استفاده بدون فیلتر از ماهواره در اروپا هم ممنوع است/این شعارها ناشی از ناکامی های اقتصادی دولت است

نوباوه گفت: آقای رئیس جمهور پاسخگو باشند که بحثی به نام تهاجم فرهنگی و تلاش کشورهای به اصطلاح صنعتی را برای از بین بردن فرهنگ سایر کشورها و همچنین تلاش برای ایجاد تمایلات گوناگون کشورهای جهان به سمت کشورها و فرهنگ غربی را قبول دارند یا خیر؟

استفاده بدون فیلتر از ماهواره در اروپا هم ممنوع است/این شعارها ناشی از ناکامی های اقتصادی دولت است

به گزارش ۸دی نیوز، چند ماه پیش بود که شیخ تدبیر و امید برای افزایش صمیمت دیدارش با هنرمندان و اعضای تشکل‌های فرهنگی وهنری با این استدلال که هنر، خود ارزش است؛ تقسیم هنرمندان به ارزشی و غیر ارزشی را بی معنا خواند و البته این نسخه تجویزی صمیمت، منحصر به این یک جمله و یک نشست صمیمی! نبود و نیست و در همین راستا در این مدت اظهارات گاه و بی‌گاهی از جناب آقای جنتی وزیر و برخی مشاورین شخص رئیس جمهور به گوش رسید.

شاید بتوان تازه‌ترین امیدبخشی و پمپاژ صمیمت را  مربوط به سخنرانی شیخ معتدل در چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست. اظهاراتی که از دید رسانه‌های غربی و رسانه‌های زنجیره‌ای جریان خاص داخلی مستحق دست و جیغ و هورا بود تا جایی که یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای سخنان رئیس جمهور را «دفاع بی سابقه روحانی از شبکه های اجتماعی» خواند و به نظرش جناب روحانی «از موضوعاتی سخن گفت که سال ها بود همگان قصد پنهان کردن شان را داشتند. از موضوعاتی دفاع کرد که تا دیروز خط قرمز برخی ها بود و برای تابو ماندنش اصول بسیاری رعایت شده بود، محافظه کاری کرده بودند».

جناب رئیس جمهور حقوقدان در سخنانش که به زعم رسانه‌های زنجیره‌ای نشان از این داشت که به شعارهای انتخاباتی اش پایبند است و آنها را فراموش نکرده است؛ از تعداد بالای لایک های فیس بوک و میزان بازدیدهای از یوتیوب شگفت زده شد و تحول بزرگی در دنیا به نظرش آمد. همچنین یادآور شد که «سال های اول انقلاب ورود ویدئو به کشور به عنوان یک دغدغه ما بود که چگونه با ورود آن ایمان و هویتمان را حفظ کنیم، اما دیدیم که ویدئو آمد فراگیر شد و در همه خانه ها رخنه کرد اما در ایمان جوانان اثری که نگذاشت هیچ ، بلکه حضورشان در مسجد و دعا و در مظاهر انقلابی و راهپیمایی ها بیشتر شد ، به جبهه دفاع رفتند و افتخار آفریدند» شیخ معتدل که بارها تأکید داشته سرهنگ نیست بدون آنکه تأثیرات مخرب ماهواره و قابل قیاس نبودن ماهواره با ویدئو در نظرش بیاید اینگونه ادامه داد که: «بعدها قصه دیگری شروع شد، اینکه با ماهواره چه کنیم؟ اگر خدای ناکرده تلویزیونی بتواند با یک دیش مخفی یا آشکار، شبکه دیگری را بگیرد و جوانان بتوانند آن شبکه را ببینند، چگونه ایرانیت و اسلامیت می‌ماند» و البته سخنانش را با این تأکید ادامه داد که «دیدیم که ماهواره آمد و مبارزه در پشت بام ها و بالکن ها تاثیرگذار نبود و نه ایمان مردم پر زد و رفت و نه هویت مردم از دست رفت».

در خصوص این اظهار نظرها با نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستم. بیژن نوباوه در گفتگو با نماینده معتقد بود: این نظرات غیر کارشناسی نظر شخصی آقای رئیس جمهور است و به دلیل ناکامی‌های اقتصادی دولت است و برای انحراف افکار عمومی و عدم توضیح این ناکامی‌ها، چنین شعارهایی را مطرح می‌کند. این شعارها در دوران اصلاحات هم مطرح شد و منجر به بروز مشکلات خاصی در رسانه‌ها و همچنین شیوع فساد در جامعه شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد که: «مقایسه ویدئو و ماهواره قیاسی صد در صد اشتباه و ناصحیح است. قبل از اینکه به تبیین این مسئله بپردازیم باید از آقای رئیس جمهور سوال کرد علت اینکه ایشان ماهواره را یک امر طبیعی در زندگی می‌دانند چیست؟ ماهواره‌ها از سوی چه کسانی و با چه هدف‌هایی سازمان‌دهی می‌شود؟ آقای رئیس جمهور پاسخگو باشند که بحثی به نام تهاجم فرهنگی و تلاش کشورهای به اصطلاح صنعتی را برای از بین بردن فرهنگ سایر کشورها و همچنین تلاش برای ایجاد تمایلات گوناگون کشورهای جهان به سمت کشورها  و فرهنگ غربی را قبول دارند یا خیر؟ این مهم‌ترین سوال است که مشخص شود رئیس جمهور اساساً چیزی را به عنوان تهاجم فرهنگی از جانب کشورهای غربی علیه کشورهای جهان سوم و در حال توسعه را می‌پذیرند یا خیر؟»

نوباوه با تأکید مجدد بر اینکه اساساً این نظرات کارشناسی نیست چرا که حتی بسیاری از کشورهای غربی هم در مورد کشورهای خودشان در خصوص ماهواره‌ها اختلاف جدی دارند؛ اظهار داشت: حتی در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی استفاده بدون اجازه قانونی و بدون فیلتر از ماهواره ممنوع است البته شاید آقای رئیس جمهور از این مصادیق بی اطلاع هستند! در کشور آمریکا استفاده از ماهواره ممنوع است و بسیاری از برنامه‌ها فیلتر شده است. در کشور انگلستان استفاده از ماهوره ممنوع است بجز دیش‌های ۶۰ سانتی که فقط اتحادیه اروپا را پوشش می‌دهد. در کشور آلمان هم به همین صورت است بجز دیش‌هایی که اتحادیه اروپا را آن‌هم به شکل محدود پوشش می‌دهد.همه این‌ها بهانه‌هایی است که این کشورها به جهت جلوگیری از نفوذ ماهواره‌ها به کشورهایشان بکار می‌برند».

وی در ادامه تصریح کرد: «درواقع ماهواره‌ها وسایل ابزار سلطه هستند. اگر استدلال آقای رئیس جمهور صحیح بود چرا تحریم آمریکا علیه ما با تحریم ماهواره‌ها صورت گرفت؟ اگر ماهواره‌ها در جریان عادی زندگی مردم موثر نیستند پس چرا آمریکا همه ماهواره‌های ما را تحریم کرد و مانع پخش برنامه‌های صدا و سیما در نقاط مختلف جهان شد؟ اینگونه استدلال‌ها و اظهارات ناصحیح است و رئیس جمهور به اطلاعات بیشتری در این خصوص نیاز دارند.»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دفاع ضمنی رئیس جمهور از فیس بوک اظهار داشت: باید از رئیس جمهور سوال پرسید که آیا شبکه‌های اجتماعی برای خدمت به کشورهای جهان ایجاد و تأسیس شده است؟ اگر اینگونه است چرا کشورهای غربی خودشان برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی محدودیت قائل هستند؟ چرا کشور انگستان در دورران تغییرات داخلی‌اش یک ماه فیسبوک و توئیتر را کامل فیلتر کرد و بست؟! چرا رئیس جمهور آمریکا می‌گوید حتی به دخترانم اجازه استفاده زیاد از فیسبوک را نمی‌دهم؟آیا این دلایل کافی نیست که آقای رئیس جمهور در تفکراتشان تجدید نظر کنند.»

در نظر نماینده مردم تهران «این طبیعی است و هرکس حق دارد که هرطور که می‌خواهد زندگی کند و اگر خودشان و خانواد‌ه‌شان در فیسبوک و توئیتر حضور دارند که بعضاً هم دیده می‌شود، مربوط به خودشان است اما این تصورها برای جامعه اسلامی ناصحیح و مضر است و ایشان حق ندارد تصوراتشان را در جامعه منتشر کنند».

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه