مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان:

بحران های تقاضای کود را پشت سر گذاشته ایم

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان گفت: کشاورزان را از دسترسی به کودها بی بهره نگذاشته ایم و با ایجاد ذخایر راهبردی کودی، بحران های تقاضای کود را سپری کرده ایم.

بحران های تقاضای کود را پشت سر گذاشته ایم

به گزارش ۸دی، صالح محمدی در نشست با کارگزاران کودهای شیمیایی این شهرستان، ایران را جزو کشورهای کم مصرف نهاده های شیمیایی و موثر کشاورزی عنوان و اضافه کرد: تامین کود و بذر از مسائل پایه ای کشاورزی است و شهرستان فومن رتبه دوم جذب سهیمه نهاده های کشاورزی در استان را دارد.

وی با تصریح بر اینکه حوزه توزیع کود باید با نظارت دقیق تر و بهتری انجام شود، افزود: عنصر شیمیایی پتاسیم باید توسط کشاورزان فومنی بیشتر استفاده شود چراکه پتاسیم عامل افزایش کیفیت محصول و کاهش تنش های محیطی برای گیاه است و آن را در مقابل سرما، گرما، خشکسالی، ورس و خوابیدگی حفاظت می کند.

محمدی با یادآوری اینکه دولت کودها را در رسته کالاهای اساسی قرار داد و به آن ارز رسمی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص داده، اضافه کرد: کودهای شیمیایی تکلیفی با دارا بودن یارانه دولتی در پایین ترین حد قیمتی به کشاورزان عرضه می شوند.

وی با بیان اینکه کشاورزان، امسال باید پیش از موعد برای خرید کودهای شیمیایی اقدام کنند، اظهار کرد: کودهای غیریارانه از سال گذشته تاکنون بیش از صددرصد افزایش قیمت داشته اند و برای جلوگیری از اخلال در کشت بهاره سال آینده، موضوع توزیع نهاده های کشاورزی باید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از خرید ۲۶۵ تن کود شیمیایی در سال زراعی جدید توسط کارگزاران شهرستان فومن خبر داد و خاطرنشان کرد: سه هزار و ۹۰۰ تن کود شیمیایی در سال زراعی گذشته در سطح فومن توزیع شد که از این حیث، شهرستان دارای رتبه بالایی در توزیع نهاده های کشاورزی در استان است.

محمدی با اشاره به اینکه ۱۴۵ هزار تن کود شیمیایی سهمیه استان گیلان است، اضافه کرد: ما به دنبال جذب حداکثری سهیه ها هستیم.

وی با یادآوری اینکه اگر کودها امسال به موقع خریداری نشوند در هنگام اوج مصرف تنش خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: خریدهای زودهنگام کشاورزان، کمک حال سیستم توزیع کودهای شیمیایی می شود.

 توزیع کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان استان گیلان از نیمه آذرماه جاری در کارگزاری های رسمی شرکت خدمات حمایتی شامل تعاونی های روستایی و بخش خصوصی آغاز شده؛ هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود اوره ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان، سوپر فسفات تریپل ۵۵ هزارتومان، سولفات پتاسیم ۷۵هزار تومان، کلرورپتاسیم ۴۰ هزارتومان، دی فسفات آمونیوم ۱۴۰ هزار تومان و کیسه ۲۵

کیلویی کود میکروبی فسفاته ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

استان گیلان حدود ۴۰۰ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی دارد که از این میان، ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری و حدود ۳۰ هزار هکتار اراضی چایکاری است.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه