وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد:

کاهش قاچاق کتاب با راه‌اندازی سامانه نوین نشر

سیدعباس صالحی در مراسم رونمایی از سامانه نوین نشر کتاب گفت: راه‌اندازی سامانه نوین نشر کتاب منجر به کاهش قاچاق کتاب می‌شود و امکان تفکیک کتاب‌های مجاز از غیرمجاز را فراهم می‌آورد.

کاهش قاچاق کتاب با راه‌اندازی سامانه نوین نشر

به گزارش هشت دی،و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم بازگشایی مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه این وزارتخانه و همچنین آیین رونمایی از سامانه نوین نشر کتاب و تجلیل از کتابفروشان پیشکسوت، با حضورجمعی از معاونان، مدیران و اهالی نشر و کتاب برگزار شد.

در این مراسم سیدعباس صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – گفت: در ایامی که در معاونت امور فرهنگی مشغول به خدمت بودم، دغدغه بسیاری از ناشران شهرستانی رفت‌وآمد و ایجاد فاصله کاری برای آن‌ها بود. گام اولی که برای رفع این مشکل از سوی اداره کتاب برداشته شد، توسعه توکن‌ها بود.

او افزود: امروز در ادامه مسیر توکن‌ها گام دیگری با عنوان راه‌اندازی سامانه نوین نشر کتاب برداشته شد که با آن ناشران شهرستانی و تهرانی شرایط بهتری نسبت به گذشته خواهند داشت و از طرفی وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت امور فرهنگی روان‌تر، راحت‌تر و با تسهیلات بیشتری طی می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس بیان کرد: از طریق این سامانه ناشر به‌طور همزمان با خانه کتاب، نهاد کتابخانه‌های عمومی بدون زمان با فاصله و مراجعات حضوری ارتباط برقرار می‌کند و این روند تسهیل کننده‌تر است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: با حذف توکن امکان دسترسی آن‌لاین و متعدد برای ناشر ایجاد می‌شود و از طریق تلفن همراه هوشمند قابل دسترسی است و امکان قاچاق کتاب نیز به حداقل می‌رسد و این سامانه امکان تفکیک کتاب‌های مجاز از غیرمجاز را فراهم می‌آورد.

قاچاق کتاب تهدیدکننده نشر و فرهنگ است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: این سامانه در کاهش قاچاق کتاب که یکی از مساله‌های مهم نشر است، موثر است. قاچاق کتاب تهدیدکننده نشر و فرهنگ کشور محسوب می‌شود و این سامانه به گونه‌ای امکان تسهیلات بیشتر در نحوه خدمات‌دهی به ناشران را به وجود می‌آورد.

صالحی در عین حال تصریح کرد: این سامانه منجر می‌شود تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظایف حاکمیتی خود در تجمیع آمار و اطلاعات را آماده‌تر کند و آن را ارتقاء دهد.

کتابفروشی‌ها پاتوق فرهنگی و اجتماعی هستند

او در ادامه با اشاره به نقش کتابفروشی‌ها در توسعه فرهنگ کشور ادامه داد: توجه به کتابفروشان از موضوعات جدی است که در دوره قبل و اکنون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تاکید بوده است، زیرا کتابفروشان صرفا یک واسطه انتقال کتاب نیستند و به عنوان پایگاه فرهنگی و اجتماعی و پاتوق فرهنگی محسوب می‌شوند.

صالحی تصریح کرد: بنابراین باید این کانون‌های فرهنگی را در شهرها و شهرستان‌ها زنده نگه داریم و جلوی افول و خاموشی آن‌ها را بگیریم.

فرهنگ مراجعه به کتابفروشی‌ها را ارتقاء دهیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار کرد: با نگاه به توسعه و توجه جدی به کتابفروشی‌ها تجهیز و تاسیس کتابفروشی‌های جدید آغاز شد، ولی باید با منابع جدید به توسعه کتابفروشی‌های موجود فکر کنیم و جلوی تعطیلی آنها را بگیریم.

او با تاکید بر این‌که باید فرهنگ مراجعه به کتابفروشی‌ها را ارتقاء دهیم، ادامه داد: باید نسل جدید را برای مراجعه به کتابفروشی‌ها تشویق کرد و این امر در تربیت اجتماعی آن‌ها قرار گیرد.

صالحی با اشاره به طرح‌های عیدانه و تابستانه کتاب، جام باشگاه‌های کتابخوانی و دوشنبه‌های کتابخوانی در مهدکودک‌ها، گفت: این طرح‌ها ملزم به خرید کتاب از کتابفروشی‌ها هستند.

او خاطرنشان کرد: ایده‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان از طریق آن فرهنگ مراجعه به کتابفروشی‌ها را به عنوان فرهنگ رفتاری در کودکان گسترش داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کتابفروشی‌ها به عنوان دریچه‌های تنفس معنوی و فرهنگی شهر هستند و نباید مسدود شوند. بنابراین باید در توسعه آن‌ها اهتمام داشت.

کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند مرجع و منبع جدی تلقی شود

صالحی در ادامه با اشاره به بازگشایی کتابخانه تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این کتابخانه دارای منابع غنی و کم‌نظیری بوده و کتابخانه این وزارتخانه که به عنوان سکاندار حوزه نشر و کتاب کشور به شمار می‌آید، می‌تواند به عنوان مرجع جدی تلقی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بازگشایی این کتابخانه می‌تواند نقطه عطف جدیدی در حوزه فرهنگ کتابخوانی محسوب شود و هر چقدر این کتابخانه را غنی‌تر کنیم مخاطبان و ذی‌نفعان آن می‌توانند بیشتر به آن مراجعه کنند و از خدمات آن بهره ببرند.

در این آیین از ٧ کتابفروش پیشکسوت کشور از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد.

در پایان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه این وزارتخانه را افتتاح کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه