جنجال جدید غرب؛ ادعا بر سر برنامه موشکی ایران

جدال لفظی میان مقامات ایرانی و آمریکایی درباره ادعای آزمایش موشکی جدید ایران در هفته گذشته شاید یکی از مهم‌ترین اخبار کشور بود که در سطح بین‌الملل واکنش‌هایی را به همراه داشت و منجر به برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد هم شد. ادعاهایی که از آن بوی جنجال جدیدی علیه ایران به مشام می‌رسد.

جنجال جدید غرب؛ ادعا بر سر برنامه موشکی ایران

به گزارش ۸دی، ۱۱ آذر در حالی که خبر آزمایش موشکی جدید در ایران از سوی هیچ مقام نظامی یا دفاعی در کشورمان اعلام یا تایید نشده بود، وزیر امورخارجه آمریکا در ادامه تازه‌ترین اظهارات خصمانه خود علیه ایران در پیامی توئیتری آزمایش موشکی ایران را محکوم و آن را مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ عنوان کرد. مایک پمپئو، وزیرامور خارجه‌ آمریکا در پی رویکردهای بدخواهانه کشورش، مدعی شد که آزمایش موشک‌های میان‌برد ایران که توانایی حمل چندین کلاهک موشکی منفجره را دارند تخطی از توافق بین‌المللی هسته‌ای تهران است و آن را محکوم کرد.

در میان تنش‌های میان واشنگتن و تهران در زمینه موشک‌های بالستیک، پمپئو در پیامی توییتری هشدار داد که ایران در حال افزایش آزمایش و تکثیر موشک‌هایش بوده و از جمهوری اسلامی ایران خواست که این اقدامات را متوقف کند. پمپئو در ادامه این اظهارات ادعایی خود به جزئیاتی در مورد آخرین آزمایش موشکی ایران اشاره کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه این اظهارات با در نظر گرفتن توافق هسته‌ای بین‌المللی که توسط شورای امنیت به امضا رسیده است، گفت: ما این اقدام را محکوم می‌کنیم.

ساعتی پس از این ادعا، وزیر امورخارجه انگلیس هم در واکنش به آزمایش موشکی ادعایی ایران، گفت که این اقدامی تحریک‌برانگیز و مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. جرمی هانت هم مثل پمپئو با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به این ادعا که ایران به تازگی یک موشک بالستیک میان‌برد آزمایش کرده است، واکنش نشان داد.

هانت در پیام خود مدعی شد: من به شدت نسبت به آزمایش موشک بالستیک میان‌برد توسط ایران نگران شده‌ام. این اقدامی تحریک‌برانگیز و تهدیدآمیز بوده و در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. حمایت ما از برجام به هیچ وجه از نگرانی ما درباره برنامه موشکی بی‌ثبات‌کننده ایران و از عزم ما نسبت به اینکه باید متوقف شود، کم نمی‌کند.

ادعای مطرح شده درباره آزمایش موشک بالستیک توسط ایران که به نظر می‌رسد به صورت کاملا هماهنگ و هدفمند مطرح شده، به شکل گسترده‌ای توسط رسانه‌های بین‌المللی پوشش داده شد و از سوی برخی دیگر از سیاسیون آمریکایی و جهانی مورد حمایت قرار گرفت تا فشار جدیدی به ایران وارد شود.

در همین زمینه جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در پیامی توئیتری آزمایش موشکی ادعایی ایران را رفتاری تحریک‌آمیز و غیرقابل‌تحمل خواند و با طرح این ادعا که ایران به تازگی موشک‌های بالستیک میان‌بردی را که قادر به رسیدن به اسرائیل و اروپا هستند را مورد آزمایش قرار داده است، گفت: این اقدام تحریک‌آمیز غیرقابل‌تحمل است

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که اسناد محرمانه نشان می‌دهد که انگلیس، فرانسه و آلمان در ماه مارس پیشنهاد وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل برنامه موشکی‌اش را ارائه دادند اما این کار با مخالفت اعضای دیگر اتحادیه اروپا ازجمله ایتالیا که خواهان افزایش روابط تجاری با جمهوری اسلامی هستند، مواجه شد.

بنابر این گزارش، انگلیس، فرانسه و آلمان از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد قصد دارد از توافق هسته‌ای خارج شود، با مقامات ایرانی درباره برنامه موشکی بالستیک این کشور و فعالیت‌های منطقه‌ای‌اش مذاکره کرده‌اند اما به گفته دیپلمات‌ها، با وجود گذشت بیش از یک سال از این رایزنی‌های منظم، ایران بر موضع خود محکم و استوار ایستاده و تاکید کرده است که برنامه موشک‌های بالستیکش دفاعی است و قابل مذاکره نیست.

این موضع موجب درمانده شدن مقامات غرب شده است. فرانسه به‌ویژه از این موضع تهران در توسعه و تکثیر موشک‌هایش ابراز تاسف کرده و از ایران می‌خواهد که وارد مذاکره بر سر موشک‌هایش شود.

یک دیپلمات اروپایی در این باره به رویترز گفت: در یک ماه گذشته، وزیر امورخارجه انگلیس و هیئت‌های بلند پایه از فرانسه و آلمان به تهران سفر کردند تا این مسئله را با مقامات این کشور مطرح کنند اما آن‌ها نمی‌خواهند درباره موشک‌های بالستیک مذاکره کنند.

مذاکره نکردن بر سر یرنامه موشکی ایران و تاکید بر تدافعی بودن نکته ای ست که بارها از سوی مقامات ایرانی به آن اشاره شده است اما کشورهای غربی بعد از پرونده هسته ای، تلاش می کنند بهانه جدیدی برای فشار بر ایران پبدا کنند و هر از چندی با جنجال بر سر گسترش برنامه موشکی ایران این موضوع را پیش می کشند.

وزیر امورخارجه کشورمان هم در واکنش به ادعای وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران یک موشک بالستیک میان برد با قابلیت حمل چندین کلاهک موشکی منفجره را دارد، گفت: آقای پمپئو هیچ اعتباری برای قطعنامه شورای امنیت قائل نیست. آنها برخلاف تعهدات بین‌المللی از برجام خارج شدند اما دیگران را به خاطر اجرای برجام مجازات می‌کنند لذا از وی توقع بیشتری نیست.

محمد جواد ظریف با تاکید بر اینکه در برجام آزمایش موشک برای ایران ممنوع نشده است، گفت: در قطعنامه ۲۲۳۱ هم صرفاً در مورد موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است اما ممنوع نشده بلکه از ایران خواسته شده از این نوع موشک‌ها استفاده نشود. ایران به دنبال استفاده از سلاح هسته‌ای نیست، این موشک‌های ایرانی هم برای حمل سلاح هسته‌ای تولید نشده‌اند، در واقع موشک‌های تولیدی ما برای کلاهک متعارف طراحی شده‌اند. موشک‌هایی که برای کلاهک هسته‌ای طراحی شوند نیاز به دقت ندارند و برای اینکه به دقت برسید نیاز به هزینه بالایی دارد. جمهوری اسلامی با حمله اخیر به تروریست‌ها نشان داد که موشک‌های جمهوری اسلامی کاملاً نقطه زن است.

ظریف با بیان اینکه برای طراحی موشک نقطه زن نیاز به کلاهک های متعارف است، تاکید کرد: اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد آزمایش موشک‌های ایرانی همانند گذشته از پایه غلط است، آنها بهتر است قطعنامه ۲۲۳۱ را مطالعه کنند.

در پیوند با همین موضوع در ۱۱ آذر مدیر اجرایی اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی آمریکا در پیامی توئیتری گفت که آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به شمار نمی‌رود.

مارک فیتز پاتریک در پیام خود نوشت: این معذور کردن آزمایش موشکی ایران نیست، اما این اقدام نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به شمار نمی‌رود چرا که تنها از ایران می‌خواهد چنین آزمایش‌هایی را انجام ندهد.همچنین این قطعنامه خواستار آن است که تمامی کشورهای عضو از هرگونه اقدامی که اجرای تعهدات برجام را تضعیف می‌کند، خوددادری کنند. اگر ایران در حال تخطی از قطعنامه است، پس آمریکا نیز چنین است.

اظهارات فیتز تایید سخنان ظریف و نشانه نقض نکردن قطعنامه ۲۲۳۱ به حساب می آید.

در همان ۱۱ آذر مقامات ایرانی به سرعت به این ادعای آمریکایی‌ها واکنش نشان دادند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این زمینه اظهار کرد: برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور طراحی می‌شود. هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.

قاسمی خطاب به وزیر امور خارجه آمریکا افزود: جالب و البته مضحک آنجاست به قطعنامه‌ای استناد می‌کنید که با خروج یک‌جانبه و غیرقانونی‌تان از برجام نه تنها خود آن را نقض کرده‌اید بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق و یا حتی اگر آن را اجرا کنند تهدید به تنبیه شدن و تحریم می‌کنید.

نکته درستی که قاسمی به آن اشاره داشت خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام بود. اگر به فرض ایران آزمایش موشکی انجام دهد این کار تخلف از قطعنامه‌های سازمان ملل و برجام نیست و به فرض اگر هم تخطی از برجام باشد آمریکا که با افتخار اعلام کرده از برجام خارج شده نمی‌تواند در این زمینه مدعی باشد چرا که در این توافق حضور ندارد.

فردای این ادعا هم وزیر امور خارجه کشورمان مانند پمپئو در پیامی توئیتری با اشاره به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی آمریکا به ادعای همتای آمریکایی خود علیه ایران در این مورد پاسخ داد.

محمد جواد ظریف در این ارتباط نوشت: سورئالیسم (فرا واقعیت گرایی) اکنون خط مشی ایالات متحده در سیاست خارجی‌اش شده است؛ در حالی که خود قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض می کند -و حتی به تهدید آنهایی می‌پردازد که نمی‌خواهند با اجرای تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده این قطعنامه را نقض کنند- حالا به غلط، ایران را دقیقا به نقض همان قطعنامه متهم می کند! مکر و دورویی.

پاسخ‌های قاطع ظریف و قاسمی به ادعای آمریکایی‌ها هم از نظر منطقی و هم از نظر حقوقی کاملا روشن به حساب می‌آیند هر چند رسانه‌های بین‌المللی مثل همیشه تلاش می‌کنند چندان به آن نپردازند تا برنامه جدید فشار علیه ایران به چنین ادعاهایی پیش برود و افکار عمومی دنیا بر مبنایی غلط علیه ایران موضع بگیرند.

به این مواضع می توان واکنش های صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه و ابولفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح را هم اضافه کرد که آمریکایی ها را به دروغگویی و دخالت در امور داخلی ایران متهم کردند.

روز ۱۲ آذر صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی به این ادعاها به خصوص به ادعای وزیر امور خارجه انگلیس واکنش نشان داد و گفت: مقاماتی نظیر وزیر خارجه انگلیس بدانند در جایگاهی نیستند که بخواهند به قوای نظام اسلامی در انجام وظایفشان هشدار دهند.

با وجود دفاع منطقی مقامات ایرانی در مقابل این ادعا اما باز در ۱۲ آذر این بار سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که برلین این آزمایش‌های موشکی تهران را محکوم می‌کند.

ماریا ادیبار عنوان کرد که که برلین آزمایش موشکی میان‌برد تهران را محکوم می‌کند و خواهان دوری از چنین اقداماتی است ومدعی شد: این آزمایش‌ها با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد در تضاد است. اینگونه اقدامات موجب افزایش تنش در منطقه می‌شود و برلین از تهران دعوت می‌کند تا از چنین اقداماتی دوری کند.

این اظهارات نشان می دهد که مقامات غربی بدون توجه به ÷اسخ های ایران تلاش می کنند با جوسازی های بدون منطق تنها فشار بر ایران را افزایش دهند.

با این وجود بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز ۱۲ آذر در نشست خود با خبرنگاران باز هم به این ادعاها پاسخ داد و در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی مبنی بر این‌که شما در این نشست در برابر اظهارات اخیر مقامات آمریکایی تاکید کردید که سیاست‌های دفاعی و موشکی ایران امری مشخص و روشن است و تهران در این مورد با کسی مذاکره نمی‌کند، سوال من از جنابعالی این است که آیا ایران در چند روز اخیر آزمایش موشکی انجام داده است یا نه؟ گفت: شما باید این سوال را از مقامات نظامی بپرسید و آنچه که مربوط به وزارت خارجه است بیان مواضع کلی ایران در مورد سیاست‌های دفاعی‌اش است که من در این جلسه درباره آن صحبت کردم. ادعاهایی که معمولا آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند خیلی ادعاهای بااساسی نیست و ما هر از چند گاهی شاهد هستیم که اینگونه ادعاها توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در مورد ایران مطرح می‌شود. اگر چنین آزمایشی انجام شده باشد مقامات دفاعی ایران در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کردند و یا می‌کنند و همان‌طور که گفتم من اطلاعی در این زمینه ندارم.

بی‌اساس بودن ادعاهای آمریکایی ها نکته ای است که بارها ثابت شده از جمله در پرونده هسته ای ایران که آمریکایی ها مدعی تلاش ایران برای ساخت بمب اتم شدند یا ادعای انبار سلاح های کشتار جمعی در عراق که منجر به حمله آمیریکا به این کشور شد اما پس از آن به اثبات رسید که این ادعا دروغ و بهانه ای بیش نبوده است.

قاسمی در صحبت های خود به تلاش غرب برای مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران هم واکنش نشان داد و همان غیرقابل مذاکره بودن این برنامه را گوشزد کرد.

با وجود این واکنش های مقامات ایرانی دفتر ریاست جمهوری فرانسه هم در ۱۳ آذر نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف آزمایش موشک‌های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در ایران شد و آن را تحریک برانگیز و بی‌ثبات کننده خواند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه خود نسبت به این آزمایش موشکی به شدت ابراز نگرانی و تاکید کرد که این اقدامی تحریک برانگیز و بی‌ثبات کننده است و در ادامه از ایران خواست تا آزمایش تمام موشک‌های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند را متوقف کند.

سرانجام روز ۱۳ آذر فرانسه و انگلیس با حمایت آمریکا خواستار برگزاری نشستی برای بررسی آزمایش موشکی ادعایی توسط ایران شدند و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم مجددا و این بار در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل ادعای خود مبنی بر اینکه ایران به تازگی یک آزمایش موشکی انجام داده است را تکرار کرد.

ساعاتی بعد محمدجواد ظریف اعلام کرد که به سخره گرفتن شورای امنیت سازمان ملل، شکست در تحقق تعهدات توسط آمریکا را تحت‌الشعاع قرار نخواهد داد.

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعاهای واهی آمریکایی ها و در صفحه شخصی خود در توئیتر عنوان کرد: به سخره گرفتن شورای امنیت سازمان ملل، شکست در تحقق تعهدات و پاسخگو بودن آمریکا برای عدم پایبندی را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد؛ خصوصا وقتی که خود آمریکا می‌پذیرد که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از توانایی‌های بازدارنده ایران جلوگیری نمی‌کند. به جای تضعیف قطعنامه ۲۲۳۱، بهتر است که همگی در جهت پایبندی به آن حرکت کنند.

اشاره ظریف به اظهارات برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران بازمی گشت که در اواخر شهریور ماه نسبت فریب‌آمیز بودن متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل انتقاد و در میان حرف‌های خود ابراز کرده بود که طبق این قطعنامه ایران نباید به فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک که توانایی حمل سلاح‌های هسته‌ای داشته باشد، بپردازد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم عصر سه‌شنبه در واکنش به اظهارات مقامات برخی کشورهای غربی و همچنین اقدام انگلیس و فرانسه برای تشکیل جلسه شورای امنیت درخصوص برنامه موشکی ایران واکنش نشان داد و باز هم مواضع محکم ایران در این زمینه را تکرار کرد. نیازی به تکرار مجدد نیست که ماهیت برنامه موشکی ایران کاملاً بازدارنده و بخشی از برنامه‌های غیرقابل توقف دفاعی کشور است و ما قطعاً برنامه‌های دفاعی خود را براساس ابراز نگرانی‌های بی‌اساس و مبتنی بر القائات بی‌بنیان و هدفمند برخی کشورهای دور ازمنطقه تنظیم نمی‌کنیم. عمیقاً معتقدیم ابراز نگرانی‌ها پایه، اساس و مبنای منطقی و درستی ندارد و بیش از هر چیز آفریده سیاست‌ها و رویکردهای ایران هراسانه‌ای است که در دستور کار کشورها و رژیم‌های خاصی در جهان قرار دارد.

وی همچنین بر این موضوع تاکید کرد که ایران به دنبال موشک هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را داشته باشند نبوده و نیست.

نمایندگی ایران در سازمان ملل هم در بیانیه‌ای با اشاره به نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت درباره ایران اعلام کرد: همه فعالیت های مرتبط با موشک بالستیک ایران کاملاً در انطباق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است در حالی که آمریکا این قطعنامه را به صورت کامل نقض کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: آمریکا تلاش دارد با ارائه اطلاعات ساختگی و مخدوش و نیز استناد به معیارهای نامرتبط، نوعی ابهام و آشفتگی در تفسیر مفاد مربوطه قطعنامه ۲۲۳۱ ایجاد و از آن علیه ایران سوء استفاده کند. این سیاست منافقانه و گستاخانه آمریکا نشان می دهد که رهیافت آن تا چه اندازه خصمانه و غیرصادقانه و استدلالهای فنی و حقوقی آن تا چه اندازه غیرمعتبر و نامرتبط است.

در این بیانیه با بیان اینکه مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ کاملا روشن و عاری از هرگونه ابهام است تفسیرهای خودسرانه از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ محکوم و تاکید شده که به عنوان یک توانمندی دفاعی متعارف، برنامه موشکی ایران انحصارا برای حمل کلاهک‌های متعارف طراحی‌شده و در نتیجه هیچ یک از موشک‌های بالستیک آن برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند. ایران هیچ وقت در پی کسب سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود.

این بیانیه همچنین با توضیح این موضوع که این قطعنامه برنامه مشروع موشک بالستیک متعارف ایران یا فعالیت های مرتبط آن را ممنوع یا محدود نمی کند، فعالیت های ایران را خارج از شمول این قطعنامه دانست.

با وجود اینکه بیانیه دفتر ایران در سازمان ملل کاملا واضح، منطقی و حقوقی این موضوع را شفاف کرد اما باز هم شورای امنیت سازمان بنا به درخواست انگلیس و فرانسه در نشست روز سه‌شنبه ۱۳ آذر خود به بررسی آزمایش موشکی ادعایی توسط ایران پرداخت که البته این نشست بدون نتیجه پایان یافت. آمریکا در این جلسه خواستار محکوم کردن آزمایش‌های موشکی ایران شده بود.

در این جلسه که پشت درهای بسته برگزار شد، نمایندگان انگلیس، فرانسه و آمریکا از این آزمایش موشکی که ادعا می‌شود ایران روز اول دسامبر (۱۰ آذر) انجام داه است، انتقاد کردند. ایران در دفاع از خود گفت که فعالیت‌های موشکی‌اش ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل نیست.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست مدعی شد: آزمایش یک موشک بالستیک از سوی ایران خطرناک و نگران کننده بود، اما عجیب نبود چرا ایران قطعنامه‌های سازمان ملل را با بی پروایی زیر پا می‌گذارد اما جامعه جهانی نمی‌تواند این رفتار را نادیده بگیرد. اگر شورای امنیت واقعا می‌خواهد ایران را پاسخگو بداند و قطعنامه‌هایش را اعمال کند، حداقل باید این آزمایش موشکی تحریک آمیز را یک‌صدا محکوم کند.

اما در سوی دیگر ماجرا فئودور استرژیژوسکی سخنگوی هیئت نمایندگی روسیه درباره این اتفاق تصریح کرد: فرانسه و انگلیس که اعضای شورای امنیت را برای بررسی آزمایش موشکی بالستیک نسبت داده شده به ایران گردهم آوردند، نتوانستند ثابت کنند که قطعنامه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل نقض شده است.

این مقام روس در پاسخ به سوالی درباره نتیجه نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت، گفت: فدراسیون روسیه هیچ اطلاعاتی دال بر اینکه ایران روز اول دسامبر یک موشک بالستیک آزمایش کرده که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده است، در دست ندارد. انگلیس و فرانسه نیز هیچ کدام شواهدی که این (ادعا) را ثابت کند در بحث‌های این جلسه شورای امنیت ارائه ندادند.

استرژیژوسکی همچنین گفت که مسکو از غرب خواسته است تا به جای اعمال تحریم‌های جدید وارد مذاکره با ایران شوند. به جای تحریم و تهدید، طرف‌های مربوطه باید وارد یک مذاکره تمام عیار بر مبنای احترام متقابل شوند. ما معتقدیم که ایران قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض نکرده است. قطعنامه‌ای که تنها حاوی یک درخواست از ایران است، نه یک ممنوعیت، برخلاف آنچه شرکای اروپایی ما از تهران می‌خواهند. قطعنامه می‌خواهد که ایران از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای پرهیز کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به‌طور مکرر تائید کرده است که برنامه هسته‌ای ایران فاقد هرگونه جنبه‌های نظامی است. علاوه براین هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد ایران در حال ایجاد زیربنا برای ذخیره و تعمیرات تسلیحات هسته‌ای است.

فردای این اتفاق هم وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: ما اصلا برنامه سلاح هسته‌ای نداریم، موشکی را هم برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی نمی‌کنیم. موشک‌های جمهوری اسلامی با توجه به اینکه نقطه زن هستند فقط برای سلاح متعارف طراحی شده است.

محمد جواد ظریف همچنین اظهار کرد: واضح است که آمریکایی‌ها هم در دولت گذشته و هم در دولت فعلی اعلام کردند که نه برجام و نه قطعنامه ۲۲۳۱ فعالیت موشکی ایران را محدود نمی‌کند.هم خانوم شرمن در دوره مذاکرات این حرف را زد و هم آقای برایان هوک دو ماه پیش گفت قطع‌نامه ۲۲۳۱ از ایران در مورد یک نوع به خصوصی از موشک تقاضا می کند. با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده و ناقض تعهداتش در قطعنامه شورای امنیت و خود برجام است ، ناچار است برای اینکه پوششی جهت نقض‌های خود دست و پا کند این ادعاها را انجام دهد؛ اما همان‌طور که دیدم دیروز شورای امنیت حاضر نشد این ادعای بی‌جا را بررسی کند.

با وجود اینکه مقامات کشورمان تاکنون بارها ضمن تاکید بر اقتدار و استقلال برنامه موشکی ایران از آن به عنوان ابزاری دفاعی یاد کرده و خاطرنشان کرده‌اند ضمن پاسخ کوبنده به هرگونه تجاوز احتمالی هیچ‌گاه به دنبال جنگ‌افروزی در هیچ کجای جهان نیستند اما مقامات آمریکایی با حمایت برخی دیگر از کشورها هر از چند گاهی با طرح چنین ادعاهایی تلاش می کنند پروژه منزوی کردن و فشار بر ایران را وارد فازهای تازه‌تری کنند. خواه با سخنرانی در مراکز ضدایرانی و خواه با پیام‌های توئیتری و خواه با برگزاری نشست های شورای امنیت. ضمن اینکه آمریکایی‌ها با در دست داشتن ابزار رسانه‌ای در دنیا تلاش می‌کنند به هر نحوی شده فشارهای خود را بر ایران افزایش دهند. گاه با ادعایی تایید نشده، گاه با ادعایی غیرقانونی و گاه با ادعایی غیرحقوقی.

به هر حال به نظر نمی رسد این ادعاها علیه برنامه موشکی ایران در همین جا ختم به خیر شود و احتمالا در روزها و ماه های آینده شاهد فشار بیشتری از سوی مقامات آمریکایی و دنباله روهای اروپاییشان برای متوقف کردن برنامه موشکی ایران باشیم. جنجال تازه ای که مانند پرونده هسته ای هدفی جز تحت فشار دادن ایران برای کنار آمدن با زیاده خواهی های آمریکا و غرب ندارد.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه