بندر نینگبو چین به بندر کاسپین در گیلان متصل می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی ‌گفت: با ارسال نخستین محموله کالایی، بندر نینگبو چین به بندر کاسپین در استان گیلان متصل می‌شود.

بندر نینگبو چین به بندر کاسپین در گیلان متصل می‌شود

به گزارش هشت دی،رضا مسرور امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ در راستای فعال‌سازی مسیر کریدور تجاری بین‌المللی چین- ‌قزاقستان- ایران بندر نینگبو در شمال شرق کشور چین به بندر کاسپین در استان گیلان با ارسال نخستین محموله کالایی متصل می‌شوند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه اتصال بنادر نینگبو چین و کاسپین گیلان به طریق ریلی و دریایی انجام می‌شود افزود:‌ در سنوات گذشته محموله‌هایی از غرب چین به ایران منقل شده بود اما با توجه به بررسی‌های انجام شده مسیر دو بندر یاد شده مزیت‌های بیشتری را در بر دارد.

مسرور‌ با بیان اینکه احیای مجدد مسیر جاده ابریشم برای طرف چینی بسیار حائز اهمیت است تصریح کرد: طبق تفاهم‌نامه مشترکی که بین سازمان منطقه آزاد انزلی و انجمن سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی چین منعقد شد حمل کالا و بار در کریدور جدید چین و ایران انجام می‌شود.

وی با اشاره به بازدید معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مسیر ریلی رشت-‌ کاسپین عنوان کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی سال‌ها برای احیاء کریدور جدید چین و ایران تلاش کرد زیرا در صورت توسعه این مسیر مبادلات و تجارت بین دو کشور چین و ایران گسترش پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در تشریح نوع کالاهای موجود در نخستین محموله‌ای که از مبدأ چین به سمت بندر کاسپین ایران حرکت خواهد کرد افزود: قطعات دوچرخه،‌ لوازم موتورهای صنعتی،‌ کاغد دیواری و لنت خودرو به همراه سایر کالاها توسط ۴۲ کانتینر به بندر کاسپین وارد می‌شود.

مسرور با بیان اینکه محموله مذکور از مبدأ چین به صورت ریلی به سمت بندر اکتائو قزاقستان حرکت خواهد کرد ابراز داشت: احتمالاً عملیات مربوط به بارگیری از محموله تا ۱۸ آذر انجام می‌شود سپس توسط کشتی دوریتا و به صورت دریایی به سمت بندر کاسپین در استان گیلان حرکت می‌کند.

وی به مهم‌ترین مزیت‌های ایجاد کریدور تجاری بین چین و ایران را برشمرد و خاطرنشان کرد: مسیر ترانزیتی از مبدأ شرق چین-‌ قزاقستان و بندر کاسپین برای کشور ما فوایدی نظیر ایجاد مسیرهای جدید حمل بار با مزیت‌های بیشتر‌ و افزایش ظرفیت حمل و نقل بار و کالا در محدوده دریای خزر را در بر دارد.

توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی ایران در طول سال‌های گذشته که در کنار افزایش سطح نفوذ اقتصادی و سیاسی کشور در منطقه اتفاق افتاد، باعث شده است تا بسیاری از ظرفیت‌های مغفول مانده در طول سال‌های گذشته این بار به شکلی جدی‌تر دنبال شود و در این بین احیای جاده ابریشم یکی از این اولویت‌هاست.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه