سخنگوی وزارت امور خارجه تأیید کرد

نامه قوه قضاییه درباره ارائه اسناد پولشویی تسلیم ظریف شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه، خبر نامه قوه قضاییه خطاب به وزیر امور خارجه برای ارائه اسناد ادعایی خود درباره پولشویی عظیم در کشور را تأیید کرد.

نامه قوه قضاییه درباره ارائه اسناد پولشویی تسلیم ظریف شده است

به گزارش ۸دی، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه  اعلام کرد: امروز (۳۰ آبان‌ماه) نامه‌ای از سوی محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور خطاب به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ارسال شده که این نامه به دست وزیر رسیده است.

خبرگزاری فارس پیش از این در خبری اعلام کرده بود که قوه قضائیه، نامه‌ای به محمدجواد ظریف نوشته و از وی خواسته است در مهلتی ۱۰ روزه مستندات خود درباره پولشویی در کشور را ارائه کند.

گزارش فارس حاکی از این بود که بر اساس رویه جدید قوه قضائیه، چنانچه کسی ادعایی در خصوص وقوع جرم در کشور داشت، این قوه رسماً نامه‌ای را از سوی دادستانی برای فرد ارسال کرده و از وی می‌خواهد که ظرف ده روز تا دو هفته، مستندات را برای پیگیری، ارائه کند.

ظریف هفته گذشته در گفت‌وگویی ویدئویی با یک رسانه، مدعی شده بود که پولشویی عظیمی در کشور در جریان است که این اظهار نظر، واکنش بسیاری از مسئولان را در بر داشت و عده کثیری از کارشناسان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، از وی خواستند تا مدارک و مستندات خود در خصوص این ادعا را به قوه قضائیه ارائه کند تا با متخلفان برخورد شود.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور؛ محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور؛ لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور،‌ مرتضی سرمدی، قائم‌مقام وزیر امور خارجه و حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز طی دو روز اخیر، به دفاع از اظهارات ظریف برخاسته‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه چند روز پیش در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها گفته بود: «پولشویی یک واقعیتی در کشور است و خیلی‌ها از پولشویی‌ منفعت می‌برند. اگر کدی در این زمینه داشته باشم، امکان ندارم علنی عرض کنم ولی کدهای زیادی درباره میزان پولشویی‌ای که در کشور صورت می‌گیرد، هست.»

وی بیان کرده بود: «نمی‌خواهم این پولشویی را به هیچ جایی نسبت بدهم، ولی آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتماً آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها میلیارد یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کرده و فضا در کشور ایجاد کنند.»

ظریف افزوده بود: « برخی‌ها آمده‌اند به هزینه سفارتخانه‌های ما گیر دادند، کل بودجه وزارت خارجه اعم از ریالی، دلاری، حقوق کارمندان و اجاره نمایندگی‌های ما یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است، یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی که با بعضی ارگان‌های قدرتمند کشور ارتباط دارند.»

وی همچنین با بیان اینکه «ما که نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم»، گفته بود: «یک فضایی درست کردند کسانی که ممکن است در یک قلم معامله‌شان ۳۰ هزار میلیارد منافع جابجا شود، اینکه کل بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم تبلیغات و فضاسازی‌شان کنند.»

وی گفته بود: «باز هم عرض می‌کنم و دقیق هم می‌گویم، من هیچ دستگاهی را به این کار متهم نمی‌کنم، من فکر می‌کنم افرادی که در این قضیه منافع دارند، پشت القاء این تصورات هستند.»

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه