یادداشت؛

دانشجو پرچم دار روشنگری در کشور است

همیشه تاریخ میان اگاهی ، ظلم ستیزی و آزادی خواهی پیوندی ناگسستنی وجود داشته و دانشجو علاوه بر نماد ، پرچم دار حق جویی و روشنگری بوده است.

دانشجو پرچم دار روشنگری در کشور است

به گزارش ۸دی، ۱۶ آذر روزی است که مشعل روشنگری دانشجو در ایران افروخته شد.

پاییز ۱۳۳۲ دانشگاه تهران از پایگاه های اصلی آگاهی و آزادگی ، در مخالفت با محاکمه محمد مصدق مظهر وطن دوستی و پایداری برابر ظلم ،یکپارچه شور و اعتراض بود .

در آن اوضاع دولت پهلوی ،روابط ایران و انگلیس را که در دوره نخست وزیری مصدق قطع شده بود از سر گرفت و ریچارد نیکسون معاون آیزنهاور رییس جمهور وقت امریکا برای محکم تر کردن جای پای خود قصد دیدار رسمی از ایران را کرد.

اما دانشجویان شجاع و آزاده که از اوضاع نابسامان داخلی و توطئه های خارجی به تنگ امده بودند این را برنتابیدند . آنها با تفکرات سیاسی مختلف برای اعتراض به شرایط نابسامان کشور متحد شدند و تظاهرات و اعتصابهایی شکل گرفت .

دولت محمد رضا پهلوی برای ارام کردن اوضاع نیروهای ارتش را به دانشگاه گسیل کرد و دست به سرکوب اعتراضات زد .

اقدامی ظالمانه که در آن حرمت دانشگاه شکسته شد ، صدها دانشجو بازداشت و زخمی و سه دانشجوی دانشکده فنی به نامهای احمد قندچی ، مهدی شریعت رضوی و مصطفی بزرگ نیا به شهادت رسیدند .

کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور بعنوان کانون مبارزه با حکومت پهلوی در خارج از ایران ۱۶ آذر را روز دانشجو نامید و از آن پس این روز بعنوان سراغازی برای افروخته شدن مشعل آگاهی در دانشگاه گرامی داشته می شود.

دانشجویان بعنوان قشر روشن اندیش و اگاه علاوه بر جهاد علمی و تلاش برای کسب علوم نسبت به جامعه خود مسئولند . احترام به حقوق انسانی ، جستجوگری ، حق طلبی ، مطالبه برای بهبود اوضاع و سوق دادن کشور به سمت توسعه پایدار از مواردی است که دانشجویان باید پی گیر آن باشد.

دانشجو در دانشگاه نه تنها علم و ادب و فرهنگ و هنر را می آموزد بلکه یاد می گیرد که از حق خود و دیگران دفاع کند .

تحمل عقاید دیگران ، برقراری گفتمان و بسیج برای بهسازی جامعه از وظایف دانشجو است .

آزادی اندیشه و بیان در چارچوب قانون امری است که باید در دانشگاه بیش از هر جای دیگر محترم شناخته شود. امر مهمی که در توصیه اکید رهبری برای برگزاری کرسی های ازاداندیشی در دانشگاه نمود پیدا می کند .

مقام معظم رهبری می فرمایند : دانشگاه انصافا مسأله‌ی مهمی است، دانشگاه برای هر کشوری، در واقع همه چیز است.دانشجو، تضمین کننده‌ی فردای هر جامعه است .در واقع از روی دانشجوی امروز، می‌شود فردای هر جامعه را شناخت یا حدس زد. دانشجو یعنی کسی که ناظر به آینده، و متعلق به آینده است؛ آینده هم متعلق به اوست.

ایشان دو عنصر اصلی در تربیت دانشجو را که نباید از ان مغفول ماند عنصر علم و تحقیق و کارایی علمی و جوشیدن استعدادهای علمی و دیگری روحیه و تدین و حرکت صحیح و سالم سازی معنوی و روحی دانشجو در دانشگاه ها می دانند و تاکید می کنند این دو عنصر بایستی بدون تفکیک از یکدیگر، با قدرت و با ظرفیت کامل کشور، تعقیب بشود.

به گفته ایشان دانشگاهی که نتواند علم و تحقیق را به دانشجو منتقل بکند، و نتواند دانشجو را یک عالم، یک استاد، یک صاحب صلاحیت، یک مبتکر، و بالاخره یک مدیر بالفعل برای بخشی از بخش های بی شمار اداره ی جامعه بسازد، آن دانشگاه، دیگر دانشگاه نیست.

عنصر دوم، عبارت از روحیه و تدین و حرکت صحیح و سالم سازی معنوی و روحی دانشجو است .

ایشان معتقدند در فضای عمومی دانشگاهی کشور، به این نکته ی دوم یعنی مسئله روحیه و تدین و آگاهی دانشجو و بیرون آوردن او از حالت یک عنصر علمی بی جهت و بی هدف، به سمت یک عنصر علمی جهت دار توجه کافی وجود ندارد.

مقام معظم رهبری خودسازی فکری، اخلاقی و انقلابی را برای دانشجویان یک فریضه دانسته و خطاب به دانشجویان می گویند سنگربان این سنگر [دانشگاه] شمایید؛ مواظب باشید خاکریزهاتان سست نشود؛ دائم خاکریزها را ترمیم کنید. خاکریزها، خاکریزهای فرهنگی و فکری است؛ این ها را ترمیم کنید.

۱۶ اذر در تاریخ ایران بعنوان نقطه عطف مبارزات حق طلبانه باقی خواهد ماند .

روز دانشجو خجسته ، و مشعل اندیشه ورزی و روشنگری دانشجویان همواره فروزان باد!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه