رئیس جمهور در نشست خبری:

دانشگاه‌های ایران جزو آزادترین دانشگاه‌ها از نظر بیان نقد هستند

رئیس‌جمهوری اسلامی کشورمان گفت: دانشگاه‌های ایران جزو آزادترین دانشگاه‌ها از نظر بیان نقد هستند.

دانشگاه‌های ایران جزو آزادترین دانشگاه‌ها از نظر بیان نقد هستند

به گزارش هشت دی،نشست خبری حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری در استانداری سمنان آغاز شد.

روحانی در این نشست با بیان اینکه مردم ما در روزهای سخت همیشه پشت نظام بودند و امروز هم چنین است، گفت: امروز در شرایطی هستیم که بودجه سال آینده تنظیم شده و تقدیم مجلس می‌شود.

وی گفت: در این سفر دو برنامه دیگر هم داشتیم که یکی به مناسبت ۱۶ آذر و روز دانشجو بود، از این فرصت استفاده کردیم در جمع دانشجویان حاضر شدیم.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: معمولا دانشگاه‌های کشور ما از آزادترین دانشگاه‌ها از نظر بیان نقد هستند و دانشجویان خیلی راحت نظرات خود را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه تشکل‌ها نظرات و بیانات خود را مطرح می‌کنند، گفت: همیشه مراسم روز دانشجو در یکی از دانشگاه‌های تهران بودیم که امسال توانستیم در دانشگاه سمنان باشیم.

۱۲۰۰ جلسه به مناسبت روز دانشجوی سال گذشته برگزار شد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وزارت کشور گزارش داد که یک‌هزار و ۲۰۰ جلسه در ۱۶ آذر سال گذشته برگزار شد، گفت: من خوشحالم که در این مناسبت‌ها دانشجویان آزادانه نظرات خود را مطرح می‌‌کنند.

روحانی اظهار کرد: امروز در اجلاس سراسری نماز که در سمنان برگزار شد، در خدمت کسانی بودیم که در راستای این فریضه دینی تلاش می‌کردند و این فرصت خوب و توفیقی بود که امسال نصیب ما شد و خوشحالم که در این اجلاس شرکت کردم.

وی بیان کرد: از مردم شهرستان سرخه تشکر می‌کنم که استقبال گرم و صمیمانه‌ای داشتند و رفتن به این شهرستان سبب زنده شدن خاطرات کودکی‌ام شد.

رئیس‌جمهوری افزود: خوشحالم که طرح‌ها، پروژه‌ها و افتتاحیه‌هایی در این استان اجرا شده و یا در حال اجراست که توسعه بیشتر استان سمنان را رقم می‌زند.

روحانی گفت: مهم‌ترین مسأله استان موضوع آب است و باید مردم ما بتوانند از آب سالم و پایدار آشامیدنی استفاده کنند؛ دولت باید تسهیلات لازم را فراهم کند و این امر نیازمند سرمایه‌گذار کلان است.

وی گفت: برای اصفهان نیز پیگیر انتقال آب از جنوب هستیم و دولت در زمینه تأمین آب آشامیدنی تضمین لازم را انجام خواهد داد که یک پروژه ضروری برای استان‌های کشور است که در مضیقه هستند و با هماهنگی محیط زیست طرحی را آماده کردیم که مشکلی به لحاظ محیط زیست ندارد.

اختصاص تسهیلات لازم برای تأمین آب آشامیدنی در کشور

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مردم باید از آب سالم و پایدار استفاده کنند و همه باید در سراسر کشور به هم کمک کنیم و سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت گیرد.

روحانی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری آب یزد و کرمان از دریای جنوب استفاده شده است، افزود: دولت در تأمین آب آشامیدنی تسهیلات لازم را اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه یک فرودگاه بین‌المللی در شاهرود ایجاد شده و این اقدام کارشناسی شده و در کمیسیون‌های دولت بررسی شده است، گفت: این استان همیشه میزبان زائران تربت پاک امام رضا (ع) است و ان‌شاءالله جاذبه‌های گردشگری ایجاد شود تا زائران در این استان توقف کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه طرح انتقال آب دریای خزر از قول‌های سفر قبلی دولت به استان سمنان بود که عقب مانده است، گفت: با توجه به اینکه سفر استانی دولت یازدهم دیر انجام شد، پروژه‌های این استان عقب ماند.

نزدیک‌ترین مسیر شمال به جنوب کشور از استان سمنان می‌گذرد

روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دولت برنامه‌ای برای اتصال بندر امیرآباد مازندران به بندرعباس از طریق محور دوآب به سمنان و از آنجا جندق به معلمان برای دسترسی به جنوب دارد، گفت: این محور نزدیک‌ترین مسیر برای اتصال شمال به جنوب کشور است.

وی افزود: یکی از طرح‌ها جاده معلمان است که شمال را به مرکز کشور متصل می‌کند و این طرح بر مبنای قولی که در سفر قبل دادیم، عقب است؛ نقدی بر سازمان برنامه و بودجه وارد است و در شورای اداری اعلام شد که همین روزها ۲۴۰ میلیارد تومان آماده تخصیص است که اجرایی و همه عقب‌ماندگی سفر قبل جبران خواهد شد.

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: قولی که در این سفر داده‌ایم، اختصاص یک‌هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان است که امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم محقق شود.

برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی علت کمبود نقدینگی است

روحانی در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه برابر آمارهای موجود توزیع نقدینگی در کشور روزانه یک‌هزار میلیارد تومان است که این رقم تقریبا با ۴۰ درصد یارانه پرداختی به مردم برابری می‌کند، از طرفی هم بر اساس گفته‌های فعالان اقتصادی و مدیران صنایع سمنان، بنگاه‌های اقتصادی این استان با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند که بر مشکلات آنها می‌افزاید، دلایل اصلی که باعث شده است تا برخلاف برنامه، موفقیت چندانی در کنترل و هدایت نقدینگی موجود در جامعه به سمت تولید حاصل نشود، چیست؟ گفت: در بخش تولید نیاز به گردش نقدینگی و تأمین سرمایه داریم و نیازمند رفع مشکل نقدینگی و هدایت آن هستیم.

وی با بیان اینکه طبق اعلام مرکز آمار روزانه یک‌هزار میلیارد تومان رشد نقدینگی داریم، اضافه کرد: دو منبع برداشت دولت از بانک‌ها و بانک‌ها از بانک مرکزی در این موضوع دخیل بوده است؛ ما منضبط عمل کردیم و فعالیت ما در این رابطه محدود بود و در چارچوب قانون بودجه عمل کردیم.

رئیس‌جمهوری برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی را مشکل کمبود نقدینگی دانست و تأکید کرد: ناسالم بودن فضای بانک‌‌ها از مشکلات اصلی ما است؛ بزرگترین مشکل ما بانک‌های غیردولتی هستند و در جمع‌بندی از تخلفات بانک‌ها، تخلف بانک‌های غیردولتی بیشتر بود.

 سرمایه در گردش بانک‌ها وارد بخش تولید شود/ بانک‌ها از دلال‌بازی دست بردارند 

روحانی به شمار زیاد بانک‌های خصوصی اشاره کرد و افزود: امسال و سال گذشته چارچوبی را برای بانک‌ها اعلام کردیم و در این مسیر قدم برداشتیم که بی‌تأثیر نبوده است و باید بانک‌‌ها را اصلاح کرد و سرمایه در گردش بانک را باید وارد بخش تولید کرد.

وی راه‌حل مشکل کمبود نقدینگی را اصلاح امور بانک‌ها دانست و تصریح کرد: بانک‌ها باید سرمایه‌های منجمد را از انجماد خارج کنند و از دلال‌بازی و بنگاه‌داری دست بردارند و اموال منقول و غیرمنقول خود را برای تولید به کار گیرند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه یک مؤسسه متخلف اموال مردم را به تاراج برد، اضافه کرد: دولت بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان کمک کرد و ۲۵۰ هزار میلیارد دلار برای ما نقدینگی درست کرد؛ هنوز برخی‌ مشکلاتشان حل نشده است و فروش اموال بانک‌ها در این راستا اهمیت دارد و باید آن را وارد چرخه تولید کنند که البته بخش بزرگی از نقدینگی به بازار سرمایه هدایت شد و باید دامنه پیدا کند.

انتقال آب از دریا از نظر دولت بلامانع است

روحانی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که آیا رسانه‌ها مجازند از جانب شما بلامانع بودن انتقال آب دریای خزر را اعلام کنند؟ اظهار کرد: از نظر دولت انتقال آب از دریا بلامانع است و با شرایط زیست‌محیطی که در نظر گرفتیم، مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما تورم است، بیان کرد: مهار تورم از توفیقات ما بود، یعنی روند رشد افزایش قیمت را کند می‌کنیم؛ تورم ۱۲ ماه ما بالاتر از ۱۵ درصد است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه همه باید برای تولید و واردات و تأمین کالای اساسی کمک کنیم، افزود: حرکت پرشتاب ارز بر قیمت این کالاها و مواد اولیه در کنار جو روانی و کار دشمنان تأثیر داشت، رسانه‌های بیگانه مهار تورم را کوتاه‌مدت خواندند و می‌گویند شرایط به حال قبلی خود برمی‌گردد.

روحانی با اشاره به اینکه کمبود نقدینگی از مسائل تأثیرگذار در تورم است و ریشه اصلاح آن به نظام بانکی بر می‌گردد، اضافه کرد: سه سال است که به قیمت بنزین دست نزدیم.

قاچاق روزانه بیش از ۱۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل

رئیس‌جمهور اضافه کرد: مشکل ما در حال حاضر این است که قاچاق بنزین و گازوئیل زیاد است و روزانه بیش از ۱۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل قاچاق می‌شود؛ این اقلام در کشورهای همسایه گران‌تر است.

روحانی با تأکید بر اینکه مبنای قیمت دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومان است، اضافه کرد: ۱۴ میلیارد دلار ارز برای سال آینده در نظر گرفته‌ایم که در برنامه‌های ما قرار دارد و ان‌شاءالله با تلاش دولت و صادرکنندگان و بخش‌های دیگر از این مشکل عبور کنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که جایگاه احزاب و توسعه سیاسی در دولت تدبیر و امید چه بوده و برای روند پیشرفت آن چه برنامه‌ای در دست اجراست و برای ارتقای سطح اعتماد عمومی چه تدبیری اندیشیده شده؟ گفت: نکته اصلی این است که باید معتقد باشیم کشور از آن مردم است و مردم باید برای اداره کشور تصمیم بگیرند.

مردم باید در اظهار نظر و تشکیل احزاب آزاد باشند

روحانی ادامه داد: همان‌طور که قانون اساسی در اصل ششم توسعه به صراحت تأکید می‌کند، حاکمیت ملی یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب است و مردم باید در اظهار نظر، تشکیل و فعالیت احزاب آزاد باشند.

وی بیان کرد: شما در جریان هستید که مجوز دادن برای احزاب تعطیل شده بود و سازمان‌های مردم‌نهاد با مشکلات موجود نمی‌توانستند مجوز بگیرند و روزنامه‌ها در نوبت طولانی بودند؛ اما امروز دیگر این مشکلات وجود ندارد و نه نوبت طولانی برای مجوز روزنامه و مجله وجود دارد و نه مشکلات برای چاپ کتاب به چشم می‌خورد.

رئیس‌جمهوی با اشاره به شرایط تسهیل‌شده فعلی و آزادی بیان و فعالیت احزاب، اظهار کرد: اکنون برای فعالیت سازما‌ن‌های مردم‌نهاد مشکلی وجود ندارد و حضور بانوان در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زیادی شده که این حق بانوان است.

روحانی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که رشد استان سمنان در همه زمینه‌ها مطلوب بوده است، اظهار کرد: اکنون احزاب آزادند و اظهارنظر می‌کنند و بهترین جای محک احزاب در انتخابات است.

وی ادامه داد: البته باید زمینه فراهم شود تا نظرات اعلام شود، اما در این شرایط باید وحدت و هماهنگی بیشتر و رقابت اخلاقی باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: نباید فکر کنیم که دولت به تنهایی باید حلال مشکلات باشد و همه احزاب، رسانه‌ها، بخش خصوصی، مردم و فعالان بخش صنعت باید در این زمینه فعالیت کنند.

روحانی افزود: طبق آمار ارائه‌شده در زنجیره تولید فولاد ۸۵ میلیون تن در این پنج سال افزایش داشتیم و این امر در جریان یک تلاش و همت به وجود آمده است.

وی با اشاره به خودکفایی در زمینه تولید گندم، گفت: این به معنای فعالیت خوب کشاورزان است و اکنون باید اصناف، گروه‌ها، تولیدکنندگان و بخش‌های مختلف فعال شوند تا توسعه سیاسی و اقتصادی رقم بخورد.

رئیس‌جمهور با اشاره به روز ۱۶ آذر و‌ طرح مباحث آزادانه در این روز توسط دانشجویان، تصریح کرد: این امر نشانگر آزادی احزاب است.

وی با بیان اینکه هر چند دانشگاه محل فعالیت احزاب نیست؛ اما محل فعالیت تشکل‌های مختلف سیاسی است، خاطرنشان کرد: مبنای حرکت دولت این است تا زمینه آزادی بیان و رشد احزاب افزایش یابد.

وی گفت: در پایان از مردم شهرستان‌‌های گرمسار، آرادان، مهدی‌شهر، دامغان و میامی عذرخواهی می‌کنم که نتوانستم در شهرستان آنها حضور یابم و از همه رسانه‌ها تشکر می‌کنم که تلاش مهمی در ایجاد وحدت و همدلی در جامعه دارند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه