وزیر دفاع آمریکا:بعد از مسئله هسته‌ای، به سراغ توان موشکی ایران می‌رویم

وزیر دفاع آمریکا اذعان کرده است که این کشور به دنبال آن است تا بعد از حل مسئله‌ هسته‌ای با ایران، مسائلی دیگری چون توان موشکی و حمایت تهران از گروه‌های مقاومت را در دستور کار قرار دهد.

وزیر دفاع آمریکا:بعد از مسئله هسته‌ای، به سراغ توان موشکی ایران می‌رویم

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجا، وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «پی‌بی‌اس» اذعان کرده است که این کشور به دنبال آن است تا بعد از حل مسئله‌ هسته‌ای با ایران، مسائلی دیگری چون توان موشکی و حمایت تهران از گروه‌های مقاومت را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش رجانیوز به نقل از فارس، «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه اذعان کرد که این کشور بعد از حل مسئله هسته‌ای با ایران، موضوعات دیگری چون توان موشکی را مطرح خواهد کرد.

آقای هیگل که در برنامه «چارلی رز» شبکه «پی‌بی‌اس» صحبت می‌کرد، در مورد احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران تا پایان ضرب‌الاجل ۶ ماهه گفت: «اگر بتوانیم در قالب ۱+۵ با ایرانی‌ها به توافقی برسیم که همه چیزهایی را که طرف ما می‌خواهد مقدور کند؛ البته این یک جاده دو طرفه است و ایرانی‌ها هم چیزهایی برای گفتن در این زمینه دارند. اما اگر بتوانیم به آنچه که برای گسترش و تعمیق واقعیتی که رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد، یعنی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، برسیم، اگر بتوانیم این کار را بدون اقدام نظامی از جانب اسرائیلی‌ها یا هرکس دیگری انجام دهیم، آیا روش هوشمندانه‌تری نیست که این کار را به انجام برسانیم و بعد سراغ گام بعدی برویم. خوب، موضوع بعدی می‌تواند مسئله موشک‌های بالستیک باشد.»

وی در بخش دیگری از این نشست در مورد سفر اخیرش به فلسطین اشغالی و دیدارهایش با مقامت اسرائیلی، می‌گوید: «خوب، موضوعات دیگری هم وجود دارد که باید پاسخ داده شود، مثلا بحث توان موشکی‌ای که ایرانی‌ها دارند و حمایت دولتی از تروریسم. اما فعلا ما روی مسئله هسته‌ای متمرکز هستیم. فکر می‌کنم اسرائیلی‌ها در مجموع هنوز با رویکردی که ما اتخاذ کرده‌ایم، موافق نیستند.»

وزیر دفاع آمریکا افزود: «اما آن‌ها این اجازه را داده‌اند که تلاشی برای یافتن یک راه خروج از این وضعیت، صورت پذیرد.»

ایران و گروه موسوم به ۱+۵ هفته گذشته در حالی دور تازه مذاکرات هسته‌ای را به پایان بردند که طرفین از عدم پیشرفت در گفت‌وگوها خبر دادند. طرف ایرانی «زیاده‌خواهی» طرف مقابل را عامل عدم پیشرفت مذاکرات دانسته و تأکید کرده است که تنها مسئله هسته‌ای موضوع مذاکرات است و توانمندی‌های دفاعی ایران قابل مذاکره نیست.

وی افزود: در سفر به اسرائیل برای ما مشخص شد که نظر آمریکا و اسرائیل در خصوص ایران روز به روز به هم نزدیک‌تر می‌شود. در ملاقات با مقامات ارشد اسرائیل، آنها بار دیگر بر بدبین بودن نسبت به نتیجه مذاکرات ایران و ۱+۵ تأکید کردند.

وی در اعلام نظر در خصوص امکان تمدید زمان مذاکرات ایران و ۱+۵ برای شش ماه دیگر گفت: مذاکرات نمی‌تواند برای همیشه ادامه پیدا کند.

وی در سوالی در خصوص وجود توان سوار کردن کلاهک هسته‌ای بر روی موشک‌های فعلی ایرانی گفت: آنها (ایرانیان) توانایی موشکی پیچیده‌ای دارند و موشک‌های فعلی ایرانیان، تنها برای دفاع ساخته نشده‌اند بلکه توان تهاجمی هم دارند.

هیگل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارزیابی توان هسته‌ای ایران بر اساس گزارشات سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی شد، “رهبری ایران سال‌هاست که بسیار واضح و شفاف، بر داشتن توان ساخت سلاح اتمی تأکید کرده است.”

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه کشورهای عربی از بابت ایران نگران هستند و آیا باید نگران باشیم هم گفت: بله باید به کشورهای عربی اطمینان مجدد بدهیم و نیاز است که به آنها اطمینان داده شود. ما به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یادآوری کردیم که در زمان سفر من به آنجا ما ۳۵۰۰۰ نیروی نظامی در خلیج فارس در خاورمیانه مستقر کردیم. و ما مقر فرماندهی ناوگان پنجم را در بحرین داریم و مقر فرماندهی مرکزی ما در قطر قرار دارد. ما حضور نظامی چشمگیری در منطقه داریم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه