وقتی اشتون “کتی” می شود و ظریف “جواد”/ مذاکره کنندگان با هم دوست شدند!!!

آنچه موجبات دلواپسی دلسوزان کشور و منافع، استقلال، عزت و پیشرفت ایرانیان را فراهم آورده مسایلی است که از لابلای راهروهای هزارتو و مهر و موم شده اتاق مذاکرات محرمانه هسته ای به بیرون درز کرده است

وقتی اشتون “کتی” می شود و ظریف “جواد”/ مذاکره کنندگان با هم دوست شدند!!!

به گزارش  ۸دی نیوز به نقل از خیبرآنلاین، اینکه تیم مذاکره کننده ایرانی به تعبیر امام خامنه ای “فرزندان انقلاب” هستند و کسی به آنان بی اعتماد نیست، امری بدیهی است که تکرار آن ضرورت خاصی ندارد اما نکته اینجاست که آیا این تیم، دشمنان این ملت را رسما به عنوان دشمن می شناسد یا خیر؟!

آنچه موجبات دلواپسی دلسوزان کشور و منافع، استقلال، عزت و پیشرفت ایرانیان را فراهم آورده مسایلی است که از لابلای راهروهای هزارتو و مهر و موم شده اتاق مذاکرات محرمانه هسته ای(!) به بیرون درز کرده است.

دو خبر ذیل، با همه جزیی بودنشان، اما دارای نکات قابل تامل بسیاری است:

۱- خبرگزاری رویترز (Reuters) در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۹۳، در خبری به پایان دور اخیر مذاکرات هسته ای و  عملکرد “کاترین اشتون” رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرده و نوشت: “در حالی که ایران و مذاکره کنندگان بین المللی به ضرب العجل ماه ژولای نزدیک می شوند تا به توافق نهایی در مورد برنامه هسته ای ایران برسند، یک موضوع مهم وجود دارد و آن نقش تغییر دهنده خانم اشتون در این روند است.”

به نوشته این خبرگزاری، “خانم اشتون اکنون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا است و شاید نقش اصلی در روند مذاکرات را برعهده نداشته اما اولین و اصلی ترین هماهنگ کننده مذاکرات از سال ۲۰۱۰ تاکنون بوده است. وظیفه او ایجاد هماهنگی های لازم بین کشورهای ۱+۵ پیش از مذاکرات است و از آن طرف، جلب اعتماد طرف های ایرانی در مذاکرات حساس نیز بر عهده اوست.”

Mohammad Javad Zarif and Catherine Ashton

رویترز با بیان اینکه اشتون در طول این چند سال توانسته است جایگاه مهمی در مذاکرات مهم ایران و غرب به دست آورد، افزود: “اشتون در حال حاضر ۵۸ سال دارد و در طول عمر خود فعالیت های زیادی را داشته و می توان از مهمترین تجربه های کاری او به نقش وی در مذاکرات ایران و غرب اشاره کرد.”

طبق گزارش رویترز گفته شده که با وجود سختی روند مذاکرات و پیچیدگی های خاص آن، اشتون توانسته است رابطه ای خودمانی با وزیر امور خارجه ایران برقرار کند تا جایی که برخی اوقات آقای ظریف او را با اسم “کتی” مورد خطاب قرار می دهد!

۲- وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، در تاریخ ۸ فروردین ۹۳، در گفتگو با اندیشکده آمریکایی “آسپن” گفته است: “هم اکنون به مراحل بسیار حساس و سخت رسیده‌ایم و ایرانی‌ها باید تصمیم‌های بسیار مهمی را اتخاذ کنند. مذاکرات با زبان انگلیسی و بسیار ساده و روان انجام می‌شود، در صورت نیاز به هم ایمیل می‌زنیم و یا تلفنی حرف می‌زنیم تا کارها را با هم هماهنگ کنیم. ما اکنون در مذاکرات به اسم کوچک همدیگر را صدا می‌زنیم و به انگلیسی صحبت می کنیم چیزی که تقریبا خیلی با قبل فرق دارد و گفتگو را بسیار راحت تر کرده است؛ ما درباره خانواده های یکدیگر نیز اطلاعات و شناخت داریم! (اینجا)

 

000_par7706121.si

این درحالی است که قبل از این نیز، برخی خبرها از صدازدن وزیر خارجه دولت یازدهم توسط جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با عنوان “جواد” حکایت کرده و وی در یکی از مصاحبه هایش که به بحث میان او و ظریف اشاره داشت، به صراحت گفت که “جواد” بر سر من ۳ بار فریاد کشید.

قضاوت در رابطه با این نحوه ارتباط میان دوطرف یک مذاکره که هرگز به هم اطمینان نداشته و دیوار بی اعتمادی به بلندای نزدیک به یک قرن از آغاز دشمنی آمریکا با ملت ایران بین آنها کشیده شده، را به مخاطبان گرانقدر می سپاریم و تنها این سوال مهم را مجددا مطرح می کنیم که آیا تیم مذاکره کننده ایرانی به دشمنی دولت آمریکا با ملت ایران حقیقتا اعتقاد دارد؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه