معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان:

۱۷۴ هزار نفر در مناطق حاشیه‌نشین گیلان سکونت دارند

معاون دادگستری گیلان با بیان اینکه ۱۷۴ هزار نفر در گیلان حاشیه‌نشین هستند گفت:‌ شهرهای رشت و لنگرود دارای بیشترین سکونتگاه‌های غیررسمی هستند.

۱۷۴ هزار نفر در مناطق حاشیه‌نشین گیلان سکونت دارند

به گزارش ۸دی،‌ احمد آقایی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ در حال حاضر بیش از ۱۷۴ هزار نفر در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی گیلان زندگی می‌کنند که از این بین شهرهای رشت و لنگرود دارای بیشترین حاشیه‌نشین در سطح استان هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه بسیاری از نظام‌های اجتماعی دنیا با پدیده حاشیه ‌نشینی درگیرند افزود:‌ این پدیده حاصل رشد شهرنشینی و متعاقب آن افزایش مهاجرت مردم به علت مشکلات اقتصادی از روستاها به طرف شهرهای بزرگ است.

آقایی از وجود یک میلیارد حاشیه‌نشین در سطح جهان خبر داد و در تشریح وضعیت کشورمان در این مورد خاطرنشان کرد: بیش از ۱۱ هزار منطقه حاشیه‌نشین و سکونتگاه غیررسمی در سطح کشور وجود دارد که این مناطق در ۵۸ شهر بزرگ و کوچک و ۱۱ استان از جمله استان گیلان پراکنده شده است.

وی از وجود ۱۷۴ هزار حاشیه‌نشین در مناطق مختلف استان گیلان سخن گفت و تصریح کرد: در حال حاضر شهرهایی نظیر کلانشهر رشت،‌ لنگرود، تالش و بندرانزلی به ترتیب از جمله شهرهایی هستند که دارای بیشترین حاشیه‌نشین و سکونتگاه غیر رسمی در سطح استان گیلان هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری برای مقابله با پدیده حاشیه‌نشینی تأکیدات فراوانی دارند گفت:‌ رشد انواع آسیب‌های اجتماعی و بروز ناهنجاری‌های رفتاری در این مناطق به نوعی جامعه را از توسعه پایدار و پیشرفت باز می‌دارد.

آقایی طلاق،‌ قاچاق انواع کالاها، فروش مواد مخدر، رشد مفاسد اخلاقی و اجتماعی و اعتیاد را از مهم‌ترین پدیده‌های حاشیه‌نشینی اعلام کرد و ابراز داشت: طبق ابلاغ سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری به سران سه قوه برنامه‌ریزی برای مواجه مؤثر با پدیده حاشیه‌نشینی در کشورمان آغاز شد.

وی با بیان اینکه بحث حاشیه نشینی در دو استان شمالی گیلان و مازندران به علت بافت خاص شهرها و روستاها با سایر مناطق کشور متفاوت است افزود: در شهرهای رشت و لنگرود که دارای بیشترین سکونتگاه‌های غیررسمی هستند آمار وقوع آسیب‌های اجتماعی بسیار بالا است.

آقایی با تأکید بر اینکه در سکونتگاه‌های غیر رسمی موجود در حاشیه شهرهای رشت و لنگرود تکدی‌گری و دست فروشی بسیار رواج دارد اظهار داشت: در این مناطق به علت اقتصاد ضعیف و سطح درآمد بسیار پایین مردم شاهد ساخت انواع ساختمان‌های غیر استاندارد و ناهمگون هستیم.

وی از تشکیل یک ستاد ویژه در مجموعه وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان ستاد بازسازی و توانمندسازی مناطق حاشیه‌ای سخن گفت و ابراز داشت: این ستاد هم‌اکنون در استانداری گیلان نیز تشکیل شده است و قصد دارد با تجمیع دستگاه‌های مرتبط نسبت به توانمندسازی مناطق حاشیه‌نشین اقدام کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بین اینکه در شهر رشت هم‌اکنون حدود ۸ هزار ساختمان بلاتکلیف وجود دارد تصریح کرد:‌ این منازل مسکونی فاقد هرگونه پروانه ساخت و سند مالکیت هستند به همین خاطر از بسیاری از خدمات شهری و زیرساختی کاملاً محروم مانده‌اند.

آقایی با اشاره به اینکه ستاد بازسازی و توانمندسازی مناطق حاشیه‌ای گیلان قصد احیاء و اصلاح سکونتگاه‌های غیر رسمی استان را دارد بیان داشت:‌ فراهم آوردن امکانات و خدمات شهری در حوزه‌های زیرساختی و جلوگیری از توسعه سکونتگاه‌های غیر رسمی از اهداف این ستاد است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه