عامل اصلی بن‎بست در مذاکرات وین چه بود؟!/ امریکا زیر بار لغو تحریم‎ها نرفت؛ مذاکرات متوقف شد

آمریکا حاضر نیست همه تحریم ها علیه ایران را لغو کند. این گزاره عاملی است که به نقل از منابع آگاه و برخی دیپلمات های ایرانی سبب به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای اخیر در وین شده است.

عامل اصلی بن‎بست در مذاکرات وین چه بود؟!/ امریکا زیر بار لغو تحریم‎ها نرفت؛ مذاکرات متوقف شد

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجانیوز،  در حالی که مقامات ایرانی به امید از بین رفتن تمامی تحریم ها در مذاکرات جامع حاضر شدند با این حال اخبار منتشر شده از مذاکرات اخیر وین حاکی از آن است که تیم مذاکره کننده آمریکا راضی به لغو تحریم های غیر قانونی علیه ایران نشده و این موضوع اصلی ترین عامل به بن بست رسیدن مذاکرات اخیر در وین بوده است.

Files_Upload_120192

این در حالی است که در صورت توافق میان ایران و ۱+۵ درباره تمامی موارد اختلافی آمریکا حاضر به آن نیست که تحریم های اعمال شده علیه ایران را لغو کند.

نشریه اکونومیست در این باره نوشته است: اختلافات ایران و آمریکا بر سر برداشتن تحریم‌ها در این زمینه است که ایران معتقد است باید تحریم‌ها به محض دستیابی به توافق برداشته شود، این مسئله ممکن است از سوی اتحادیه اروپا و سازمان ملل پذیرفته شود، اما آمریکا آن را نخواهد پذیرفت، بهترین پیشنهادی که اوباما می‌تواند ارائه دهد، تعلیق تحریم‌ها به طور نامحدود است،‌ اما وی نمی‌تواند این اقدام را بدون حمایت کنگره انجام دهد. به هر حال غرب پیشنهاد خواهد داد که تسهیل تحریم‌ها را در نظر داشته باشد تا ایران به تعهدات خود عمل کند.

اما این گزاره توسط برخی دیپلمات‏‎های ایرانی، ساعاتی پیش از پایان مذاکرات وین به خبرگزاری‎های داخلی نیز اعلام شد، چنانکه یکی از دیپلمات‎های تیم هسته ای با اشاره به اینکه تحریم ها محل اختلاف است به ایسنا گفت: «این‌که تحریم‌ها در چه فاصله زمانی و به چه ترتیب و شکلی برداشته شود یکی از موضوعاتی است که درباره آن کماکان اختلاف نظر وجود دارد. ما فکر می‌کنیم که نمی‌توان تحریم‌ها را به تحریم‌های مختلف تقسیم کرد و جداگانه درباره رفع آن‌ها تصمیم گرفت. اگر قرار باشد رفع شود همه با هم باید رفع شوند.»

یک مقام مسئول وزارت امور خارجه آمریکا نیز که به احتمال زیاد وندی شرمن، مسئول مذاکره کننده هیات آمریکایی است ۲۳ اردیبهشت ماه در یک نشست خبری، به گونه ای سخن گفته است که «تخفیف تحریم ها» و نه لغو تمامی آنها، گامی است که آمریکا در برابر برآورده شدن تمامی خواسته هایش از ایران، برمی دارد.

وندی شرمن در  این باره گفته است: ایران می خواهد در مقابل اقداماتی که انجام می دهد از «سبک شدن تحریم ها» برخوردار شود، و «تخفیف هایی» می خواهند که به آنها اطمینان بخشد و بنابراین ما نیز باید اطمینان حاصل کنیم. ما باید به همه نگرانی ها رسیدگی کنیم و همه عوامل باید در کنار هم قرار گیرند تا بتوانیم برنامه جامع اقدام را ایجاد کنیم.

این در حالی است که تاکنون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران لغو تمامی تحریم ها را نتیجه مذاکرات هسته ای میان ایران و ۱+۵ عنوان کرده بودند.

محمود جواد ظریف در این باره گفته بود: یک جزء غیر قابل فراموشی راه حل نهایی رفع همه تحریم‌هاست. اگر کسی راجع به این صحبت کند که مذاکرات با حفظ تحریم‌ها ادامه پیدا کند درست نیست. نتیجه مذاکرات باید لغو همه تحریم‌ها باشد و زمینه برای بازی مقول‌تر بین بازیگران در این حوزه ایجاد شود.

البته ظریف که با فرظیه لغو تمامی تحریم ها در نتیجه مذاکرات گام نهایی وارد این مذاکرات شد پس از به نتیجه نرسیدن وین ۴ در یکی از صفحات اجتماعی خود نوشت:

«بازگشت از ژنو بعد از گفت و گوهایی سخت. توافق ممکن است، ولی لازم است که توهمات از بین برود. نباید مانند سال ۲۰۰۵ یک بار دیگر فرصت از دست برود».

نکته قابل تامل آنکه مقامات آمریکایی بدون توجه به کمیت و کفیت امیتازاتی که ایران قرار است در مذاکرات گام نهایی ارائه دهند، اظهار کرده اند که «لغو تمامی تحریم ها غیرممکن است».

به این معنا که ایران اگر بدون کوچکترین تغییری تمامی خواسته های کشورهای ۱+۵ را بپذیرد با این حال آمریکا حاضر به لغو تمامی تحریم ها نیست.

به بیان دیگر مقامات آمریکایی برخلاف رئیس جمهور و مقامات وزارت امور خارجه ایرن لغو تحریم ها را به مذاکرات هسته ای گره نزدنند.

اما سئوال اصلی که مقامات وزارت امور خارجه ایران باید به آن پاسخ گویند آن است آیا آنچه که ترک ایجاد شده در ساختار تحریم ها می نامند، محقق نشود آیا امتیازاتی که در نتیجه توافق ژنو به کشورهای مقابل ارائه کردند، باز می گردد و یا آنکه اصلا ایران توانایی بازگشت به شرایطی پیش از توافق ژنو را دارا می باشد؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه