افزایش امیدواری برای بازگشت امام‌موسی‌صدر

پس از آنکه اجساد سه تن از مخالفان معمر قذافی پس از ۲۹ سال یافت شد، احتمال بازگشت پیکر یا خود امام موسی صدر به وطن نیز قوت گرفت.

افزایش امیدواری برای بازگشت امام‌موسی‌صدر

به گزارش ۸دی نیوز، در روزهای گذشته اجساد سه تن از کسانی که می خواستند در سال ۱۹۸۴ با ترور قذافی حکومت لیبی را تغییر دهند، پس از ۲۹ سال در سردخانه ای در یکی از بیمارستان های نظامی طرابلس کشف شد.

این سه تن پس از شکست در کودتایی نافرجام موسوم به العزیزیه، با نیروهای ویژه گارد ریاست جمهوری قذافی در آن سال درگیر شده و کشته می شوند. اما نکته جالب اینجاست که این مخالفان قذافی، پس از کشته شدن، دفن نمی شوند؛ بلکه به صورت فریز در بیمارستانی نظامی نگهداری می شوند تا اینکه سه سال بعد ازهلاکت سرهنگ، اجساد این عده نیز کشف و با حضور برخی مقامات لیبیایی از جمله رئیس مجلس این کشور بر روی دوش تعداد زیادی از مخالفان قذافی تشییع و تدفین شدند.

اینکه قذافی را با اقدامات وحشیانه و دیوانه‌وارش در دنیا می شناسند، مسأله جدیدی نیست. کما اینکه برخی اقداماتش مانند چادر زدن در حیاط کاخ الیزه در پاریس یا کاخ نخست وزیری ایتالیا در رم، حضور نزدیک به دویست نیروی محافظ زن در میان حلقه نخست محافظانش که همواره و در هر حالی او را همراهی می کردند، کشتار و قتل عام بی درنگ مخالفان و حتی منتقدان برنامه هایش و بسیاری کارهای عجیب و احمقانه دیگر وی، دلیلی بر متفاوت بودن قذافی در میان حاکمان دنیا و حتی دیکتاتورهاست.

images (1)اما آنچه از این مسأله درک می شود، احتمال برخورد مشابه سرهنگ دیوانه با رهبر شیعیان لبنان در ۳۴ سال قبل و در شهریور ماه سال ۵۷ است.

امام موسی صدر که در سال ۵۷ به همراه دو تن از دوستان و نزدیکانش برای رایزنی در خصوص آینده سیاسی خاورمیانه به طرابلس می رود، از سوی قذافی ربوده شده و از آن زمان تا به حال، هیچ ردی از او به دست نیامده است. اگر هم خبرهایی در خصوص شهادت یا حیات رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان در طول این سال ها به گوش می رسید، بلافاصله با انتشار خبری که کاملا با قبلی در تضاد بود، همه امیدها را به یأس تبدیل می کرد.

دو سال پیش نیز که حکومت قذافی سرنگون شد، باز هم ردی از امام موسی صدر به دست نیامد؛ اما همان موقع گمانه هایی منتشر شد مبنی بر احتمال زندانی بودن امام موسی صدر در یکی از زندان‌های مخفی لیبی که ثبت قانونی نیست و امکان دست یابی نیروهای انقلابی به آنها وجود ندارد. این دست خبرها نیز از سوی بسیاری از کارشناسان داخلی مسائل بین الملل رد شد.

حالا که جنازه های سه سرباز لیبیایی که در سال ۱۹۸۴ می خواستند قذافی را ترور کنند، در سردخانه یکی از بیمارستان های نظامی طرابلس یافت شده، اظهارات قبلی مقامات جدید لیبی نیز در خصوص وضعیت و سرنوشت امام موسی صدر تقویت می شود.

امیدواریم با این کشف جدید نیروهای انقلابی لیبی، روزنه های امید بازگشت امام موسی صدر به میهن گشوده تر شود.

منبع: صراط

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه