نفوذ مافیای کنکور در میان مدعیان مبارزه

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: مافیای کنکور غیرقابل انکار است اما اعضای این باند بین مدعیان مبارزه نفوذ دارند.

نفوذ مافیای کنکور در میان مدعیان مبارزه

به گزارش ۸دی، حجهالاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان درباره جایگاه منزلتی و معیشتی معلمان اظهار کرد: آراستگی و پیراستگی معلم تأثیر مستقیم بر تربیت اخلاقی دانش‌آموزان دارد و یکی از عوامل تقویت منزلت اجتماعی معلمان، بهبود معیشت و رضایتمندی شغلی آنها است.

وی افزود: دانش و مهارت معلم جایگاه تربیتی و آموزشی او را تقویت می‌کند و مرجعیت فکری و فرهنگی را ارتقا می‌بخشد. سرگرم کردن معلم و عوامل مدرسه به تهیه گزارش‌های تکراری و صوری یا درگیرکردن آنها با طرح‌هایی که سرانجام و اثربخشی آنها در فرآیند یاددهی و یادگیری و روند تربیتی دانش‌آموزان معلوم نیست جز اتلاف منابع وزارت و از دست دادن فرصت چیز دیگری نیست.

نفوذ اعضای باند مافیای کنکور بین مدعیان مبارزه

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش “مافیای کنکور که آموزش‌وپرورش از آن سخن می‌گوید هم‌اکنون در مدارس حضور فعالی دارند و کتاب‌های کمک‌آموزشی و آزمون‌های خود را عرضه می‌کنند، در شرایطی که مدارس بستری برای رونق بازار این مؤسسات شده‌اند چگونه می‌توان مانع فعالیت آنها شد؟” گفت: مافیای کنکور غیرقابل انکار است اما اعضای این باند بین مدعیان مبارزه نفوذ دارند. اقدام وزیر آموزش و پرورش در حذف آزمون‌های غیرضرور و شبه‌کنکور تصمیم شایسته‌ای بود اما نفوذ و فشار همین مافیا از ۶ جهت استخوان‌های این طرح و اقدام را در هم شکست.

محمدیان ادامه داد: اجاره دادن مدرسه برای برگزاری آزمون‌های مؤسسات، اجازه دادن به دخالت آنها برای اختلال در برنامه درسی است و نوعی سوءاستفاده از حضور دانش‌آموز در مدرسه برای این مؤسسه‌ها است.

وی عنوان کرد: پخته‌خواری آموزشی برای دانش‌آموز و معلم و حذف تکلیف درسی مبتنی بر مشاهده و تجربه و آزمون دانش‌آموز، سوءهاضمه تربیتی ایجاد می‌کند درحالی که در فرایند یاددهی و یادگیری با راهبرد حل مسئله ذهن دانش‌آموز به کشف روابط معطوف می‌شود و راه‌های مختلف را تجربه می‌کند اما حل‌المسائل آموزشی او را چشم‌بسته به گاوصندوق جوابها می‌رساند.

اولویت‌های آموزش‌وپرورش

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت درباره اجرای سند تحول بنیادین بیان کرد: اگر به‌صورت واقعی علاقه‌مند به اجرای سند تحول بنیادین و تحقق اهداف برنامه ملی درسی هستیم باید با تمام اقداماتی که در فرآیند تحقق اهداف سند و برنامه درسی ایجاد اختلال می‌کند مقابله کنیم. در الگوی هدف‌گذاری برنامه درسی ملی ارتقای عقلانیت و بهبود تفکر، توسعه ایمان و علم، باروری رفتارهای اخلاقی و دستیابی به مهارت‌های عملی مورد توجه ویژه است.

محمدیان درباره اولویت‌های آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: امروز نیازمند توجه ویژه به آموزش و پرورش عشایری، کلاس‌های چندپایه، مقابله با ترک تحصیل و افزایش ماندگاری دانش‌آموزان در مدرسه و آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای با توجه به مزیت نسبی بومی و منطقه‌ای در استقرار هنرستان‌ها هستیم. بهتر است همگان آموزش و پرورش را در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان با اتکا به استعداد، علاقه و توسعه متوازن منطقه‌ای یاری رسانند و خانواده‌ها و دانش‌آموزان را توجیه و راهنمایی کنند. بسیاری از استعدادها و امکانات با انتخاب غلط و مشاوره نادرست در هدایت تحصیلی هدر می‌رود.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه