عکاس: الهه فلاح

روایتی تصویری از خانه میرزا کوچک خان جنگلی در رشت/ «من استقلال ایران را خواهانم»

خانه‌ی میرزا کوچک خان جنگلی رهبر نهضت جنگل گیلان از جاذبه های دیدنی رشت بشمار می رود که هر ساله گردشگران زیادی را جذب خود می کند. / عکاس: الهه فلاح

روایتی تصویری از خانه میرزا کوچک خان جنگلی در رشت/ «من استقلال ایران را خواهانم»

به گزارش ۸دی، میرزا کوچک خان جنگلی در خانه ای متولد شد که اکنون به یکی از جاذبه های گردشگری مهم استان گیلان و خانه یکی از بزرگترین مشاهیر ایران تبدیل شده است.

میرزا کوچک خان فرزند میرزا بزرگ در سال ۱۲۵۷ (ه. ش) در استادسرای رشت به دنیا آمد. بازسازی بنای فعلی از سال ۱۳۸۱ به سبک معماری بومی آغاز شد. مساحت این بنا ۳۰۰ مترمربع، شامل دو طبقه که هر طبقه چهار اتاق و ایوان و دو پلکان در دو طرف خانه برای ورود به ایوان و اتاق‌ های بالا است. طبقه پایین نمایشگاهی دائمی از کتب مربوط به تاریخ گیلان و نهضت جنگل را در خود جای داده و طبقه بالا محل زندگی خانواده استادسرایی بوده که مانند آنچه در قدیم وجود داشته بازسازی شده است. در گوشه و کنار خانه هم روی دیوارها عکس‌ ها و اسنادی از دوران مبارزات نهضت جنگل نصب گردیده است.

نخستین چیزی که توجه هر گردشگر را در بدو ورود به زادگاه کوچک جنگلی به خود جلب می کند این جمله معروف میرزاست که روی دیوار نوشته شده” من استقلال ایران را خواهانم و بقای اعتبارات کشور را طالبم.”

میرزا در ۱۱ آذرماه ۱۳۰۰ هجری شمسی بعد از نبردی سنگین با قوای دولتی به شهادت رسید و در محله سلیمان‌داراب رشت به خاک سپرده شد که سالانه تعداد زیادی از آرامگاه میرزا کوچک خان دیدن می کنند.

تصاویر مقر اسلحه خانه میرزا کوچک جنگلی در گوراب زرمیخ صومعه سرا را از اینجا ببینید

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه