سرمربی تیم جوانان سپیدرودرشت درگفتگو با 8دی:

تجربه شیرین آقای گلی آسیا با تیم ملی/ مدارس فوتبال کیفیت و خروجی مناسب ندارند/ خیلی ها با سپیدرود سلفی گرفتند تا رأی مردم را بگیرند

رضا نیک نظر فوتبال را از تیم سپیدرود رشت آغاز کرد و در باشگاه‌های صباباطری، پرسپولیس و ملوان سابقه بازی دارد، بی شک آقای گلی آسیا در تیم ملی نوجوانان ایران را می توان شیرین ترین تجربه زندگی فوتبالی این بازیکن گیلانی نام برد.

تجربه شیرین آقای گلی آسیا با تیم ملی/ مدارس فوتبال کیفیت و خروجی مناسب ندارند/ خیلی ها با سپیدرود سلفی گرفتند تا رأی مردم را بگیرند

به گزارش ۸دی، “رضا نیک‌نظر” متولد اول شهریور ۱۳۵۹ در شهرستان شفت است. او فوتبال را از تیم سپیدرود رشت آغاز کرد و در باشگاه‌های صباباطری، پرسپولیس و ملوان سابقه بازی دارد، بی شک آقای گلی آسیا در تیم ملی نوجوانان ایران را می توان شیرین ترین تجربه زندگی فوتبالی این بازیکن گیلانی نام برد.

وی که هم اکنون سرمربی تیم جوانان سپیدرود رشت است با حضور در تحریریه پایگاه خبری _ تحلیلی ۸دی به سؤالات پیرامون وضعیت تیم و مسائل پیرامون فوتبال گیلان پاسخ گفت، متن کامل این گفتگو در ادامه می آید.

 

 

۸دی: از چه زمانی فوتبال را به صورت حرفه ای شروع کردید؟!

فوتبال را به صورت حرفه ای از سوم راهنمایی آغاز کردم، اولین مربی رسمی من آقای “مجید بی همتا” بود که سابقه مربیگری در سپیدرود هم دارد بعد از آن به “منتخب گیلان” دعوت شدم

در دوران دبیرستان زمانی که سر کلاس می رفتم یکی گفت گرمکنت را از کجا گرفته ای، آن زمان پوشیدن گرمکن بسیار باکلاس بود و همه به هم قرض می دادند؛ گفتم برای خودم هستم من در “منتخب گیلان” بازی می‌کنم، گفت باشگاه داری گفتم نه و گفت بیا در باشگاه ما “فجر گیلان” بازی کن، قبول کردم و وارد فجر گیلان شدم، هفته بعد برای “فجر گیلان” بازی کردم و گل هم زدم بنا براین اولین باشگاه من “فجر گیلان” است که آقایان “تقی شاد” و “رمضان مژدهی” به عنوان مربی در کنارمان بودند.

 

** تجربه آقای گلی آسیا با تیم ملی نوجوانان ایران

سال ۷۴ به تیم ملی نوجوانان ایران دعوت شدم که در همان سال آقای گل آسیا نیز شدم، چند باشگاه پس از آن مرا می خواستند مثل سپاهان که آقای الماسخاله که مدیرعامل فجر بود اجازه ندادند در همان مقطع در بزرگسالان فجر بازی انجام دادم و از سال ۷۶ در “فجر سپیدرود” بازی کردم و اولین مربی من در آن جا آقای “مجید جهانپور” بود سپس تا سال ۸۰_۷۹ در “صنام تهران” بودم، همان تیم به علت تغییر مدیرعامل به “صبا باتری” تغییر نام داد سه سال هم در آنجا بازی کردم و علی دایی، ستار همدانی، سهراب بختیارزاده و هادی طباطبایی با من همبازی بودند.

بعدها شخصی وارد تیم شد که اسم مرا از لیست خارج کرد تا شخص مورد نظر خود را وارد تیم کند و از اتفاقات پشت پرده این ماجرا اخبار موثق دارم.

از آنجا خارج شدم و پس از آن با پیشنهاد “علی پروین” به پرسپولیس رفتم پس از خارج شدن “علی پروین” از پرسپولیس بهانه هایی آوردند و به ما گفتند که اینها علی پروینی هستند و ما را از پرسپولیس جدا کردند.

۲ سال نیز در ملوان بودم که با مشکلات انزلی مواجه شدیم بعد از آن قراردادم با تیم تمام شد و آقایان احساس کردند که به من نیازی ندارند و من با پیشنهاد “پگاه” مواجه شدم اما به رشت آمدم و دیدم که تصمیم اشتباهی گرفتم و بسیار شبهه برایم ایجاد شد. پس از آن به “نساجی” رفتم و آخر فصل مصدوم شدم ۸ ماه بازی نکردم بعد از آن یک نیم فصل در سپیدرود و سپس در داماش دورود بازی کردم، سال آخر هم در صنعت نفت آبادان رفتم و اکنون نزدیک به هفت سال است که بازی نمی‌کنم و اولین سال مربیگری خود را می گذرانم.

 

۸دی: مربیگری فوتبال تا الان چطور بوده؟!

ورود به مربیگری از علاقه من بوده است دوست داشتم که استعداد خود را در این زمینه بسنجم و خود را محک بزنم، الان احساس می کنم که توانش را دارم و سعی می‌کنم که در این راه پیشرفت کنم چون بسیار به این کار علاقه دارم.

 

** در حرف همه ادعا دارند که به پایه ها توجه دارند اما در این مدت کدام مسئول به تیم آمده تا یک خسته نباشید به تیم بگوید؟

۸دی: از تیم جوانان سپیدرود بیشتر بگویید، الان وضعیت تیم چطور است؟!

همه ادعا دارند که به تیم های پایه ها نگاه می کنند و باید از نیروهای خود ساخته استفاده کرد اگر این اتفاق برای هر باشگاهی بیفتد به نفع آن باشگاه می‌شود زیرا زمانی که یک بازیکن غیر بومی وارد تیم می‌شود هزینه های بسیاری را با خود به همراه می‌آورد اما اگر بازیکن بومی باشد این هزینه‌ها را ندارد و بازیکن مسلما انگیزه های بیشتری دارد در بازی ها بیشتر فعالیت می کنند اما عملا در سپیدرود چنین چیزی را نمی بینیم برای همین می گویم سپیدرود پایه ندارد.

در این مدت کدام مسئول به تیم آمده تا یک خسته نباشید به تیم بگوید؟ در حرف همه ادعا دارند که به پایه ها توجه می کنیم اما اصلا نمی دانند پایه ها چه وضعیتی دارند اصلا توپ دارند؟! بازیکن ها یک آب‌معدنی ندارند بخورند!  کدام توجه؟ چندین بار برای رسیدگی به این وضعیت نامه زدیم اما هیچ نشد.

از زمانی که در سپیدرود شروع کردیم فقط ۲ میلیون و ۵۰۰ تومان برای ورودی و هزینه بازی ها و … به ما داده‌اند، لباس بیشتر بازیکنان به عنوان هدیه بوده و ناقص است زمین را از طریق روابط گرفتیم، توپ نداریم.

بازیکن جوانان سپیدرود به بزرگسالان می رود و یک قرارداد ۵ ساله با او می‌بندند با مبلغی اندک اما اگر همین بازیکن را از بیرون می آوردند باید کمترین حد این قرارداد را تا ۵۰ میلیون می بستند.

 

۸دی: به نظر شما مشکل کار کجاست؟! چرا تیم های گیلانی با سابقه همچون ملوان اکنون در این وضعیت به سر می برند؟!

تیم ملوان هم همه چیزش بومی بود اما خرج های اضافی کردند غیر بومی سازی کردند و انتظارات مردم را بالا بردند، ملوان دوست‌داشتنی بومی را نابود کردند.

ملوان و سپیدرود شناسنامه‌های فوتبال گیلان هستند این وضعیت تقصیر متولیان فوتبال هم است، همه مقصرند چون هر کسی که آمد را وارد بازی کردند چرا سپیدرود این قدر فراز و نشیب داشت؟ چرا ملوان را سیاسی کردند؟ زیرا انتخابات نزدیک است، ملوان را تا پایین ترین سطح می برند سپس دست آن را می گیرند و بر مردم منت می گذارند.

 

** خیلی ها با سپیدرود رأی مردم را گرفتند/ سپیدرود یک زمین تمرین ندارد یک استادیوم ندارد

همانطور که وقتی سپیدرود رشت بالا آمد همه سلفی گرفتند و موقع انتخابات خیلی ها با سپیدرود رأی خود را از مردم گرفتند.

سپیدرود یک زمین تمرین ندارد یک استادیوم ندارد این در حالی است که در تیم‌های پایه سپیدرود با همه مشکلات مدعی اند که بازیکن بزرگسال دارند که به زودی می تواند برای تیم بازدهی داشته باشد.

یکی را باید مختص توجه به پایه بگذارند و کاری کنند که تیم های پایه یک منبع درآمد داشته باشند ما برای بچه ها ناراضی هستیم بارها گفته ام که یک فرد عشق فوتبال را بیاورید تا خرج کند، من کنار می‌روم.

 

 

** از نظر بازیکن بسیار استعداد داریم ولی لازمه آن ها فراهم کردن ابزار است/ فرخوان زدیم و از غرب تا شرق گیلان بازیکن داریم

از نظر بازیکن بسیار استعداد داریم ولی لازمه آن ها فراهم کردن ابزار است من از غرب گیلان تا شرق گیلان بازیکن دارم و اینها را بر اساس فراخوانی که دادیم و استعداد آنها انتخاب کرده ام.

در بحث مربی مربی کاربلد هم داریم اما حمایت کننده ندارند بعضی‌ها اسپانسر دارند و بالا می آیند و فقط هم آنها در میان تیم‌ها می‌چرخند.

مثلا شخصی تیم را می‌گیرد و می خواهد حتما فلان شخص باشد خب مشخص است که به خاطر تیم، تیم را قبول نکرده است و منافع شخصی دارد.

در همه دنیا اشخاص بازنشسته می‌شوند اما اینجا جا را برای جوانان باز نکردند اما بالاخره در برخی از تیم ها جوانان وارد عرصه مربی گری شدند پس اگر فضا دهیم استعداد داریم به نظر من علی کریمی هم در برنامه ریزی ها خوب عمل کرده است اما باید همه به ساحل آرامش برسیم.

 

۸دی: یعنی با بازیکن غیر بومی مشکل دارید؟!

من نمی گویم حتما بازیکنان بومی باشد ولی می‌گویم زمینه‌سازی خوب کنید یک سری بازیکنان داریم از بیرون آمده اند و زمان فوتبال آنها به پایان رسیده است اینها فقط هزینه سازی می کنند برای سپیدرود، ما با این ها می‌بازیم خوب چرا با جوانان نبازیم، با حداقل هزینه با جوانان ببازیم که برای آنان تجربه شود و در بازی‌های بعدی آماده شوند.

 

۸دی: نظرتان در مورد مدارس فوتبال شهر رشت یا استان چیست؟!

مدارس فوتبال ما کیفیت و خروجی مناسب ندارند، پیشنهاد من این هست که یک گروه نظارتی بگذارند، مدرسان فوتبال را با تحقیق و نظارت انتخاب کنند.

دوم اینکه سیاسیون وارد عرصه فوتبال نشوند آقایان در کار ما دخالت نکنند من به شخصه در فوتبال جایگاهی ندارم من کنار مردم هم می نشینم اما جایگاه ندارم آقایان جایگاه ها را گرفتند برای من نه اما این درست نیست که برای پیشکسوت فوتبال سپیدرود که سپیدرود مدیون او است وقتی به تماشای فوتبال می رود جایگاهی وجود نداشته باشد مگر ما در کار آقایان دخالت می کنیم که آنها در کارهای در فوتبال دخالت می کنند.

 

** سیروس قایقران” جدا از فوتبال انسان شریفی بود

۸دی: بازیکنان گیلانی که اکنون در سطح تیم ملی و باشگاهی بازی قابل توجهی دارند چه تحلیلی دارید از همچون سید جلال حسینی، جهانبخش، سعید عزت اللهی؟!

دوره بازی “سیدجلال حسینی” معروف شدن سخت بود و بسیار زحمت کشید و جز افتخارات گیلان است و هنوز هم فوتبال خود را با قدرت ادامه می دهد و به نظر من یکی دو سال دیگر هم می تواند بازی کند.

از جهانبخش هم شناخت دارم او از همان ابتدا در کارها برنامه و هدف داشت همیشه فعال بود پس از تمرین جمعی تیم تمرین های اختصاصی می کرد و به دنبال یادگیری زبان و بسیار فعال بود.

از سعید هم از پدرش بیشتر شناخت دارم و می‌دانم که پدرش بسیار زحمتکش بوده و سعید را با برنامه به اینجا رسانده است.

اما در مورد “سیروس قایقران” افتخار فوتبال گیلان و ایران می خواهم بگویم که جدا از فوتبال، انسان شریفی بود، سیروس قایقران الگوی من بود و من علاقه خاصی به او داشتم.

 

 

** ۲نفر را به تیم بزرگسالان معرفی کردیم یکی قرارداد بسته و دیگری هم ملحق می شود

 

۸دی: تا الان بازیکنی از تیم جوانان سپیدرود به تیم بزرگسالان معرفی کرده اید؟!

دو نفر را به تیم بزرگسالان معرفی کردیم و یکی قرارداد بسته است و دیگری هم ملحق می شود اما این کار نیاز به همت خود شخص هم دارد بچه های الان بلندپروازی دارند و می خواهند راحت به قله برسند و خیلی در فکر فوتبال نیستند و بیشتر اتفاقات و حواشی فوتبال برایشان جالب است.

 

۸دی: به عنوان یکی از بازیکنانی که در تیم پرسپولیس سابقه بازی داشته نظرتان در مورد عملکرد این تیم چیست؟!

درباره پرسپولیس و بازی های اخیر آن در جام باشگاه های آسیا که کار بسیار بزرگی بود و واقعا شاهکار “برانکو” بود اما چیزی که کمتر به آن پرداخته شد بدنسازی پرسپولیس است که کار بسیار بزرگی کرد و نقش مهمی داشت قطعاً بدنساز پرسپولیس با بچه ها بسیار خوب کار کرده بود که بازیکنان تیم آمادگی بدنی بسیار خوبی داشتند و توانستند کار بزرگی را رقم بزنند.

“برانکو” بسیار خودباوری دارد و این خودباوری را به همه بازیکنان تیم انتقال داده است “برانکو” با باور خودش حرکت می کند در بازی رفت پرسپولیس استرسی که در مربی تیم ژاپن بود در برانکو نبود و این یک حرکت مثبت بود چون زمانی که مربی آرامش خاطر داشته باشد بازیکنان نیز آرامش دارند.

تا اینجا هم که پرسپولیس رسید با کمترین امکانات، مصدومیت زیاد و بازیکنان بی تجربه و کم سن و سال بود که مصداق قهرمانی دارد و به نظرم شاید حالا حالاها دیگر رنگ فینال آسیا را نبینیم.

 

۸دی: مربی گری “کی روش” را چگونه ارزیابی می کنید

در رابطه با تیم ملی به نظر می آید که “کی روش” دیگر کمی خسته کننده شده، کم محلی و بی تفاوتی هایی دارد، “کی روش” اکنون جزیی از خانواده فوتبال ایران است چون از ما پول می گیرد اما اصل کارنامه کی‌روش در مسابقات آسیایی معلوم می شود.

 

** دعوت یک نوجوان روستایی به تیم ملی خاطره فوتبالی رضا نیک نظر

۸دی: در آخر بهترین و بدترین خاطره تان در عرصه فوتبال را بگویید

بهترین خاطره من در سال ۸۶ بود که ملوان با گل من در لیگ ماندگار شد و همچنین دعوت شدنم به اردوی تیم ملی نوجوانان که قطعاً برای یک بچه روستایی که حتی شهر را به درستی نمی شناسد یک اتفاق بسیار بزرگ بود و بدترین خاطره ام هم جدا شدن از تیم پرسپولیس در آن مقطع و ملوان بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه