گوشت و گربه و جهانگیری

وقتی که شنیدم قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار عرضه شود اعلام کردم این نرخ باعث جشن و پایکوبی رانت‌خواران خواهد شد! دولت باید به تبعات این تصمیم غلط خود فکر می‌کرد.

گوشت و گربه و جهانگیری

به گزارش ۸دی، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه ای طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

“متاسفانه طی سالهای اخیر بودجه دولت تبدیل به گوشت قربانی شده است”.

فاعل این جمله کیست؛ کسی که گوشت قربانی را بی حساب گرفته یا آن که داده، یا هردو؟! آقای جهانگیری در حالی جمله مذکور را گفته که تیمی مرکب از او و روحانی و نوبخت و سیف و… در دولت، فروردین امسال یک شبه تصمیم گرفتند ۱۸ میلیارد دلار از ذخیره ارزی کمیاب را با قیمت مفت “۴۲۰۰ تومان” واگذار کنند.

در این میان رانت ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی (نصف کل بودجه یک سال) ایجاد شد که به جیب معدود رانت خواران رفت. البته گفته می شود دولت هم چند ده هزار میلیارد تومان درآمد جدید -به قیمت چند برابر شدن نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم- به دست آورد.

 

آقای جهانگیری درباره #دلار_جهانگیری یک نکته مهم را فراموش کرده و آن همان نکته ای است که چند ماه قبل احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات به روزنامه آرمان گفت:

“وقتی که شنیدم قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار عرضه شود اعلام کردم این نرخ باعث جشن و پایکوبی رانت‌خواران خواهد شد! دولت باید به تبعات این تصمیم غلط خود فکر می‌کرد. بیش از ۳۰ میلیارد دلار را دولت با این نرخ به بازار عرضه کرد. دو میلیارد یا پنج میلیارد آن را در اختیار افراد مشخص و دارای شناسنامه یا شرکت‌های تجاری سرشناس می‌گذارید، بقیه ۳۰ میلیارد را چگونه و با چه مکانیزمی می‌خواستید کنترل کنید؟باید اعتراف کرد که دولت #گوشت را خیلی راحت دست #گربه داد”.

فاجعه بار تر از اصل ماجرا چیست؟ قوه قضائیه به خاطر احضار و بازداشت معاون ارزی دولت (احمد عراقچی) تحت فشار قرار دارد. چرا؟ اگر فقط پای قصور و تقصیر در میان باشد، نباید درمقابل رسیدگی قضایی، آن گونه که سخنگوی قوه قضائیه می گوید، کارشکنی کنند.

آیا پای مشارکت و زد و بند هم در میان است؟ آیا نظایر همان کاسبان سیاسی که سال ۹۰ و ۹۱ صرافی راه انداختند (امثال ح-ف و رفیق نجومی بگیرش صدقی- و دختر و داماد فلان نجومی بگیر دیگر که دست بر قضا از رفقای جهانگیری بود)، این بار هم نقش آفرین ماجرا بوده اند؟

 

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه