معاون اداره کل میراث فرهنگی گیلان:

بناهای تاریخی دولتی در گیلان مرمت می‌شوند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت:‌ بناهای تاریخی متعلق به دستگاه‌های دولتی و یا بخش خصوصی گیلان توسط میراث فرهنگی استان مرمت می‌شوند.

بناهای تاریخی دولتی در گیلان مرمت می‌شوند

به گزارش ۸دی، ولی جهانی اظهار داشت:‌ اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان آماده است در راستای عمل به رسالت ذاتی خود جهت انجام فرآیند مرمت و احیاء آثار تاریخی که در مالکیت دستگاه‌های دولتی استان و یا بخش خصوصی قرار دارد مشارکت کند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان به اقدامات این دستگاه در حوزه مرمت آثار تاریخی استان اشاره کرد و افزود:‌ در سال ۹۶ و از محل اعتبارات داخلی بیش از ۶۰ بنای تاریخی گیلان که در معرض خطر قرار داشتند توسط میراث فرهنگی گیلان مرمت شد.

جهانی مرمت پل گوراب صومعه‌سرا و حمام کسما را از جمله این بناهای مرمت شده اعلام کرد و ابراز داشت: با توجه به حساسیت و قدمت بالای این دو اثر تاریخی بسیار ارزشمند فرآیند مرمت و مقاوم‌سازی آن‌ها به سرعت زیر نظر کارشناسان مجرب و متخصصان میراث فرهنگی گیلان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه مالکیت حمام کسما مربوط به اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان است عنوان کرد: میراث فرهنگی استان برای مرمت و احیاء این اثر تاریخی هزینه‌های هنگفتی را متحمل شده است بنابراین انتظار داریم روند بهره‌برداری از آن توسط مالک مربوطه هرچه سریع‌تر انجام شود.

جهانی از تخریب آثار تاریخی مرمت شده در صورت عدم بهره‌برداری از آنان خبر داد و تصریح کرد:‌ اداره کل میراث فرهنگی گیلان به مالک اثر تاریخی حمام کسما دو ماه مهلت داده است تا روند تعیین تکلیف این بنا در جهت بهره‌برداری و یا واگذاری آن به بخش خصوصی را مشخص کند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان از عدم اهتمام برخی دستگاه‌های دولتی گیلان برای مرمت آثار تاریخی سخن گفت و بیان داشت:‌ تعداد زیادی از آثار تاریخی گیلان در مالکیت این دستگاه‌ها قرار دارد بنابراین باید روند مرمت و احیاء این آثار توسط آنان انجام شود.

جهانی با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی گیلان به تمام مالکان بناهای تاریخی استان پیشنهاد مشارکت در اجرای مرمت آثار تاریخی آنان را داده است عنوان کرد: ساختمان‌های تاریخی شهرداری رشت و یا برخی اماکن تاریخی که در مالکیت اداره کل آموزش و پرورش گیلان است از جمله این آثار هستند.

وی به مرمت اثر تاریخی بانک ملی انزلی توسط مسئولان این مجموعه و نظارت میراث فرهنگی گیلان اشاره کرد و اظهار داشت: مسئولان بانک ملی بندرانزلی تاکنون برای احیاء این اثر تاریخی که در مالکیت خود آنان نیز قرار دارد بیش از ۶۰۰ میلیون تومان هزینه و اعتبار صرف کرده‌اند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان از نجات ساختمان تاریخی گمرک آستارا از تخریب حتمی خبر داد و بیان داشت:‌ با مشارکت مسئولان اداره گمرک آستارا این بنای تاریخی با صرف اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان مرمت و بازسازی شد.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه