افزایش قیمت گوجه فرنگی ناشی از محدودیت فصلی تولید است

حسین اصغری درباره وضعیت تولید، صادرات و دلایل افزایش قیمت گوجه فرنگی در هفته های اخیر افزود: به طور کلی تولید گوجه فرنگی کشور کفاف نیاز داخلی را می دهد و در طول سال تنها در برخی ماه ها با مشکل محدودیت تولید و افزایش قیمت این محصول در بازار مواجه می شویم.

افزایش قیمت گوجه فرنگی ناشی از محدودیت فصلی تولید است

به گزارش ۸دی، وی اظهار داشت: در سال های گذشته نیز در ماه های آبان و آذر با کاهش برداشت گوجه فرنگی در سطوح مواجه بوده ایم که به محض افزایش کشت و تولید به طور مجدد شرایط قیمتی این محصول در بازار متعادل می شود.
اصغری تصریح کرد: در سالیان گذشته در فصل پاییز و زمستان محصولاتی همچون گوجه فرنگی را به شکل تازه خوری نداشتیم اما با کشت این محصولات در طرح استمرار تولید در خارج از فصل نیز صورت می گیرد تا به نیاز بازار پاسخ بدهد.
وی گفت: به طور عمده استان های بوشهر، هرمزگان و تا حدودی فارس در اواخر آذر، دی، بهمن و اسفند ماه تولیدکننده و تامین کننده گوجه فرنگی در کشور هستند و به میزان کافی نیاز کشور را مشروط بر روی ندادن حوادث غیرمترقبه تامین می کنند.
مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای جالیزی وزارت جهادکشاورزی افزود: به طور معمول سرمازدگی و بارندگی های فصلی به محصول گوجه فرنگی آسیب زده و از کیفیت آن در این استان ها می کاهد.
وی درباره بالا رفتن قیمت گوجه فرنگی گلخانه ای و ادعای برخی مبنی بر افزایش صادرات آن اظهار داشت: پیش از این صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای ممنوع نبود که اکنون صادرات آن منجر به افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شود.
اصغری اضافه کرد: گوجه فرنگی گلخانه ای به دلیل هزینه های تولید قیمت بالایی دارد به طوری که با نرخ هایی بیش از ۱.۵ تا ۲ برابر گوجه فرنگی فضای باز عرضه می شود.
وی ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی رسمی در میدان میوه و تره بار بسته به نوع کیفیت محصول بین دو تا چهار هزار تومان عرضه می شود و قیمت های بیش از این مربوط به محصول گوجه فرنگی گلخانه ای است.
اصغری تصریح کرد: برنامه ابلاغی و پیش بینی تولید گوجه فرنگی در سال زراعی ۹۸ – ۹۷ حدود ۵ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۶۶۹ تن در سطح بیش از ۱۳۳ هزار هکتار بود که بخش عمده آن طبق برنامه محقق شده است.
مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعی افزود: در سال زراعی ۹۷- ۹۶ میزان تولید پنج میلیون و ۳۶۴ هزارو ۸۷۱ تن در سطح ۱۲۲ هزار هکتار بود که در مقایسه با سال زراعی قبل ۹۶- ۹۵ با تولید پنج میلیون و ۲۶۵ هزارو ۷۶۰ تن در سطح ۱۲۲ هزارهکتار میزان ۹۹ هزار و ۱۱۱ تن افزایش داشته است.
به گفته وی، سال زراعی از ابتدای مهر هر سال شروع و در ابتدای مهرماه سال آینده به اتمام می رسد.
وی درباره صادرات گوجه فرنگی گفت: میزان صادرات از ابتدای سال ۹۷ تا زمان ممنوعیت گوجه فرنگی ۴۲۵.۱ هزارتن به ارزش دلاری ۱۶۳ میلیون دلار، رب گوجه فرنگی ۶۶ هزارتن به ارزش دلاری ۹۶.۹ میلیون دلار است.
وی افزود: طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هفت ماهه سال ۹۷نسبت به مدت مشابه سال گذشته در محصول گوجه فرنگی ۴۱.۴ درصد افزایش و رب گوجه فرنگی منفی ۱۲ درصد کاهش داشته است.
به گزارش ایرنا، در هفته های اخیر قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی گلخانه ای در بازار بین ۹ تا ۱۱ هزارتومان، گوجه فرنگی بوته ای (رسمی) بین ۴ تا ۶ هزار تومان و هر قوطی رب گوجه فرنگی ۱۸ هزارتومان در بازار داخلی به فروش می رسد.
چندی پیش به دلیل نوسان نرخ ارز و متعادل نگه داشتن بازار، صادرات گوجه فرنگی رسمی و رب گوجه فرنگی ممنوع شده بود که به تازگی رفع ممنوعیت شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه