«راه طی شده» بازرگان جنجالی شد

مستند سینمایی «راه طی شده» با موضوع مهندس بازرگان در حالی رونمایی شد که برخی اعضای نهضت آزادی نسبت به آن اعتراض داشتند.

«راه طی شده» بازرگان جنجالی شد

به گزارش ۸دی، آیین رونمایی از مستند «راه طی شده» با موضوع زندگی و اندیشه‌های مهندس مهدی بازرگان، عصر روز گذشته (سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه) در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم که دانشجویان، پژوهشگران و جمعی از اعضای نهضت آزادی حضور داشتند، مستند «راه طی شده» اکران شد و پس از آن برخی از اعضای نهضت آزادی به مستند اعتراض کردند.

پس از اکران مستند، حسن روزی‌طلب مشاور تاریخی اثر به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه این مستند به لحاظ پژوهش قابل قبول بوده است، اظهار کرد: بعضی شخصیت‌ها در تاریخ انقلاب تابو شده‌اند و نمی‌شود در موافقت یا مخالفت آن‌ها خیلی صریح صبحت کرد و خوشحالم پس از مستند «قائم مقام» این حصار درباره آقای بازرگان شکسته شده است که در این میان برخی از حامیان مهندس بازرگان با عصبانیت واکنش نشان دادند و معتقد بودند، این اثر را نباید مستند دانست و با فریادهای ممتدشان اختلال چندین دقیقه‌ای در مراسم صورت دادند.

روزی طلب نیز نسبت این اعتراض‌ها عکس‌العمل نشان داد و گفت: از حاضرین و بزرگواران در جلسه خواهشمندم بر احساسات خود غلبه کنند و سعه صدر بیشتری از خود به خرج دهند چرا که بالاخره فیلمی ساخته شده و باید به آن پرداخته شود و دیگر این داد و فریادها برای چیست؟

روزی طلب ادامه داد: «راه طی شده» حاصل کار پژوهشی یک تیم جوان است و شما نیز می‌توانید از این دست فیلم ها بسازید کما این که در جمهوری اسلامی توانسته‌اید آزادانه چند صد جلد کتاب در مورد مهندس بازرگان چاپ کنید.

در ادامه علی ملاقلی‌پور کارگردان این اثر به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: مستندسازی درباره شخصیت‌هایی مثل بازرگان یا دکتر شریعتی و استاد مطهری کار سختی است، چرا که آن‌ها صرفاً چهره‌های سیاسی نبودند.

وی همچنین درباره پرداخت به بحث نهضت آزادی گفت:به صراحت به شما می‌گویم که بعد از این همه سال اگر ما نسل‌های جوان نتوانیم با هم حرف بزنیم بسیار بد است. نه ما عضو حزب جمهوری اسلامی و نه شما عضو حزب نهضت آزادی هستید که بخواهیم با یکدیگر دعوا کنیم، بلکه شما یک دیدگاه و ما نیز یک دیدگاه داریم و الان این مستند می‌تواند فرصتی برای گفت‌وگو باشد. در واقع دنیای امروز اصلا جایی نیست که بتوان سلیقه و نظر را پنهان کرد.

ملاقلی‌پور افزود: بالاخره نهضت آزادی حزبی است که جمهوری اسلامی تاکنون ورود چندانی به آن نداشته و اگر هم در شرایط فعلی حرفی درباره‌اش زده شود، بحث دولت موقت است، از این نظر مستند ما برای این گروه فرصتی برای طرح مجدد نام‌شان بود. از طرفی واقعا نیاز بود برای یک بار هم که شده با بازرگان مواجهه فکری و اندیشه‌ای نیز صورت گیرد و اتفاقا بخش زیادی از انتقاداتی که در کار وجود دارد، در همین مقطع است. من با اکثر افراد حاضر در مستند بحث کردم و آنها می‌دانند که ما با گروه آنها (نهضت‌آزادی) درباره موضوعات مختلفی مثل سازمان مجاهدین، جنگ و ولایت فقیه چالش داریم. البته این مستند مهندس بازرگان را تکمیل نمی‌کند، بلکه بخشی از این شخصیت است؛ چرا که یک اثر بیشتر از این گنجایش ندارد و ما هر جنبه دیگری را نیز انتخاب می‌کردیم، باز کار تکمیل نمی‌شد.

در ادامه این مراسم مجید تفرشی محقق تاریخ و رسانه نیز در مورد این مستند اظهار نظر کرد و گفت: بنده با شبکه های زیادی همچون bbc، من‌وتو و ایران اینترنشنال مصاحبه کرده‌ام و با علم به اینکه می‌دانم آن‌ها چگونه دروغ می‌گویند می‌گویم این فیلم ظلم به جمهوری اسلامی و در تعریف کامل از مهندس بازرگان است این یک تاریخ‌نویسی دروغ بود هرچند شما بلد نبودید دروغ‌تان را در این فیلم بفروشید.

در این میان برخی از مخالفان این اثر و حامیان مهندس بازرگان با متشنج کردن فضای مراسم با اعتراضات و فریادهای ممتدشان مانع از پاسخگویی علی ملاقلی‌پور شدند.

در پایان نیز علی ملاقلی‌ پور در پاسخ به سوالات و انتقادات پیش آمده در این مراسم اظهار داشت: مگر ما در یک فیلم چقدر زمان داشتیم تا بتوانیم به همه حوادث بپردازیم؟ من تاکید کردم که این فیلم فتح باب شود برای گفت‌وگو، ضمن این‌که این فیلم نه اصولگرایی ساخته شده نه اصلاح‌طلبی؛ و نکته قابل‌توجه این است که برخی اصولگرایان از این فیلم ناراحت هستند و آن را به نفع نهضت آزادی می‌دانند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه