فرماندار رشت:

روند لایروبی رودخانه‌های شهرستان رشت مطلوب نیست

فرماندار رشت با اشاره به اینکه در این شهرستان ۱۰۲ پهنه استخر وجود دارد گفت: روند لایروبی رودخانه‌های شهرستان رشت مطلوب نیست.

روند لایروبی رودخانه‌های شهرستان رشت مطلوب نیست

به گزارش ۸دی،‌ میرشمس مؤمنی‌زاده با بیان اینکه  اظهار کرد:‌ در حال حاضر در شهرستان رشت حدود ۱۰۲ پهنه استخر وجود دارد که کار لایروبی سه پهنه از آن در سال گذشته انجام شد اما عملیات لایروبی مابقی استخرها هنوز آغاز نشده است.

فرماندار رشت با بیان اینکه لایروبی ۱۸ پهنه استخر امسال در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای گیلان قرار گرفته است افزود: از دستگاه‌های دخیل در این امر انتظار داریم عملیات لایروبی استخرها را با سرعت بیشتری انجام دهند تا کشاورزان در سال زراعی جدید با مشکل کمبود آب مواجه نشوند.

نماینده عالی دولت در شهرستان رشت از وجود ۲۷ درصد از اراضی شالیکاری گیلان در محدوده شهرستان رشت خبر داد تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از ظرفیت‌های عمده استان گیلان و شهرستان رشت بحث کشاورزی است بنابراین بحث مدیریت منابع آب باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

وی ۶۴ هزار هکتار از زمین کشاورزی شهرستان رشت را اراضی شالیزاری و ۷ هزار هکتار آن را اراضی باغی اعلام کرد و افزود: در سال گذشته کم و بیش با معضل کمبود منابع آبی و تنش در این حوزه مواجه بودیم اما با عملکرد خوب استانداری گیلان و دستگاه‌های ذیربط این موضوع مدیریت شد.

مؤمنی‌زاده لایروبی رودخانه‌ها،‌ استخرها،‌ آب بندان‌ها و لاینیگ نهرها را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی موجود در شهرستان رشت از محل منابع سنتی نظیر رودخانه‌ها‌، استخرها، آبگیرها، آب بندان‌ها و برخی منابع دیگر تغذیه و آبیاری می‌شوند.

فرماندار رشت‌ با اشاره به اینکه در سال گذشته لایروبی ۳ پهنه استخر در شهرستان رشت انجام شد عنوان کرد: طبق گفته‌های شرکت آب منطقه‌ای گیلان عملیات لایروبی ۱۸ پهنه استخر دیگر این شهرستان نیز در دستور کار قرار دارد بنابراین انتظار داریم هر چه سریع‌تر به این تعهدات عمل شود.

نماینده عالی دولت در شهرستان رشت اجرای لاینینگ در نهرها را باعث صرفه‌جویی در مصرف آب زراعی و کشاورزی دانست و ابراز داشت: سال گذشته عملیات لاینینگ انهار درجه یک و درجه دو شهرستان رشت که تحت مدیریت شرکت آب منطقه‌ای است انجام شد و این کار همچنان نیز ادامه دارد.

وی همکاری جهاد کشاورزی گیلان در امر لاینینگ کردن انهار درجه دوم و سوم شهرستان رشت را نیز متذکر شد و تصریح کرد: بخشی از عملیات یاد شده در بحث لاینینگ سال گذشته توسط جهاد کشاورزی گیلان انجام شد و لاینینگ کردن مابقی انهار درجه دوم و سوم نیز در دستور کار قرار دارد.

مؤمنی‌زاده از تدبیر ویژه استانداری گیلان برای مدیریت منابع آبی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی سخن گفت و افزود: انتظار داریم تمامی دستگاه‌های دخیل در امر مدیریت صحیح منابع آب به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند تا شاهد سال زراعی بدون تنشی در شهرستان رشت باشیم.

 

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه