دیزی لوتر

تلفن همراه شما تک تک گام هایی را که برمی دارید ردگیری می کند

اگر گوشی همراهی دارید که امکانات مکان یابی آن فعال است، کسی هست که از عادات روزانه شما با خبر شود؛ هر قدمی که برمی دارید یک نفر می فهمد که آن قدم را کجا گذاشته اید، هر قدمی که در یک بازه زمانی خاص بر جایی می گذارید، کسی هست که از آن نیز با خبر شود.

تلفن همراه شما تک تک گام هایی را که برمی دارید ردگیری می کند

به گزارش هشت دی، شما، دست کم اگر  تلفن همراهی دارید که دارای برنامه های کاربردی باشد، پیوسته زیرنظر قرار دارید. گزارشی که به تازگی منتشر شده نشان می دهد که اپلیکیشن های به ظاهر معصومانه  روی گوشی هایمان در حال گردآوری این اطلاعات هستند که شخص در طول روز به کجا می رود و چه می کند. تنظیمات آنها لحظه به لحظه تجدید می شود و داده های مربوط به محلی که قرار دارید را گردآوری می کنند.
این شرکت ها اطلاعات مربوط به تک تک گام هایی را که برمی دارید، تک تک توقف هایی که دارید را جمع آوری می کنند و سپس آنها را به کسی که بالاترین قیمت را بپردازد می فروشند.
اکنون پیش از آنکه آماج سخنان همیشگی و قابل پیش بینی کسانی شوم که به من می گویند آنها هیچ وقت از گوشی هوشمند استفاده نمی کنند و اگر آنها تلفنی نداشته باشند که بتواند داده های مربوط به مکان آنها را جمع آوری کند چه، باید بگویم که من می توانم حداقل با ۴۴ درصد شما ارتباط برقرار کنم، چون گوگل این را به من می گوید. من هر هفته ایمیلی هایی را از گوگل دریافت می کنم که به من می گوید مردم با چه نوع وسایلی به وب سایت من دسترسی پیدا می کنند. من برای دریافت چنین اطلاعاتی ثبت نام نکرده ام، این کاری است که خود گوگل انجام می دهد.
با این همه اگرچه بسیاری از شما از گوشی همراه استفاده نمی کنید، اما خیلی از شما نیز این کار را انجام می دهید.

 چگونه اپلیکیشن های مکان یاب هر گامی را که برمی دارید ردگیری می کنند
در اپلیکیشن های گوشی های هوشمند، هر فرد مثل نقطه های روی یک نقشه به نظر می رسد، اما اطلاعاتی که در مجموع می توان از این نقطه گردآوری کرد حیرت انگیز است. در ادامه می بینید که یکی از این «نقطه های» روی یک نقشه، روز خود را چگونه می گذراند:
«یک نفر دیگر در منطقه علیای نیویورک ساعت ۷ صبح از خانه بیرون می آید و به یک مدرسه راهنمایی در فاصله ۱۴ کیلومتری سفر می کند و در تمام روزهای غیرتعطیل تا بعد از ظهر در آنجا می ماند. فقط یک شخص است که این سفر را انجام می دهد. لیزا مگرین، معلم ریاضی ۴۶ ساله. گوشی هوشمند او نیز همراهش به همه جا می رود.
یک اپلیکیشن نصب شده روی گوشی وی، اطلاعات مربوط به مکان قرار داشتن او را گردآوری می کند و بعد بدون اطلاع او آنها را به فروش می رساند. این برنامه تقریبا هر دو ثانیه یک بار هر حرکتی را که او انجام می دهد ضبط می کند. این اطلاعات بر اساس یک دیتابیس برای بیش از یک میلیون گوشی در منطقه نیویورک به دست آمده که نیویورک تایمز آنها را مورد بررسی قرار داده است. هرچند که هویت خانم مگرین در این سوابق فاش نمی شود، اما نیویورک تایمز به سادگی توانسته است هویت او را به نقطه مربوط به خودش در این نقشه مرتبط کند.
این اپلیکیشن او را تا هنگام رفتنش به جلسه کاهش وزن و بعد حضورش در مطب یک متخصص پوست برای انجام یک عمل کوچک دنبال کرده است. سپس او را که به پیاده روی رفته و در خانه نامزد سابقش مانده دنبال کرده است، اطلاعاتی که از نظر او بسیار ناراحت کننده بوده است. مگرین که به نیویورک تایمز اجازه داده اطلاعات مکان یابی اش را مورد بررسی قرار دهد گفته است: «فکر اینکه مردم از این جزئیات محرمانه مربوط به زندگی ات که دوست نداری کسی بداند با خبر هستند خیلی ناراحت کننده است.»
این بررسی بر اساس اطلاعات ثبت شده برای بیش از ۸۰۰ بار رفت و آمد مگرین به محل کارش انجام شده است.

آیا شما هم امکانات مکان یابی گوشی تان را فعال کرده اید؟
اگر امکانات مکان یابی روی گوشی تان را فعال کرده اید پس شما نیز زیر نظر قرار دارید. بیشتر از ۷۵ شرکت با اپلیکیشن های خاص خود وجود دارند که می دانند کجا زندگی می کنید، کجا کار می کنید، کجا به ورزش می روید و همچنین از بسیاری ریزه کاری های دیگر مربوط به رفتارهای شخصی تان اطلاع دارند.
بر اساس گزارش تهیه شده توسط نیویورک تایمز این اپلیکیشن ها  همراه با تغییر مکان شما در هر روز ۱۴ هزار بار به روز می شوند و تغییر مکان شما را در فاصله ای چند متری ثبت می کنند. و کسب و کارهای درگیر در این کار فکر می کنند که چنین کاری بسیار هم خوب است. به نوشته نیویورک تایمز«بسیاری از شرکت های مکان یابی می گویند که وقتی کاربران تلفن ها از خدمات مکان یابی استفاده می کنند، استفاده ما از داده های آنها نیز بازی منصفانه ای است.»
حدود ۷۵ شرکت به این اطلاعات که کاربران تلفن های همراه چگونه وقت خود را صرف می کنند دسترسی دارند.

کسب و کار مکان یابی هدفمند کسب و کاری گسترده، هولناک و در حال شکوفایی است
کسب و کاری که در ردگیری شما فعال است بعد از تجزیه و تحلیل داده های مربوط به شما یا آنها را به فروش می رساند یا خودشان از آنها استفاده می کنند. آنها مدعی هستند که از شناسایی هویت شما هیچ نفع نمی برند و تنها به دنبال فهمیدن الگوهای رفتاری شما هستند:
«اما کسانی که به این داده های خام دسترسی دارند – از جمله کارفرمایان و مشتریان- همچنان می توانند  یک مشتری را بدون رضایت او شناسایی کنند. آنها می توانند برای یافتن نشانی خانه کسی را که می شناسند، با ردگیری تلفن همراهش درمکان هایی که معمولا وقت خود را می گذراند به هدف خود برسند. یا برعکس، می توانند یک نام را  با دیدن اینکه آن وسیله شب ها را در چه نقطه ای سر می کند و با استفاده از سوابق عمومی برای فهمیدن محل زندگی آن فرد، به یک نقطه ناشناس متصل کنند.»
یک شرکت با نام هول آور «ریول موبایل» دارای یک کد مخصوص گردآوری داده های مکان یابی است که آنها را در بیشتر از ۵۰۰ اپلیکیشن که بسیاری از آنها اخبار محلی را ارائه می کنند تعبیه کرده است. برخی برآورد می کنند که مکان یابی هدفمند در سال جاری ارزشی بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار به همراه داشته است.

آنها چگونه از شما پول در می آورند
راه پول درآوردن آنها ساده است؛ آنها شما را ردگیری می کنند و سپس اطلاعات به دست آمده را به کسانی که می خواهند شما را در معرض آگهی های تبلیغاتی قرار دهند می فروشند. بعد کسانی که این داده ها را خریداری می کنند  از الگوهای به دست آمده از طریق ردگیری شما برای فروش اجناس خود به شما استفاده می کنند. تنها استثنا در این میان گوگل است که به طور فیزیکی شما را ردگیری می کند، در نتیجه می تواند آگهی هایی را به کسانی بفروشد که  می خواهند به شما دسترسی پیدا کنند.
به یاد داشته باشید در دنیایی که هیچ چیز رایگان نیست، اپلیکیشن های «رایگانی» وجود دارند که ممکن است همین الان که نشسته اید و سرگرم خواندن این مطلب هستید، در حال ردگیری شما باشند. برخی از این برنامه های کاربردی عبارند از: ویدر باگ، گس بادی، د اسکور، کانال آب و هوا، سنس ۳۶۰، گوگل و فیس بوک.
به طورکلی اگر گوشی همراهی دارید که امکانات مکان یابی آن فعال است، کسی هست که از عادات روزانه شما با خبر شود؛ هر قدمی که برمی دارید یک نفر می فهمد که آن قدم را کجا گذاشته اید، هر قدمی که در یک بازه زمانی خاص بر جایی می گذارید، کسی هست که از آن نیز با خبر شود.
نویسنده: دیزی لوتر (Daisy Luther)  وبلاگ نویس مستقل

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه