هشت دی گزارش می دهد:

گام جدی بسیج در راستای خودکفایی برنج/ اجرای طرح «همگام با کشاورز» در ۳۰۰ روستای گیلان + تصاویر

با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در راستای حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی طرح «همگام با کشاورز» را می توان یکی از مهم ترین و موفقترین برنامه های بسیج مهندسین کشاورزی دانست.

گام جدی بسیج در راستای خودکفایی برنج/ اجرای طرح «همگام با کشاورز» در ۳۰۰ روستای گیلان + تصاویر

به گزارش ۸دی، طرح «همگام با کشاورز» با هدف کمک به ارتقای کشاورزی، بالا بردن میزان تولید محصولات، علمی شدن کشاورزی و ارگانیک کردن محصولات کشاورزی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری با اهدافی چون پیشرفت اقتصادی کشور، افزایش تولید و پایداری تولیدات محصولات کشاورزی در کشور در حال اجراست.

با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در راستای حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی طرح «همگام با کشاورز» را می توان یکی از مهم ترین و موفقترین برنامه های بسیج مهندسین کشاورزی دانست.

۴۰ هزار روستا در کشور مشمول این طرح می شوند و طی چند سال گذشته ۸هزار روستا در کشور تحت پوشش طرح «همگام با کشاورز» هستند همچنین ۳۰۰روستا در استان گیلان تحت پوشش طرح «همگام با کشاورز» قرار گرفته اند.

** اجرای طرح «همگام با کشاورز» در ۳۰۰ روستای گیلان

غلامرضا ملک علیپور مسؤل بسیج مهندسین کشاورزی سپاه قدس گیلان در گفت و گو با خبرنگار ۸دی درباره جزییات اجرای طرح همگام با کشاورز، اظهار کرد: در کشور یک برنامه پنج ساله نوشته شده است که طی چهار سال همه روستاهای بالای ۴۰خانوار مشمول آموزش و ترویج و پشتیبانی بسیج مهندسین کشاورزی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه ۴۰ هزار روستا در کشور مشمول این طرح می شوند،گفت: طی چند سال گذشته ۸هزار روستا در کشور تحت پوشش طرح همگام با کشاورز هستند.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه قدس گیلان، تأکید کرد: ۳۰۰روستا در استان گیلان تحت پوشش طرح همگام با کشاورز قرار گرفته اند و موضوع آموزش و ترویج و پشتیبانی را انجام می دهند.

 

** مأموریت اصلی ما خودکفایی برنج است

ملک علیپور با اشاره به اینکه ما در استان گیلان دو مأموریت داریم، افزود: مأموریت اصلی ما خودکفایی برنج است و فاصله میزان تولید تا مرز خودکفایی ۲۷درصد خلاء است، اگر ۲۷ درصد افزایش عملکرد داشته باشیم خودکفا می شویم.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه فقط عامل تغذیه به تنهایی ۲۵درصد می تواند این خلاء عملکردی را کاهش دهد، اضافه کرد: لذا در طرح همگام با کشاورز در موضوع برنج بر مدیریت منابع انسانی تمرکز کردیم و مدیریت آموزش و ترویج را داریم.

ملک علیپور با تأکید بر اینکه در موضوع تغذیه کارهایی در استان انجام داده ایم، تصریح کرد: موضوع تغذیه بر آزمون و نمونه برداری خاک و تهیه نسخه کودی و ابلاغ نسخه کودی به کشاورزان و نظارت بر اجرای نسخه کودی و تهیه نهاد هایی که در بین کشاورزان سنت و فرهنگ نیست و ما دوست داریم این فرهنگ شکل بگیرد.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه قدس گیلان با اشاره به اینکه خداروشکر سال قبل در ۳۰۰روستا و در هر روستا، ۲۰کشاورز را گزینش کردیم، اضافه کرد: فرهنگی که در استان و کشور حاکم است که کشاورز  پیشرو با کشاورز معمولی فرق می کنند، کشاورز معمولی نمی توانند به این ها برسند اما ما کشاورزان معمولی را گزینش کردیم.

وی با بیان اینکه جمعا شش هزار کشاورز را گزینش و شروع به کار الگوسازی و بهینه سازی تولید کردیم، گفت: سال گذشته سه هزار نمونه آزمون خاک از این کشاورزان گرفتیم و امسال هم سه هزار نمونه دیگر هم می گیریم.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه قدس گیلان با تأکید بر اینکه باوجود پراکندگی همه جهات روستاها را نمونه برداری می کنیم، افزود: پایان سه سال نقشه حاصلخیزی خاک شالیزاری استان گیلان را به کمک محققین و اساتید تهیه و در اختیار کشاورزان قرار می دهیم.

ملک علیپور با اشاره به اینکه سال گذشته با وجود همه بارندگی ها و شرایط اقلیمی  ۸.۸  افزایش عملکرد داشتیم، اضافه کرد: اگر همین عامل اولیه تغذیه انجام شودبه ادعای محققین و کشاورزان امسال ۲۰درصد می توانیم افزایش عملکرد داشته باشیم.

 

** کاشت کلزا در ۲۰۰هکتار از زمین های زراعی گیلان

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه دومین مأموریت ما کاشت کلزا است که یکی از دانه های روغنی است، تصریح کرد: الان کاشت کلزا در استان حدودا زیرِ ۲۰۰هکتار انجام می شود و با اعتمادی که مردم به بسیج دارند و شبکه سازی که می توانند انجام دهند امسال به کمک جهاد و بسیج کشاورزی تا امروز ۱۳۹هکتار از مزارع قرارداد بستند یا اقدام کردند یا دارند این کشت را انجام می دهند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه