ایندیپندنت:‌ ائتلاف آمریکا و عربستان سرنوشت اتحاد با شاه ایران را خواهد داشت

یک روزنامه انگلیسی نوشت که ائتلاف آمریکا و عربستان در مسیر درستی قرار ندارد و قطعا سرنوشتی شبیه به ائتلاف آمریکا با شاه مخلوع ایران را خواهد داشت.

ایندیپندنت:‌ ائتلاف آمریکا و عربستان سرنوشت اتحاد با شاه ایران را خواهد داشت

به گزارش ۸دی، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در مقاله‌ای به قلم جان داونپورت به انتقاد از مناسبات واشنگتن به ریاست جمهوری دونالد ترامپ با ریاض در دوره محمد سلمان در عربستان پرداخته و نوشت که این مناسبات به شکل دراماتیک و به صورت کامل متوقف خواهد شد. همانطور که چند دهه پیش مناسبات واشنگتن با محمدرضا پهلوی شاه ایران متوقف شد.

این روزنامه انگلیسی می‌افزاید که برای درک مناسبات توهین‌آمیز دونالد ترامپ با عربستان باید درک مناسبی از رفتارهای ریچارد نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا با ایران داشته باشیم.

این نویسنده با اشاره به اینکه عربستان بزرگ‌ترین مشتری تسلیحات آمریکایی به شمار می‌رود، افزود که بیشترین صادرات نفت عربستان نیز به آمریکا صورت می‌گیرد. مقاله مذکور البته مناسبات دو کشور را غیر عادی توصیف کرده و نوشت که آمریکا از مدتها پیش برای تقویت توسعه مستمر خود روی نفت خاورمیانه حساب کرده ‌است.

نویسنده می‌افزاید که ائتلاف آمریکا با ایران به دوره ریاست جمهوری هری ترومن بعد از جنگ جهانی دوم می‌رسد و این ائتلاف مبتنی بر تضمین امنیت ایران از سوی آمریکا مقابل تامین نفت آمریکا از سوی ایران بود. در ادامه بلافاصله تهران به بزرگترین مشتری تسلیحات آمریکایی تبدیل شد.

این مقاله می‌افزاید که آمریکا با فروپاشی ائتلاف خود با ایران به دنبال دوست جدیدی بود که بتواند نفت این کشور را تامین کند و نیازمند حفاظت آمریکا باشد. این دوست جدید عربستان بود، بر اساس این گزارش، آمریکا مانند شاه سابق غرور و خودکامگی خود را برای ایجاد مناسبات با عربستان کاهش می‌دهد و جنایت‌های گسترده عربستان ضد حقوق بشر را نادیده می‌گیرد و اجازه استقرار تندروترین رویکرد اهل تسنن را می‌دهد.

بهنوشته این مقاله این ائتلاف تا جایی پیش رفته که ترامپ به صورت رسمی اعلام می‌کند که حتی اگر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دستور قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد این کشور را صادر کرده باشد، این موضوع برای وی از اهمیت خاصی برخوردار نیست.

این مقاله می‌افزاید که مناسبات عربستان و آمریکا در مسیر درستی قرار ندارد و قطعا و ناگزیر به شکل دراماتیکی متوقف خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه