش سه

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه