نماینده فومن و شفت عنوان کرد:

وقف باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود

نماینده مردم شهرستان های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس در راستای وظایف خود همواره یاور وقف بوده‌ و در خدمت وقف و احیای موقوفات هستند.

وقف باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود

به گزارش ۸دی، حجت الاسلام محمد مهدی افتخاری، نماینده مردم شهرستان های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی امروز(شنبه ۲۴ آذر) در دیدار با مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان اظهار داشت: سنت حسنه وقف سرمایه ای است که باید در جهت نیات واقفان هزینه و مدیریت شود.

وی مسئولیت سازمان اوقاف را در حفظ و نگهداری موقوفات بسیار خطیر توصیف کرد و گفت: جلب اعتماد عمومی زمینه ساز رغبت بیشتر مردم به وقف می شود.

افتخاری با بیان اینکه سنت حسنه وقف از احکام متعالی اسلام برای رفع نیاز از جامعه است، گفت: سنت وقف با توجه به نیاز در جامعه بسته به شرایط فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی قابلیت انعطاف داشته و جهت دهنده به نیات واقفان است.

وی به نقش وقف در کاهش مشکلات جامعه کنونی و کشور اشاره کرد و گفت: برای داشتن یک جامعه توسعه یافته مردم و مسئولان باید در کنار هم باشند.
نماینده مردم شهرستان های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این انتظار که همه مشکلات توسط دولت و مجلس حل شود منطقی نیست و مردم هم باید به سهم خود در کاهش مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایفای نقش داشته باشند.

وی اذعان داشت: یکی از راه‌هایی که می توان مهمترین مشکلات کنونی کشور را در حوزه اقتصاد، فاصله طبقاتی، رفع فقر و بیکاری را حل کرد سنت حسنه وقف است.
افتخاری درباره میزان توجه نمایندگان مجلس برای بهره گیری از ظرفیت‌های سنت حسنه وقف در کاهش مشکلات کشور، گفت: وقف در هر دوره ای معطوف به از میان برداشتن یک نیاز است و مهمترین نیاز کنونی کشور به ویژه در حوزه اقتصادی هم توجه به تولید ملی و کاهش وابستگی به محصولات خارجی است.

وی اضافه کرد: برای ایفای نقش سنت حسنه وقف در تحقق اقتصاد مقاومتی باید بسترهایی فراهم شود که نخستین آنها آگاهی عموم مردم از کارکردهای گسترده وقف است.

نماینده مردم شهرستان های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس در راستای وظایف خود همواره یاور وقف بوده‌ و در خدمت وقف و احیای موقوفات هستند.

وی اظهار داشت: سازمان اوقاف و اداره اوقاف و امور خیریه گیلان به ویژه در سالهای اخیر با تلاش در راستای احیای موقوفات توانسته زمینه عمل به نیات واقفان را فراهم می کند.

افتخاری با تاکید بر اینکه سنت حسنه وقف باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود، گفت: وقف همواره سرمنشاء کارهای خیر و حسنه در جامعه بوده است.

حضور مردم در بقاع متبرکه یک ظرفیت برای نظام است

حجت الاسلام علیزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان نیز در این دیدار اظهار داشت: هیچ سنتی مانند سنت حسنه وقف قابلیت مبارزه با مشکلات جامعه را ندارد.
وی افزود: حمایت از فرهنگ وقف حمایت از اسلام ناب و شعائر اسلامی است.

علیزاده خاطرنشان ساخت: ظرفیت عظیم وقف برای رفع مشکلات جامعه باید مورد توجه مسئولان و کارگزاران نظام باشد.

وی به حمایت گسترده مردم از سنت حسنه وقف و بازسازی بقاع متبرکه در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: حضور مردم در بقاع نتبرکه یک ظرفیت برای نظام است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان تصریح کرد: اگر بقاع متبرکه آباد شود مشکلات مردم حل می شود.

وی اظهار کرد: دست کارگزاران وقف در ادارات اوقاف همواره اماده فشردن دست مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس است چرا که قدرت هم افزایی نمایندگان مجلس بسیاری از موانع اداری بر سر راه ترویج فرهنگ وقف و دیگر مسائل مربوط به بازسازی بقاع متبرکه و مساجد را برطرف می کند.

علیزاده، خواستار توجه بیشتر نمایندگان مجلس و فرمانداران به ادارات اوقاف گیلان شد و گفت: هیچ یک از ادارات اوقاف مکان دولتی ندارند و در املاک موقوفه مستقر هستند.
وی به موضوع بنای اداره اوقاف شفت اشاره کرد و گفت: وضعیت بنای این اداره در شان مردم شریف شفت نیست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان، کمبود اعتبارات دولتی را از مشکلات ادارات شهرستانی اوقاف گیلان برشمرد و گفت: با حجم گسترده فعالیت های فرهنگی، نمایندگان مجلس باید تلاش کنند تا در تامین اعتبارات دولتی، سازمان اوقاف توفیق بیشتری داشته باشد.

علیزاده با بیان اینکه حمایت های دولت و مجلس در چند سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، گفت: با وجود همه حمایت‌ها به خاطر اینکه حجم و دامنه ماموریت های اوقاف وسیع است نیازمند حمایت بیشتر مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس از این نهاد فرهنگی و دینی هستیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه